Cobe loswerken ZONDER BIT

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Cobe loswerken ZONDER BIT

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-12 21:53

Zeg maar de opvolging van: [GVL-ITP] [***] loswerken MET BIT
Ik heb gelezen, nagedacht, bedacht wat ik wilde en niet wilde, gedacht wat [***] volgens mij wilde en niet wilde (al blijft dat een moeilijke :+ ) en van daaruit besloten wat ik ging doen en hoe ik dat ging aanpakken. En toen kwam dit topic :) Tussen het spelen, het voetballen en de bosritten door zijn we ook een beetje serieuzer aan de slag. Nog maar een beginnetje, maar het is een begin. Ik heb geprobeerd zoveel mogelijk dingen uit het vorige topic mee te nemen en hier aan te werken of mee bezig te zijn. Geen idee of het al dan niet goed gaat, daar hoop ik jullie mening over te krijgen ;)

Ik ben nu bezig om hem gewoon voorwaarts en alert op de hulpen te krijgen, volte vergroten/verkleinen (vandaag niet gedaan) en ik neem tussendoor wat soepelmaakoefeningen mee (inbuigen van de hals naar beide kanten en wegdraaien van de achterhand waarbij hij het binnenachterbeen moet onder zetten, ook het achterwaarts nemen we op allerlei manieren mee). Dit zowel al vragend (zoals vandaag) als gewoon spelend (handtarget en dergelijke). Hij moet niet altijd het idee hebben dat hij hard aan het werken is :Y)

Puntjes waar ik verder nog mee bezig ben/probeer op te letten:
- actieve pony
- hoofd niet naar buiten laten, maar 'gewoon' of lichtjes naar binnen
- stappen is meteen stappen, en niet nog een halve ronde door (is een moeilijke)
- mijn tongklikjes ... Ik probeer gewoon het commando te geven en niet constant te ondersteunen, maar dat is zo moeilijk O:)

Volgens mij zijn dit de voornaamste dingen, nu wordt het eens tijd voor wat beeldmateriaal :Y)
Niet veel foto's maar wel een paar filmpjes, is ook meer op te zien :)

Afbeelding

Afbeelding

Filmpjes zijn zelf gemaakt tijdens het longeren, wat het longeren niet ten goede komt, het is vrij veel wat je dan in je handen hebt, maar het is misschien ook interessant zodat jullie ongeveer zien wat ik zie ;)

Afbeelding

Afbeelding

Toen heb ik de camera nog even op de kant gezet, geen idee of dat duidelijker is qua beeld.

En om te eindigen nog even de moeilijke buigoefeningen..

Mijn eigen ervaringen/bevindingen (niet enkel vandaag, gewoon algemeen ):
- linksom gaat beter dan rechtsom
- links inbuigen met de hals gaat doorgaans makkelijker dan rechts, behalve vandaag :+ Normaal wil hij rechts moeilijker inbuigen en verplaatst hij sneller zijn gewicht. Maar aangezien dit vandaag aan de linkerkant gebeurde weet ik niet meer of dat iets betekent.
- het naar binnen draaien gaat beter vanuit linksom
- wanneer hij het moeilijk vind om te draven gaat hij galopperen (te zien in het 2e filmpje, rechtsom vindt hij moeilijk dus probeert hij er zo onderuit te komen), weet niet goed of ik dit moet oplossen door hem door te laten lopen, of blijven proberen hem terug te krijgen (was op het filmpje ook aan het twijfelen, vandaar dat het zolang duurde :Y) ). In het begin doet hij het meestal, waarbij ik 2x vraag om terug te gaan draven en als hij daar niet op reageert dan moet hij doorgalopperen, maar ook echt door, en niet zijn slofgalopje wat hij wel prettig vindt. Daarna kan hij meestal heel goed draven :) In het filmpje vraag ik hem, na aarzelen, vrij abrupt/direct terug en daar reageerde hij ook op. Weet niet goed wat de beste oplossing is?

