Ik weet dat het nogal offtopic is, want jullie hebben het hier over aangespannen rijden en ik kom met een verhaal aanzetten van een draver. Maar ik ben zeer wanhopig op zoek naar tips. Hieronder heb ik het bericht gepost die ik op bij Draf&Rensport op het bokt forum ook geplaatst heb. Hier hebben ze me aangeraden ook jullie de vraag voor te leggen, omdat het toch over aangespannen rijden gaat. Ik hoop dat ik ook hier hulp mag verwachten. Onderaan het verhaal staat een linkje naar de draf&rensport topic hierover, zodat je weet watvoor adviezer er al zijn gegeven. AUB NIET OVERPLAATSEN NAAR DRS - DAAR STAAT DE TOPIC AL!
Het verhaal: Op de draversstal waar ik werk (noem geen naam) hebben we een hele lieve (sindskort) ruin (noem wederom geen naam). Het is een echte heer, mooi bruin, geen witte aftekeningen en een mooie dikke lange staart met lange manen. Alleen open ik niet deze topic omdat ik vertellen wil hoe mooi hij is, maar we hebben een probleem met deze meneer. Sinds hij 2 jaar is, kwam hij bij ons op stal. Jullie weten hoe het werkt met dravers, die worden nl rond die tijd al beleerd voor de kar. Hij kwam bij een boertje weg, en was eigenlijk nooit in handen geweest. Alleen maar in een klein hok gestaan, waar z'n schoft net onder de deurpost door kon, en elke ochtend werd hij dan naar buiten gedaan. Hij stond daar samen met nog een jaarling, deze is vertrokken naar een andere stal. De, toen nog, hengst was echt super lief voor dat hij nooit aan een touwtje had gelopen. Het opladen daar ging moeizaam, maar hij is er zonder kleerscheuren vanaf gekomen. De hengst was redelijk kopschuw en vond bijna alles eng. Ook het in de stal zetten bleek een probleem; we moesten hem er namelijk in drukken. Dit veranderde al snel; meneer wou er namelijk nu wel in, maar nam zo'n harde aanloop voor de boxdeur dat je er niet voor moest gaan staan, dan werd je namelijk onder gelopen. We besloten een paar maanden te wachten met beleren, vanwege zijn angsten, zodat hij eerst wat vertrouwen in de mensen kreeg. Al snel ontstond een volgend probleem. We poetsen de hengst namelijk elke dag even, zodat hij wat aan ons kon wennen en wij wat aan hem. Maar als we hem uit de box probeerden te halen, draaide hij de kont toe en sloeg hij dan ook echt als het even kon. We moesten touwtjes in de box spannen om hem naar voren te drijven en hem te pakken te krijgen. Wanneer hij dan eindelijk gevangen was, met een man of 2/3, vloog meneer met een rotgang zijn box uit, zodat je bijna ondergelopen werd. Het poetsen vond hij echter heerlijk, hij ging er zelfs bij staan slapen. Ook aan de hand was hij prima te hanteren, af en toe brulde hij als een echte hengst naar een merrie, maar meer was het dan ook niet. Het boxprobleem verbeterde echter niet (en is af en toe nogsteeds wel een probleem) en dus besloten we niet langer te kunnen wachten en begonnen met beleren. In het begin was het dier zeer angstig, vluchterig en durfde te slaan, maar dit verbeterde gelukkig wel. Hij kon na een paar week al netjes alleen voor de kar lopen. Toen hij een beetje sneller mocht, merkten we al snel dat hij een pittig mondje had. Hij meer en harder we hem weg lieten lopen, hoe pittiger hij werd. Interval training was hij hem bijna onmogelijk: als hij eenmaal 500 meter hard had gelopen, kreeg je hem niet meer in een rustig tempo. Niet alleen omdat hij heet was, maar vooral omdat hij dan in paniek raakte. Hij gooit op dat moment zijn hoofd omhoog, en zijn kont ver naar beneden, zijn achtervoeten bewegen zich raar. Ze draaien een soort van heen in weer en hij trekt ze erg ver omhoog, het ziet