Het is een tweedehands Ideal Luxe Marathon tuig.
Nu ben ik aardig aan het stellen geweest, en ben nu best tevreden over hoe het ligt..

Dit is de eerste keer dat ik het tuigje probeerde. Strengen daarom hier nog niet door de broek, omdat we die nog aan het stellen waren. Broek hangt nu wat lager. Oogkleppen heb ik er inmiddels ook af, die zitten hier ook niet goed en hij liep er niet lekker mee.

Ik weet het, leidsels had ik op moeten steken, slordig

Alleen, laatst reed ik over een wegje, en toen 'hobbelde' het lamoen in de veiligheidslichtogen waardoor het heel irrtant tikt. Volgens mij tegen de gesp van het lichtoog. Ik heb hier gelijk een filmpje van gemaakt, bij 18 seconden begint het:
Wat er ook gebeurt, is dat het lamoen soms een beetje van links naar rechts slingert, waardoor weet ik niet, en de wielen dan ook heen en weer wiebelen (klinkt een beetje vaag, maar het voelt heel raar als je op de wagen zit).
Bij mijn oude tuigje heb ik hier nooit last van gehad. Dat was deze. Dit tuig had een losse draagriem met gewone lichtogen, ik weet niet of dat verschil maakt? Dat die het 'slingeren' opvangt?
Ik vind de broek ook niet helemaal mooi zitten, hij zit naar mijn idee vrij ruim (pony moet ver naar achter lopen voor hij werkt). Moet ik hem gewoon strakker doen en losse strengophouders gebruiken ipv door de broek te laten lopen? Verder 'staat' de broek een beetje omhoog bij de voorste riem. Zou de oplossing daarvoor zijn om hier gewoon wat gaatjes bij in te knippen? In het filmpje is dat wel te zien, en ook op deze foto:

Nou, ik hoop dat jullie wat nuttige tips hebben, dat zou heel fijn zijn