Ik denk dat dit de voornaamste punten zijn, kan best dat ik nog iets vergeten ben maar daar kom ik dan later wel op :+
Over het algemeen vind ik wel dat hij goed z'n best doet en dat hij qua activiteit niet slecht bezig is (hij is minder actief op de filmpjes waarop ik zelf aan het filmen ben, wat logisch is, op het 3e filmpje valt het weer goed mee vind ik).

Nog een leuk iets om af te sluiten waarvan ik spijt heb dat het niet op film staat.
Na het laatste filmpje zet ik camera uit, loopt terug naar het midden, steek de camera in mijn zak en haal daar een snoepje uit. [***] ziet snoepje en murmeld :D En toen keek hij me echt aan van "aah, mag ik snoepje" (de fans zullen die blik wel kennen :P ). Het was uiteraard leuker IRL, maar hij had z'n snoepje wel verdient :Y)

Wat denken jullie? Zijn we op zich goed begonnen?
Waar moet op gelet worden? Wat kan ik doen ter uitbreiding? Hoe moet het vervolg?
Ik ben benieuwd, hopelijk kan dit topic even fijn verlopen als het vorige :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-12 19:20

Is dit nu wat ze noemen "typisch bokt"?
Vorige topic MET BIT binnen no time pagina's aan reacties, en nu na bijna 24u gewoon nog geen enkele reactie? -O-
Naja, dan zullen we niet slecht bezig zijn denk ik dan maar .. vandaag ook weer heel fijn met hem gewerkt, in de piste, met drafbalkjes, galopbalkjes, een sprongetje + galopbalkjes en in-uitjes. En verder nog heel veel dingen gedaan :Y)

hannah41

Re: Cobe loswerken ZONDER BIT

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-12 19:25

Ik heb er geen verstand van maar vind het er wel het grootste deel ontspannen uit zien.
Succes!

Smileyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-12 20:37

wat is dat draad bij die laatste 2 filmpjes ? boven de bomen :o :o

Verder wel knap dat je het een keer zonder bit probeert !

DoTiramisu

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-12 21:26

Dat is een electriciteits draad!!
-----------------------------------
Het gaat echt super zonder bit!
wou dat mijn paard zo liep aan de longe met bit al!
:D

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-12 21:28

Ik snap het nut niet echt van deze oefeningen. Het paard heeft nergens weerstand... :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-12 22:01

Hoe zou het volgens jou dan wel moeten?

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-12 22:03

[***] schreef:
Hoe zou het volgens jou dan wel moeten?

Ik zie het meer als; ik ga staan en beweeg mijn schouders op en neer. Het nut? Alleen vermoeidheid. Stel ik pak 20 kilo in mijn handen en ga dan op en neer met mijn schouders... Snap je?

Ik kan een paard in de bak gooien en voorwaarts laten lopen en terug nemen met mijn stem; maar dan? Alleen voor de gehoorzaamheid. Maar lossiger worden ze er echt niet van.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-12 22:05

Dus ... hoe zou het volgens jou dan wel moeten?

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-12 22:21

tja ik heb je vorige topic wel voorbij zien schuiven toen, maar niet helemaal gevolgd.

Maar even afgaande wat ik nu zie, en dat is eigenlijk niet zoveel, heb ik het idee dat je gewoon weer op je oude weg terug bent gegaan? Ik zie een paard dat braaf zn rondjes loopt, nog altijd niet enorm actief, maar verder wel naar de hulpen luistert. Maar wat ik me afvraag, hoe wil je hier je 'help mijn pony is niet actief en hangt in mn teugels' probleem mee gaan oplossen? Of je deze sessie nu met of zonder bit had gedaan, het zou niet uitmaken want je hebt er geen contact mee. Dus ja, dan kun je wel in capslock zonder bit in je titel zetten, maar je had er ook een bit in kunnen hangen er een tussenstukje aan kunnen zetten en dan hadden we hetzelfde plaatje gehad.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-12 22:31

Ik vind er zelf wel veel verschil tussen zitten ...
Ten eerste heeft de pony geen bit meer in, en dus op die manier geen pijn of afleiding.
Ten tweede hangt er een touw aan, waar ik actief mee werk, waardoor de pony niet gewoon op z'n eigen manier naar buiten kan hangen en lopen (puntje vanuit het vorige topic).