eruit alsof hij zijn spronggewricht elke keer uit en in de kom duwt. Zijn voorbenen trappelen zeer onregelmatig (tot bijna voorzichtig steigeren) en hoog opgetrokken onder zijn lichaam. Dit werd alleen maar erger en erger, helemaal als er dan ook nog andere paarden in de buurt van hem waren. We besloten een poosje te stoppen met trainen en het daarna op te bouwen met alleen rustig tempo rijden, geen snelwerk meer voor deze hengst. Toen dit echter gebeurd was, was hij goed te rijden. Heet, maar te houden en we vermijden contact met andere paarden tijdens de training. Omdat hij toch erg veel talent had en super goed ging tijdens het tempo rijden (steeds wat harder) in combinatie met het uitrijden, besloten we te gaan koersen. Dit ging echter prima, althans de eerste paar keer. Er ontstond tussendoor wel een probleem met hem opladen op de vrachtwagen, dit wou hij namelijk niet. Eerst wouden we hem er maar opdrukken (als je weet wat dat is), 1 keer gedaan, maar dit vonden we verder geen goed plan (paniekaanval als gevolg) en na elke dag flink oefenen stond hij na 2 week eindelijk zelfstandig op de vrachtwagen.. Sinds een paar maanden is dit paard ruin, met als reden omdat hij opnieuw onbehoorlijk gedrag vertoonde tijdens de koers. We dachten dat hij dan reageerde op andere paarden, maar dit is niet het geval. Sinds iets langer dan een jaar vertoond hij dezelfde paniek aanval als thuis op de baan. Als hij op de koers is, is ie super rustig. Hij loopt lief aan de hand, en gedraagt zich prima tussen de andere paarden. Totdat... er een kar achter komt, hij lijkt dan geheel in paniek te raken. Althans, niet in het voorwerk, tussen de andere paarden. Zelfs dan gedraagt hij zich niet anders dan een temperamentvol paard. Maar zodra hij echt de koers in moet, gaat hij mis. Hij raakt helemaal in paniek. Kont naar beneden, hoofd omhoog, kijkt angstig uit zijn ogen en wordt ongelooflijk heet. Weer de benen, die raar onder hem zwiebelen. Hoe banger, hoe heter (voor het geval je het niet wist, 'heter/heet aan het bit' betekend dat hij heel erg gaat trekken aan het bit en niet meer te houden is) en dan is hij niet meer te houden. Thuis loopt hij ongelooflijk snelle kloktijden en heeft in de koers al getoond enorm in vorm te zijn. Tenminste, als hij zonder te springen weg kan lopen. Meestal krijgt de rijder hem namelijk niet rustig en gaat hij in volle rengalop naar de startauto, ik ben bang dat dat nog eens voor ongelukken gaan zorgen. We hebben al zoveel geprobeerd qua hoofstellen en trainingen. Pittige bitten, wordt ie alleen maar heter van. Zachte bitten, wordt ie ook heet van. Open, dicht, halfdicht hoofdstel, dicht werkt het best. Cantseebacks raakt ie van in paniek. Hij heeft dan ook altijd een doofkap in de koers op, anders ontstaat er nog sneller paniek. Springteugel, maakt ie stuk. Nu hebben we hem een vaste springteugel aan, deze kan gewoon niet stuk, maar hij heeft nu zijn hele borst en onderkant van z'n buik open, omdat hij zo ongelooflijk zijn kop omhoog probeerd te krijgen.. We hebben hem onder het zadel geprobeerd te rijden, geen succes, hij raakt ervan in paniek. Longeren, prima, alleen zodra je elastieken aanknoopt om hem te laten buigen, raakt ie in paniek. Ik kan niet goed beschrijven wat hij doet als hij een paniekaanval heeft, maar hij is niet meer te houden, ziet niets en wil alleen maar vluchten. Verder hebben we hem laten nakijken, hij heeft geen lichamelijke gebrekken (geestelijk zit er toch al een steekje los). Ook de paardenfluisteraar kon hem niet verder helpen, omdat hij buiten de koers niet dat soort paniek vertoond.
