Boris, op weg naar de passage

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Borisje

Boris, op weg naar de passage

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-12 08:49

Hallo! :wave:

Sinds 5 daagjes zijn wij heel hard aan het trainen voor iets nieuws, namelijk de passage.
Ik ben begonnen met het langzaam en verzameld draven, en vraag daarbij zijn achterhand onder
zijn lichaam te plaatsen.
Dit gaat op dit moment héél erg goed, in die 5 dagen hebben we ontzettend veel vooruitgang geboekt,
en ik ben heel erg trots op mijn lompe knol. <3
Nu is Boris een hengst, met een groot front en zware nek, ietwat overbouwt, waardoor het voor hem
erg moeilijk is om zijn voorkant op te tillen en zijn achterhand eronder te plaatsen.
Dus wees niet al te streng voor ons, dit is nog maar een begin.

Op dit moment, wat je ook op het filmpje ziet, beloon ik hem voor het verzameld draven en voor als
hij zijn achterhand eronder zet en zijn achterbenen optild, zo werken we langzaam naar de passage.
Ik dacht dat het vast leuk was om jullie alvast te laten zien waar we nu zijn met trainen! :D

Zet hem op 1080HD

En nog wat screens van de goede momenten, die ik beloon :D
Afbeelding

Afbeelding

Desireex

Re: Boris, op weg naar de passage

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-12 09:10

Goed bezig rianne :D

_Aurora_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-12 09:19

Wat een leukerd heb je zeg!!

Ik zou zelf nog niet aan iets dergelijks beginnen. wat mij vooral opvalt is dat hij op de volte over de schouder wegvalt en geen lengtebuiging aanneemt.

Succes iig en komt vanzelf goed.

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-12 09:26

Nou die laatste foto toont helemaal wat je hem allemaal verkeerd aanleert, dit kun je verre van een goede passage of ook maar iets verzameld noemen. Enigste wat er gebeurd is een shetlander die beloont is zijn hoofd naar de borst te brengen en de beentjes hoog op te trekken, mooi kunstje dus.

Succes verder met circus kunstjes aanleren, maar ga het geen dressuur noemen.

Borisje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-12 09:36

ZusJacobs, daarom ben ik er ook mee bezig. :j
Je kunt het nog lang geen passage noemen, maar we zijn er naar op weg. Het gaat allemaal nog erg onrustig en rommelig, daarom wilde ik dit juist laten zien, om nog tips te krijgen. :j
Misschien heb jij dan nog tips voor mij? Wat er nog heel erg mist?

Aurora dat klopt idd dat eerste, hij neemt geen stelling aan naar binnen op de rechtervolte, hoe zou ik de lengtebuiging er meer in kunnen krijgen denk jij? :)

Om even een vergelijking te maken.
Voordat we hier mee aan de slag gingen draafde hij nog op deze manier mee.
Afbeelding
Afbeelding

fotac

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-12 11:52

Ik denk als je meer op het nagefelijk lopen wilt trainen en passage dat de achterhand dan veel meer gebruikt moet worden :)

Maar daar even buiten, Boris ziet er erg goed uit vind ik! :)

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-12 11:56

Knappe Boris :D

Het ziet er al wel leuk uit, maar richt je minder op het nageefelijk meelopen maar op die achterhand, Boris valt aardig op de voorhand en de achterhand doet uiteindelijk bijna niks meer, wat je ook goed op de foto ziet.

Hoofd omlaag brengt hem uit evenwicht, werk eerst aan de achterhand, dat hij die er onder gaat zetten, dat hij zijn buik en rug spieren gaat gebruiken dan komt die hals vanzelf wel :Y)

Maaik

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-12 11:57

Je bent imo alleen maar bezig met het 'van de grond komen' in de vorm van een kunstje. Ik mis de hele dressuur basis. Stelling en lengtebuiging (aangezien je op een kleine volte werkt), balans, activiteit vanuit het binnenachterbeen, gedragenheid is vanaf dit filmpje en foto's voor mij ver te zoeken. Persoonlijk zou ik er niet voor kiezen dit op een kleine volte te oefenen. Zorg ervoor dat ie RECHT en in balans is. Ik zou er dan ook voor kiezen om aan de lange teugel te werken (en begeleiding te zoeken).