En verder heeft het geen zin om nu enkel maar met dat hangen bezig te zijn, het is belangrijk dat we het wijken voor druk verder uitbouwen en dit kan op allerlei manieren. Hij moet nu leren als ik iets vraag, aan dat gele touwtje wat op z'n neus zit bv, dat hij daarop reageert. En dat doet hij. Misschien niet spectaculair, maar ik ben niet een persoon die het hoofd van het paard naar binnen ragt om te laten zien dat de pony reageert. Hij moet reageren op de druk die ik geef, op de vragen die ik stel, en dit alles met ook nog eens zo actief mogelijk voorwaarts lopen, lijkt me moeilijk genoeg voor een pony die nooit wat heeft moeten doen.

En hoezo heb ik er geen contact mee? Dat gele touwtje hangt er niet voor de lol hoor.
Een mens moet ergens beginnen .. Vorige keer liep hij met een bouwwerk als bit in z'n mond los, nu loopt hij actief aan de longe. Ik zie een verschil, spijtig dat ik de enige ben ... had graag tips gehad om het uit te bouwen, aangezien dit een begin is, maar als er alleen maar gezegd kan worden dat het allemaal geen zin heeft en er niks te zien is dan hoeft het ook niet meer.

(en ja, ik ben geïrriteerd, geef ik gewoon eerlijk toe .. vorig topic kwamen er 100 reacties wat oh jee, die pony werd met een bit losgewerkt, stel je voor ... Uiteindelijk werd het een heel fijn topic, wil ik van daaruit verder, op mijn manier, maar met tips/ideeën van anderen, en nu komt er niks van reacties. Echt leuk.)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-12 22:41

Ok *haalt diep adem*
Wat moet ik dan wel doen? Hoe moet ik het wel doen?

En heeft het zin om allerlei constructies te hangen aan een pony die nog moeite heeft met actief voorwaarts te lopen? Is dit niet de eerste vereiste? Gaat de pony niet nog meer afgeremd worden als er allerlei touwen en teugels en weet ik het aanhangen?

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-12 23:10

Nou je hoeft niet meteen geïrriteerd te raken hoor ;)

Wat ik en eenitraM blijkbaar ook, me afvraag is wat je precies wilt bereiken met aan een enkele lijn je pony zover krijgen dat hij accepteert dat hij niet mag gaan hangen en/of actief moet blijven maar daarbij zn hoofd niet in de lucht moet gooien.

Wat je zegt begrijp ik hoor, natuurlijk wil je dat een paard ook op deze manier naar je luistert, maar ik vraag me oprecht af hoe je m op die manier bij gaat brengen dat ie vervolgens niet in je teugels mag gaan hangen en actief moet blijven. Dat zul je denk ik toch echt moeten doen door er daadwerkelijk ook teugels aan te hangen, erop te gaan zitten of een goeie dubbele longe te bevestigen. En ja de kans bestaat dat je pony in eerste instantie zich afgeremd voelt wanneer hij op zn oude vertrouwde manier probeert om zn kop in de lucht te gooien of juist te gaan hangen en dan weerstand ondervind. Dat is een vrij normale reactie. Het is vervolgens aan jou om hem te leren dat hij er niet dood van gaat als er even wat spiergroepen aan de achterkant aangesproken moeten worden. En dáár krijg je activiteit en impuls mee. Mijn pony kan ook best lekker doorlopen aan een kaptoompje, maar echte impuls en kracht vanuit de achterhand krijg je door eerst daar de motor aan te zetten maar dan vervolgens ervoor zorgen dat ie het niet aan de voorkant er net zo hard weer uit loopt.

