Bitloos rijden, wat en hoe?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Heleennn

Bitloos rijden, wat en hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-12 10:09

Ik weet niet of het hier juist staat, kan een moderator het aub verplaatsen als het fout staat? :)

Hoi,

Ik heb mijn paard, Markus, al vijf jaar en hij is sinds een paar maanden dampig. Volgens veel mensen betekende dat dat ik er nooit meer mee kon rijden, maar de medicijnen die hij kreeg werkten super, we hadden hem ook op houtkrullen gezet en voordroog gevoederd ipv hooi :) Maw, hij is er weer helemaal bovenop en hoest niet meer *\o/* Ik weet ook dat dampigheid niet geneest, maar dat de symptomen wel verholpen kunnen worden :) Intussen was ik met vrijheidsdressuur begonnen bij hem (jambette, flemen, kusje,...) omdat ik een pauze had ingelast qua rijden tot het beter ging met zijn gezondheid. Daar werd hij echt doodongelukkig van, no matter what ik deed om hem op te beuren. Met rust bedoel ik natuurlijk niet dat hij dag en nacht op stal moest, hij ging nog wel gewoon elke dag een 10tal uur naar buiten met zijn maatje. :j

Dus daarom heb ik het rijden nu weer opgepakt en ben ik voor het welzijn van mijn paard bitloos gaan rijden :) Ik heb niets tegen mensen die met een bit rijden, heb het zelf ook jaren gedaan en ik rijdt de andere paarden ook gewoon met bit, maar met welzijn bedoel ik omwille van de sperriem en de lage neusriem die het soms misschien moeilijker konden maken voor hem om te ademen, met de dampigheid ging dat in het begin al niet zo soepel omdat hij ook totaal geen conditie meer had... Ik ben een beetje als een vis op het droge nu en weet niet goed wat en hoe...

Hij is suuuuper braaf, gelukkig <3 Hij vindt het volgens mij ook veel leuker dan met bit rijden :j Onze band is er enorm op vooruit aan het gaan nu, ook door de vrijheidsdressuur denk ik. Daar zou ik ook graag nog wat tips over krijgen, aangezien sommige dingen als het flemen gewoon weg niet gesnapt worden door Markus :')
Ik hoop dat jullie wat tips hebben voor me, alvast bedankt! :j

Heleennn

Re: Bitloos rijden, wat en hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-12 15:09

Niemand?

Hitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-12 16:06

Fijn dat je paardje er weer wat bovenop lijkt te komen! :D

Wat je eerst moet weten over bitloos rijden is dat het niet vriendelijker of onvriendelijker voor je paard is dan mét bit rijden. Met bit komt er druk in de mond, maar met bitloos komt er veelal druk op de neus, wat ook heel gevoelig is. Ook moet je er even bij nadenken dat bitloos rijden niet gewoon teugels lang is en hoppakee, je moet je paard ook kunnen blijven gymnastiseren, helemaal als hij nu niet zoveel conditie heeft :)

Op http://www.NistaVD.tk vind je een heleboel leuke (kleine) kunstjes uitgelegd met verschillende methode's. Daarnaast staat er ook het een en ander over grondwerk e.d., dat is ook altijd leuk om te doen met je paard! Ook wat info over bitloos is er te vinden. Nou goed, je vind het wel! :D

Heel veel plezier en ik hoop dat het zo goed blijft gaan! :D

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-12 16:54

Oke dankjewel :D Daar kan ik zeker iets mee :j Het is zeker niet mijn bedoeling om nog intensief te gaan trainen, paardje is ook al 23 :) Vooral om wandelingetjes te gaan maken enzo :) Mag dat bitloos of niet?

Hitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 00:48

Super! :D Ik ken het, haha, een van mijne is ook 23 :) Bitloos, prima toch? :D Als je ook bitloos een goede 'stop' en een goed 'stuur' installeert en je je paardje gewoon vertrouwd buiten, dan komt dat vast goed! :)

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-12 10:39

Ik vertrouw hem wel hoor, maar is het toegelaten? Want veel mensen denken wss dat je minder controle hebt zonder bit...

x_Heidi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-12 22:43

Het is gewoon toegestaan hoor :) Er staat nergens dat het niet mag.

Hannepan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-12 22:48

Heb vroeger ook een dampige pony gehad. Daar heb ik ook leuk wat vd mee gedaan, maar vooral veel buiten, en rustig aan. Letterlijk naar hem luisteren :)

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-12 22:51

Inderdaad Hannepan :j Heb namelijk net een mailtje gestuurd naar het rusthuis voor Markusje. Hij heeft altijd heel graag voor me gewerkt maar ik vind dat het ergens op houdt en ik niet moet blijven rijden tot hij echt óp is... Dus daarom heb ik een lekker pensioentje geregeld voor mijn toppertje <3