Verder; erg leuke en enthousiaste pony! :D

Borisje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-12 12:02

Top! Bedankt voor jullie tips, daar heb ik wat aan :D
Dat op de voorhand vallen klopt helemaal, dat doet hij heel snel. Misschien is het inderdaad beter dat ik de voorhand even achterwege laat en helemaal aan de achterhand ga werken, om die er goed onder te krijgen.
Maaik bedankt voor het commentaar! Aan de lange teugel werken doen we ook, en dat gaat ook beter dan in vrijheid.
Afbeelding
Hierbij kan ik hem meer begrenzen van voren waardoor hij er van achter meer onder komt.
Ik zal proberen op een grotere volte te werken, dit doe ik eigenlijk vanzelf, zo'n kleine volte :=

Begeleiding ben ik aan het zoeken, ik zou het fijn vinden als iemand mij hierbij helpt, en dan vooral met de lengtebuiging, balans en gedragenheid. :j
Dus als iemand nog een goede (klassieke dressuur) instructeur weet. :)

En bedankt voor de complimenten :D

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-12 12:04

Dat ziet er al een stuk beter uit :D
Misschien langs de hoefslag werken, dan blijft hij makkelijker wat rechter en heeft hij iets steun en kun je hem wat 'opsluiten' als in begrenzing :)

De achterhand mag er nog meer onder om te gaan zitten, dus hij moet veel sterker nog worden en onder gaan treden, beginnende bij stap en draf, en van daaruit werken naar verzamelder draven :)

Borisje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-12 12:05

Ik ga straks gelijk een stuk afzetten, dan heeft hij wat steun aan de 'rand'. :j
Achterhand eronder is best moeilijk met die kleine korte pootjes :))
We gaan hard ons best doen!

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-12 12:06

En toch heb ik gister een shetje gezien die nogal onder trad bij het begin van de piaffe :D
Gaat wel lukken, maar zet een enorme stap terug denk ik :j

Borisje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-12 12:19

Ja ik zie er ook weleens een die er een piaffe uitgooit. Johnny zou er ook een stuk geschikter voor zijn, maargoed. :P

rider

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-12 12:34

Leuke pony. Het ziet eruit alsof hij graag met je samenwerkt!

Maar ik ga met eerder commentaar mee, blijf nog even van de passage af en ga aan je basis werken. Het lijkt een beetje een VD trend te zijn op het moment, piaffe/passage erin tricken, maar op deze manier heeft het niets met de daadwerkelijke oefeningen te maken en heb je kans dat je je pony ermee beschadigt.

Allereerst: er is een reden dat piaffe en passage onder de gevorderde oefeningen vallen. Je hebt er namelijk een hoge oprichting voor nodig, anders kun je het paard nooit zo op de achterhand brengen dat er genoeg schoudervrijheid ontstaat om een dergelijke oefening te doen. Jouw pony loopt, zowel in vrijheid als aan de lange lijnen, in een behoorlijke valse knik. Het enige wat je hiermee bereikt is dat hij zijn eigen lichaam blokkeert. Leer hem eerst eens om lang en laag in ontspanning te werken en ga dan voorzichtig wat oprichting vragen dmv tempowisselingen en zijgangen.

Overigens, met een touwhalster aan de lange lijnen werken is niet het meest handige.Je ziet op deze foto al dat je er eigenlijk veel te veel druk opzet. Ook hou je je handen te hoog en is er bij jou ook spierspanning te zien. Je moet een rechte en ontspannen verbinden tussen de hand en de mond/het hoofd hebben, net als onder het zadel. Hang er gewoon een trensje in, dat werkt stukken makkelijker en is voor jou ook handiger omdat je beter voelt wat her resultaat van je hulpen is. Ook aan de ll wil je geen opgekropt paard zien en dat zie ik hier wel. Dit is een veelvoorkomend probleem, dat wel, omdat je doordat de lijnen zo lang zijn als een flinke 'hefboom' hebt.