Ik weet nog wel toen mn pony jonger was en ik heel rustig de dubbele longe ging introduceren. De eerste paar keer dat ze die weerstand voelen gaan ze inderdaad op de rem. He logisch want ze voelen druk. Door gewoon heel rustig opnieuw eerst weer wat tempo te laten maken, dan heeeel rustig vragen of ze het hoofd wat omlaag willen gaan brengen en daarbij door te blijven lopen gaat het kwartje vanzelf vallen. En eerst zijn dat 2 passen en laat je daarna meteen los, stappen uitgebreid belonen. En langzaam maar zeker bouw je dit uit en wordt het gemakkelijker voor ze omdat ze zelf ook sterker worden. De wisselwerking tussen van achter actief houden en van voren opvangen zal dan ook steeds eenvoudiger worden en krijg je een paard wat zichzelf leert dragen en licht in de hand blijft.

Met zo'n kaptoom is het voor je paard zo eenvoudig om in zn oude gedrag te blijven, hij wordt minimaal begrenst, en kan op zn eigen maniertje blijven lopen. Ik denk echt dat je het jezelf zoveel makkelijker gaat maken met een paard goede dubbele longe sessies/lessen.

Maargoed wie weet val ik in herhaling, nogmaals ik heb het andere topic niet volledig doorgespit, dus wellicht moet ik me er verder dan ook niet mee bemoeien ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-12 23:22

Daarom is dit topic er, als begin (en niet om op deze manier alles te bereiken) ... Ik wil via dit topic laten zien welke keuze ik gemaakt heb (namelijk zonder bit, in tegenstelling tot wat hier IRL aangeraden wordt, ik wil & kan het niet op die manier en het kan best ook zonder bit, duurt gewoon wat langer) en hoe het er nu voor staat (en dat is al heel wat beter dan een tijd geleden, maar dat zien jullie uiteraard niet ;) ). En dan vraag ik me af wat de volgende stap is ... Jij zegt dus dubbele longe als ik het goed begrijp? Hoe moet ik reageren als die daarin gaat hangen? Voorwaarts? Zelf ritmisch 'terugtrekken' tot hij loslaat? Nog wat anders?

Pony kent dubbele longe, dat is het probleem niet. Probleem is wel dat hij bij alles waar werken bij komt kijken gaat hangen omdat hij nooit geleerd heeft om te wijken voor druk (zelfs van de benen maar heel beperkt, als hij niet meteen reageerde kwam er dadelijk de zweep, maar er werd nooit gewerkt om dat reageren te verbeteren). Hoe kan ik dat met dubbele longe aanleren? Want hij kent de dubble longe op zich wel, alleen gaat hij dan altijd zo hangen dat ik er last van krijg, en dat is nu net waar ik vanaf wil :+

Dus kan ik nu al met de dubbele longe beginnen? Of maak ik het mij dan meteen te moeilijk en zijn er stappen die overgeslagen worden, of beter zijn om eerder te doen? Dat vraag ik me nu af. In het andere topic werd ook gesproken over de longeerhulp. Is dat misschien iets om te gebruiken? Daar leert hij toch van dat er druk komt, die niet weggaat als hij gaat hangen, zonder dat ik daar zelf fysieke last van ondervindt. Of waarom zou een dubbele longe beter zijn?

Dat soort dingen ben ik naar op zoek, daar kan ik mee verder. Dat ik op deze manier vrij weinig ga bereken weet ik ook wel, maar het was gewoon om te laten zien waar we nu waren, en om daarbij tips te krijgen wat de volgende stap is of de volgende stappen zijn ;)

En wat maak jij van het laatste stukje in de uitleg? Moet ik me daar veel van aantrekken, of is dit normaal en gaat dit vanzelf wel voorbij door de training? Hoe moet ik dat 'aanspringen in galop als het moeilijk wordt in draf' aanpakken? Op dit moment vraag ik om naar draf terug te gaan, vraag ik dat een 2e keer en bij geen reactie laat ik hem doorgalopperen, want zijn keuzegalop is een slofgalopje. En na een paar rondjes vraag ik hem dan terug te gaan draven en dan kan dat ineens meteen en ook nog best actief. Maarja, is dit wel een oplossing (op lange termijn) of kan het toch beter op een andere manier aangepakt worden? Dat soort dingetjes ben ik naar op zoek ...

