Longeren

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

LieveLoes

Longeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-12 18:55

Heb de zoekfunctie gebruikt, mijn probleem kon ik niet vinden!
Ik weet ook niet of het hier goed staat....

Hallo Bokkers,

Ik ben vandaag weer bij mn' paardje geweest,
en heb haar gelongeerd. Maar nou vroeg ik me af:
Hoe kan ik er voor zorgen dat ze draait? Dus eerst
gaat ze rechtsom, en dan wil ik haar linksom hebben.

Kan ik dat doen terwijl ze loopt, of moet ik haar laten
stoppen en haar de andere kant op drijven?

Bedankt!

carmenbrum

Re: Longeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-12 18:58

Er zijn verschillende manieren. Ik denk dat je het gewoon moet oefenen, en dat ze het na een paar keer wel zal begrijpen..

LieveLoes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-12 19:00

Ik begrijp dat ik sowieso 'iets' moet oefenen.
Maar wat dat iets is, dat vroeg ik me af! :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-12 19:31

Als ze stapt, laat je dr stilstaan en je loop je naar haar toe (je paard mag in principe nooit naar jou komen lopen) dan wissel je het touw naar de andere kant, draai je haar om en laat haar weer van je wegstappen. Dan doe je hetzelfde verder wat je op de andere kant ook deed.

gilandro_c

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-12 19:39

sommige paarden die moeite hebben met 1 kant, loop je rustig via de hals richting het zadel (als die erop zit) en laat je hem/haar dan pas bij je wegstappen. Dit werkt 9 van de 10x. Nooit voor het paard blijven staan en met zweep aangeven welke kant hij op moet. crieer je alleen maar onrust en angst. dus de kant waar je hem weg wilt laten stappen daar ga je staan. En eerst laten stoppen. leer ze ook alle commando s aan de longeerlijn. dan heb je de eerste stap al bereikt voor het beleren.

Riaaantje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-12 19:41

Relaxed schreef:
Als ze stapt, laat je dr stilstaan en je loop je naar haar toe (je paard mag in principe nooit naar jou komen lopen) dan wissel je het touw naar de andere kant, draai je haar om en laat haar weer van je wegstappen. Dan doe je hetzelfde verder wat je op de andere kant ook deed.

mag ik je misschien vragen waarom ze niet naar jou toe mogen?
Dat verteleden ze mij nml altijd.. mag ook via pb

Dav

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-12 19:43

Halt laten houden en er naar toe lopen of rustig aan naar binnen halen (volte kleiner maken) en dan halt laten houden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-12 19:48

Riaaantje schreef:
Relaxed schreef:

mag ik je misschien vragen waarom ze niet naar jou toe mogen?
Dat verteleden ze mij nml altijd.. mag ook via pb

Het hoort niet zo, omdat ze het dan ook uit zichzelf kunnen doen en dat je dan niet snel genoeg met je touw bent is geloof ik de achterliggende gedachte.. Maar ik laat ze wel altijd gewoon naar mij komen, wou het alleen uitleggen 'zoals het hoort' :+

Riaaantje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-12 19:50

Haha oke

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 00:26

Je kan een paard aan d elonge van hand veranderen door middel van zelf in een rechte lijn naar achter te lopen, dan het de andere kant op sturen, je kan het paard ook helemaal naar je toe laten komen en dan vanuit stilstaan van hand verandere,
Het naar je toe komen mag best naar je toe laten komen, je kan je paard ook leren om op de volte halt te houden of je kan het hem beide leren, je kan je paard zelfs aan de longe in draf laten verandeen of in galop, dat heeft even tijd nodig,
Ook is het erg belangrijk dat je je paard niet aan bit longeert, maar aan b.v een kaptoom,
Miss eens les nemen in longeren, is erg leuk en erg nuttig, want ook jou houding en positie is erg belangrijk als je op de juiste manier wil leren longeren, dus met stelling en buiging zonder hulpteugels.

LieveLoes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-12 12:58

Bedankt allemaal! :j
Ik ga er zeker mee aan de gang! En nu hopen dat het werkt ;)
Verder heb ik geen problemen met longeren, ze luistert prima.
Het was alleen het draaien waar ik mee zat.

Elles

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-12 15:21

RT-P >> GVL