Omdat we niets meer met hem aankunnen, moet hij weg (slachter). We hebben nog een paar week om iets te veranderen, anders is het voor hem te laat. Graag hulp, hebben jullie nog tips??
Op de trailer drukken? Heel arsenaal aan bitten, oogkleppen, met 2/3 man klemzetten in een box? Borst en hals open van de hulpteugels? In welke tijd leven jullie? De middeleeuwen?
Geef dat paard aan iemand die er wel mee om kan gaan en ga alsjeblieft barbiepaarden kopen. Ik zeg dit niet vaak op bokt,maar jullie zijn niet goed snik! Uit het hele bericht komt naar voren dat jullie absoluut geen idee hebben waar je mee bezig bent, het is wel een levend wezen waar jullie mee lopen te klooien. Jullie zouden je echt diep moeten schamen.
Het spijt me, maar ik moet echt meegaan met Caira..
Ik vind dit ook niet normaal.. Ene paard is t andere niet.. Ik weet dat t in de rensport normaal is om ze met 2 te beleren, maar deze is er OVERDUIDELIJK niet klaar voor.. Dit paard was groen als gras en ineens moet hij vanalles doen wat hij in zijn hele leven nog niet heeft gedaan.. Hij is zwaar overvraagd als je t mij vraagt en met al die "hulpmiddelen" raakt hij alleen maar verder in paniek omdat hij weet dat het pijn betekent.. Aangezien paarden snel dingen doorhebben, zal bij hem de kar synoniem staan aan pijn..
Laat hem staan, of verkoop hem.. Ga alsjeblieft niet zo verder met t arme dier..
Ja sorry maar ik moet mijn voorgangers hier gelijk geven, het ligt hier volgens mij meer aan de onkunde van zijn begeleiders, dan aan het paard zelf.
Het is duidelijk dat dit een érg temperamentvol paard is, en als zo'n paarden bij de verkeerde mensen terecht komen dan krijg je dergelijke omstandigheden.
Wat ik zou doen is dat paard 24/7 op de wei zetten, met een ander - rustig - paard. Zodat hij even weer paard kan worden in plaats van een doorgedraaid opgefokt monster... als hij dan zelf weer in evenwicht is, kan je een goede begeleider zoeken die iets van paarden kent, en als doel heeft het paard in orde te krijgen ipv prijzen te pakken.
Je zal in elk geval iets moeten doen met dit paard want zo komt het inderdaad niet goed.
Voel je je niet geroepen tot verandering, breng hem dan inderdaad maar liever weg.
Ik ben degene op stal, die overtuiging genoeg had om tot verandering te komen. Ik wil graag dat dit paard gered wordt. Hij is zich van geen kwaad bewust en kan er zelf niets aan doen!! Ik wil graag tips, zodat ik hem kan helpen..
WhySoWhite
Geplaatst: 23-07-12 16:20
Ik geloof niet dat ik dit topic serieus moet nemen
klinkt meer als een lichamelijk probleem? Is hij wel al eens nagekeken door een DA of osteo of iets dergelijks of er nergens iets vast zit.
Verder ben ik het wel met mijn voorgangers eens dat het er op lijkt alsof jullie echt niet weten waar jullie mee bezig zijn en dit paardje volledig verpest word.
Koper
Geplaatst: 23-07-12 16:54
Het klinkt nog het meest alsof hij erg claustrofobisch is. Kan me daar best wat bij voorstellen als je leest in wat voor stal het paard heeft gestaan en wat zijn trailerervaring is. Een rammelend ding dat je "achtervolgt" (sulky) is voor een paard heel bedreigend. Helemaal als hij het door bijv. can't see backs niet kan zien. Misschien dat de spanning van een koers net de druppel voor 'm is?