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-12 23:43

ja het blijft natuurlijk lastiger via een forum dan irl om het te beoordelen wat hij nu precies doet en hoe en wanneer je daarop moet reageren.

Ikzelf ben fan van de dubbele longe omdat ik dan zelf in de hand heb wanneer ik los kan laten of nog even ietsje door moet vragen. Maar dit luistert nauw, vereist enige oefening en ik kan me voorstellen wanneer hij zich sterk wil maken en jij dat fysiek niet trekt het niet de meest ideale manier van trainen is, want dan blijf je in het cirkeltje hangen dat hij zich aan het werk onttrekt en jij het niet kan begrenzen. Al hoef je met een juist bevestigde dubbele longe niet eens zoveel kracht te zetten. Daar is het nu juist zo handig voor, het paard gebruikt zijn eigen kracht tegen zich als ie in verzet komt. Door te leren dat loslaten veel minder moeite kost kun je ze meestal vrij snel op je pinken besturen. Maar nogmaals, dit vergt wel enige oefening in je timing. Want als je te laat of juist te vroeg loslaat of een beetje druk zet dan is je hulp en je oefening niet duidelijk meer voor het paard.

Hoe een bijzet aan een bitloze optoming werkt durf ik niet te zeggen, daar heb ik geen ervaring mee. Longeerhulp is voor het ene paard ideaal en voor het andere helemaal niks. Dat zal even uittesten zijn. Maar dat geldt ook voor een bijzetteugel.

Wat die draf - galop betreft. Mijn pony heeft daar toevallig ook wel een handje van. Ik ben heel daar heel simpel in, ik vraag draf en geen galop. Dus als ik hem vraag actiever te worden in zn draf dan wordt er niet aangegaloppeerd. Gebeurd dat toch dan neem ik hem terug en vraag ik het opnieuw. Zorg dat je draf en galophulpen wel duidelijk verschillend zijn, anders is het natuurlijk ook niet duidelijk voor je paard. Nu los je het eigenlijk op 2 manieren tegelijk op wat ook weer verwarrend is. De eerste keer vraag je hem terug, doet ie het weer dan laat je hem wel doorgalopperen. Ja wat moet ie nou? Harder galopperen of terug in draf? Jij vroeg in eerste instantie een actievere draf, krijg je niet het gewenste resultaat vraag het dan nog eens en beloon uitgbebreid wanneer ie wel het juiste gedrag vertoont. Nu maak je het denk ik alleen maar onduidelijker voor m.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-12 00:03

Even over dat draf/galop .. ik vraag hem dan wel terug naar draf, maar hij reageert daar niet op, waarop ik het nog 1x vraag en als hij dan nog niet reageert dan laat ik hem doorgalopperen, waarna hij ineens wel meteen in draf kan op mijn vraag. Dus het is niet dat ik hem de ene keer vraag naar draf en de andere keer meteen laat doorgalopperen, ik laat hem enkel doorgalopperen als hij mijn vraag naar draf negeert. Bedoeling is ook dat hij onmiddellijk reageert, ik kan hem vragen naar draf te gaan en dan 2 rondes wachten en dan zal hij vast draven, maar dat lijkt me ook niet wenselijk. Het is dus 'of meteen, of niet' en bij dat niet moet hij dan wel harder lopen. In de hoop dat dit duidelijker is :Y)

Hoe zou jij dan de dubbele longe bevestigen? Want je zegt als het goed bevestigd is dat je weinig kracht nodig hebt omdat je paard z'n eigen kracht tegen zich gebruikt. Klinkt wel interessant. Ik neem aan dat ik wel iets van timing heb, ik kan alleen fysiek niet veel. Ik kan wel reageren, maar dat moet geen 10 minuten duren, snap je? Dus ben wel nieuwsgierig hoe jij die dubbele longe dan bevestigd :)

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-12 00:21

In beweging heeft je paard duidelijk wat meer moeite met de rechterbuiging. Hij is steeds naar buiten gericht. Probeer hem wat soepeler te maken in zijn ribben, daar moet hij loslaten en in kunnen buigen. Niet te veel de focus op zijn hoofd/hals leggen. Cirkel groter en kleiner maken is wel een goeie, steeds een paar pasjes naar buiten en weer naar binnen vragen.