Dus, kort weg, leer meegeven en meevoelen en werk aan tempo en overgangen. Basiswerk, daarna zijgangen en pas daarna (en dan ben je waarschijnlijk wel zeker een paar maanden zoet mee, als het niet langer is) misschien werken aan het begin van een echte passage.

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-12 12:53

@rider, kon het niet beter schrijven, al denk ik dat het wel veel langer gaat duren gezien zijn houding nu er niet zo weer uit te krijgen is en het werken naar echte verzameling zo jaren kan duren (helemaal wanneer je een pony hebt die er niet zo voor gebouwd is, al zijn shetlanders vaak wat compacter en geven dus uiteindelijk makkelijker een verzameld drafje dan een verruimde draf). Ik werk zelf ook met een shetlander en het is niet onmogelijk hoor, helemaal als ze graag mee denken en voor je willen werken.

E_Nalanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-12 13:00

Wauw Rianne, wat een mooie opstart al! Je hebt best al wat goede momenten en punten te pakken, maar je weet dus al dat Boris z'n lijfje nog niet correct draagt en gebruikt. Punten om aan te werken en leermomenten zijn dat, niets meer niets minder! :D Je kunt allerlei methodes en manieren proberen om daaruit hét moment te pakken en dit te belonen, maar volgens mij doe je dat al. +:)+ Er zijn nog zat punten die verbeterd kunnen worden of anders moeten worden aangepakt, maar daarom leer je toch ook sámen? :D Komt helemaal goed, twijfel ik niet aan.

Veders denk ik dat je heel veel kunt met het advies dat word gegeven! :)

Citaat:
Succes verder met circus kunstjes aanleren

Jammer dat je dat zo neerbuigend zegt, er komt zoveel meer bij kijken dan overvlakkig kunstjes aanleren. :)

naturalwayx

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-12 13:05

ZusJacobs schreef:
Nou die laatste foto toont helemaal wat je hem allemaal verkeerd aanleert, dit kun je verre van een goede passage of ook maar iets verzameld noemen. Enigste wat er gebeurd is een shetlander die beloont is zijn hoofd naar de borst te brengen en de beentjes hoog op te trekken, mooi kunstje dus.

Succes verder met circus kunstjes aanleren, maar ga het geen dressuur noemen.

Ik vind eigenlijk dat je best bot reageerd? Rianne je bent goed bezig hoor :)! Je komt er wel!
Niet alles kan in 1 x toch? Ze is pas 5 dagen bezig ;)

mandy358

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-12 13:28

Ik vind dat jullie goed opweg zijn Rianne! :D
Verder heb ik niet veel verstand van de passage dus tips geven laat ik aan andere over :)

Puchje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-12 13:40

Rider, mooi gesproken.
Borisje, verdiep je eens in de Klassieke dressuur inderdaad en onderzoek vooral het verschil tussen 'zweefdraf' en een echte passage.
Eerst basis basis basis en leer de 'passage' aan de lange teugels aan en niet in vrijheid.
Zonder aanleuning geen passage. Zonder teugels geen aanleuning.

Jespri

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-12 14:38

Rianne, ziet er goed uit! :D
Heb verder ook niet zo heel veel verstand ervan. :)

Borisje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-12 15:04

Rider, Puchje en Eva, bedankt voor de tips!
Rider geef jij ook les toevallig? O:)

Bedankt, ik denk ik de passage idd nog wel kan uitstellen. :j Dat was ik ook niet van plan hoor, maar ik dacht wel dat hij nu wel lekker ontspannen liep.
Daarom vind ik het fijn om tips te krijgen, want nu weet ik dat hij dus vals ontspannen loopt, en valt er dus nog een hoop werk te doen. :j
Ik ben op zoek naar een Klassieke dressuur instructeur, die mij verder kan helpen, dat als eerste. Dan laat ik de verzameling nog maar even voor wat het is, en dan ga ik eerst aan de ontspanning werken. :j

rider

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-12 16:27

Ik heb je even een pm gestuurd. :)

Borisje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-12 16:43

rider schreef:
Ik heb je even een pm gestuurd. :)

Ik heb niks van je ontvangen, geloof dat er iets mis is gegaan?