Je geeft veel signalen. Ik hoor je steeds klikken bijvoorbeeld en zie je paard niet steeds harder gaan. Wees duidelijk en eis dan ook een duidelijk reactie. Ik kan in de filmpjes waarbij je aan het longeren bent niet je lichaamshouding zien. Wees daar ook consequent mee.

De oefeningen in stilstand snap ik niet zo. Wat is je bedoeling. Het nageven op eenzijdige teugeldruk is duidelijk. Dit kun je ook uitbreiden door bijvoorbeeld je paard z'n hoofd juist de andere kant op te vragen. Ook kun je het touw achterlangs halen (achter de achterhand dus) en hem zo vragen het gevoel te volgen. (paard stapt dan als het ware rond) Het wegdraaien van de achterhand, dat doe je met je zweepje? Vergeet je lichaamshouding hierin niet, dan kun je het straks ook zonder zweepje. Let bij het wijken van voor- en achterhand ook op de houding van je paard. Het heeft nu nog geen gymnastische waarde namelijk en dat zou het wel kunnen hebben mits goed uitgevoerd.

Heb je kaptoom om nu? Vindt je dit fijner werken? Kun je fijn inwerken met de aller lichtste hulpen?

Succes weer! Hij loopt in elk geval lekker ontspannen en heeft een fijne zelfhouding. :)

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-12 00:25

Ik begin aan de dubbele longe altijd zo:

http://www.webklik.nl/user_files/2010_0 ... onge_1.jpg

En na de warming up (heel simpel eerst instappen, dan draven en lekker galopperen) doe ik m zo:
http://www.myalbum.com/Foto-ISKF6FJM.jpg
en dan gaan we echt werken aan achterhandgebruik en ontspanning in hals en kaaklijn. Doordat de lijn terugloopt heb je iets meer te vertellen mocht het paard in verzet komen. Zorg wel voor goede lijnen want een goede release is wel uiterst belangrijk als je de lijnen zo hebt! Als de druk constant blijft begrijp je natuurlijk dat je training averechts gaat werken. Als je loslaat moet er ook absoluut geen druk meer op het bit kunnen staan. In principe kun je ze op je pinken aansturen als de lijnen zo bevestigd zijn, je mag echt niet veel in je handen hebben, hooguit als ze even ertegenin komen dat je iets meer druk hebt. Daarna gelijk weer zo licht mogelijk contact, en wissel ook veel af in hoofd/halshouding. Lang en laag, laag en rond, iets meer ingesteld, lekker even met de neus omhoog als jij daar de ruimte voor geeft. Ik heb ze nooit heel lang in dezelfde houding, dat vind ik meteen een groot voordeel van dubbele longe ten opzichte van een bijzet. Je kunt veel meer schakelen in houding, waardoor je ook voorkomt dat ze zich vastzetten of alsnog in hun eigen houding gaan lopen.

Dit is ook nog een fijne manier, maar wel opletten dat je paard dan niet alsnog op de voorhand duikelt. Ik gebruik deze vaak om lekker uit te draven en te galopperen.
http://i43.tinypic.com/70kygz.jpg

Ik heb er bij het uitkiezen van de foto's niet op gelet hoe de paarden lopen overigens, puur hoe de lijnen bevestigd zijn.

Toch als jij vraagt of ie terugkomt in draf, dan moet ie dat ook doen, en anders volgt er gewoon meteen daarna een duidelijke(re) ophouding. Desnoods tot ie achterstevoren staat. Ik zou echt consequenter in die hulpen zijn. Hij negeert jouw hulp om terug naar draf te gaan, dan wacht je het even af en geeft vervolgens een compleet tegenovergestelde hulp, namelijk dat ie harder moet galopperen. Maar dat vroeg je in eerste instantie niet. Als ie gaat galopperen terwijl ie harder moet draven dan zou ik hem ten alle tijden terug naar draf vragen. Verder niet afstraffen, maar wel duidelijk zijn in wat ik wil. En dat was geen galop. Het kan zijn dat ie toevallig de hulp verkeerd aanzag, geen probleem, maar we gaan wel terug naar draf. En als ie dan stug door blijft galopperen dan was ik wellicht niet duidelijk genoeg in mn remmende hulp en geef ik een duidelijkere ophouding. Negeert ie die nog steeds, dan gaat de rem er wel even op hoor. Toe nou, zo moeilijk is het niet wat er gevraagd wordt. Zeker wanneer alle commando's er in principe op staan.

Overigens, wanneer ik bijvoorbeeld met die draf bezig ben geweest, dan laat ik m daarna vaak alsnog lekker aangalopperen als ik merk dat ie dat graag wil. Dan mag ie even wat vrijblijvender lekker in de rondte rennen en pak ik m daarna weer op. Het is altijd belangrijk om aanspanning en ontspanning op een juiste manier te doseren. Anders krijg je of een nukkige pony met spierpijn of een sloffende flierefluiter. En aan geen van beide heb je veel in je training. En als ik het allemaal zo lees en zie dan valt Cobe op het moment nog teveel in de categorie sloffende flierefluiter ;) Maak het absoluut leuk voor m in de training, maar om een fitte vrolijke goed door het lijf bewegende pony te krijgen en te houden zal er ook gewoon wat meer arbeid verricht moeten gaan worden. En daarvoor moet je gewoon heel consequent zijn, ook wanneer meneer even besluit dat ie er niet zo'n zin in heeft. Maar juist ook op het moment wanneer hij wel net even wat meer zn best voor je doet.

Wees streng waar het moet en beloon waar het kan!

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-12 00:37

Het valt me op dat je bij het longeren niet duidelijk bent met je lichaamstaal.
Je staat in het geheel teveel aan de voorkant van het paard en bent gesloten aan 'de voorwaartse kant'. Daarmee rem je 'm, en dat is in tegenspraak met de drijfende hulp die je met zweep/stem geeft. Vandaar dat hij er ook niet echt op reagert/kan reageren.
Je kunt pas wat aan de voorkant remmen wanneer het tempo juist is en het paard voorwaarts. Pas dan kun je met je lichaamstaal een paar milimeter naar voren gaan om te begrenzen.

In principe kun je een paard goed longeren met of zonder bit/lijnen, maar zonder bit/lijntjes moet je wel preciezer zijn met je lichaamstaal.
Laatst bijgewerkt door senna21 op 22-07-12 00:50, in het totaal 1 keer bewerkt

misskrisss

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-12 00:48

Ik denk dat je alleen met de kaptoom de stelling kan regelen, waardoor het binnen achterbeen onder kan treden, dat is heel goed om mee te beginnen. Maar als je paard dat kan is het denk ik tijd om verder te gaan.

Persoonlijk zou ik hem gaan longeren met bijzetteugels, Dat kan ook aan de kaptoom, ook aan het bit.
Het is belangrijk om de bijzetteugel in de stellen naar het africhtingsniveau van het paard. Hij moet zo los zitten dat het paard het hoofd omhoog kan brengen en de neus voor de looslijn blijft maar niet zo los dat hij gaat klepperen,
Het is dus niet de bedoeling om hem al in de houding te zetten als je de teugels aanklikt dan zit hij te strak.
Als je de bijzetteugel eraan heb gedaan drijf je als het waren het paard in de aanleuning. Hetzelfde wat je met rijden zou doen.
Je zorgt dat hij goed takt matig blijft lopen en regelt de stelling. Je paard zal dan vanzelf in de aanleuning komen en daarop gaan nageven,
Op die manier zal hij niet in de bijzet gaan hangen. Je moet dus wel de achterhand actief houden. Dan longeer je van achter naar voor en zal hij dus niet gaan hangen.

Longeren met de dubbelelonge kan ook maar dat is een stuk lastiger.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-12 00:53

TS, je geeft eerlijk gezegd heel erg het idee dat je geen idee bent wat je nu eigenlijk wil. Met bit, zonder bit... Laten we zo zeggen, tussen de foto's van het vorige topic en dit topic zie ik geen verschil. Dit paard word niet aan het werk gezet, hij loopt op alle foto's gewoon zijn rondje, of het nu met of zonder touwtje is.

Ik ben persoonlijk van mening dat zeker voor het heropleiden van dit paard je gewoon met bit aan de gang moet. Eerst leren weer respect voor de hand te hebben en dan pas bitloos. Hij ziet er nu uitgeblust uit, net alsof er geen verassing of geen uitdaging in zijn werk zit. Hoe zit het met abrupte overgangen, hem eens in buitenstelling laten lopen om de rechtheid te bevorderen. Ik zou een paard dat geen respect meer heeft voor de druk in de mond, of op de neus, weer leren nageven op deze druk. Dus korter bijzetten ipv lang en laag zoek het maar uit pony. Nee juist een keer zijn grenzen kriebelen, daar waar hij je normaal de handen uit de teugel getrokken zou hebben. Dit wil niet zeggen dat hij zo kort moet staan

Nageeflijkheid moet van beide kanten komen, nu geef jij enkel na, niet hij. Liever eens flink doorpakken en daarna écht fijn kunnen rijden, er ook letterlijk aan kunnen rijden ipv een beetje aansukkelen en rijtechnisch tot daar gaan waar hij wil. Hij loopt braaf en zeker ook ontspannen zijn rondjes maar je ziet hem nergens eens echt over de rug lopen, echt werken. Dit komt omdat hij niet nageeft van voren, zijn aanleuning ook aan de longe is daar veel te onstabiel voor, hij houdt zijn hoofd nooit netjes op de loodlijn, altijd aan het spelen, schudden, eens er voor, eens er achter. Met een vaste verbinding van voren, waar hij nageeft, kan hij pas van achter naar voren gereden (en gelongeerd worden) waarna hij pas echt zijn rug kan gaan gebruiken.

Kortom, pak hem eens aan. Ik bedoel uiteraard niet met geweld maar met werk. Laat hem eens écht werken, verschillende stellingen met bijzets die eens goed op contact staan ipv dunne touwtjes die te los hangen. Dat is voor een later stadium, niet wat hij nu nodig heeft. Hopelijk begrijp je dat mijn post geen aanval is, en kun je er het één of het ander bruikbare uit halen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-12 00:59

Aaargh, was bezig met het reageren op Jessix & Eliine, echt een hele lange reactie, bijna klaar, valt mijn laptop uit :( Heb nu echt geen zin om deze nog eens te gaan typen, zal iets voor morgen zijn := Dus ik kom nog terug op jullie reacties ;)

Dank je wel Senna, was me er niet van bewust dat ik te ver naar voren stond, ik ga eens zien wat het geeft als ik meer naar achter sta, misschien is het hele actieve voorwaartse verhaal dan ook al een stuk beter ;) Snap alleen niet wat je bedoelt met dat ik gesloten aan de voorwaartse kant ben? Bij mijn weten sta ik met 1 schouder lichtjes naar hem toe waardoor de andere opendraait en gaat mijn lichaam dus mee in zijn richting. Of dat denk ik in theorie te doen toch :+

misskriss, waarom kies jij voor bijzetteugels in plaats van de dubbele longe? Bijzetteugels is iets vast, als je dat verkeerd instelt (hoe weet ik nu wat goed of juist is?) lijkt me dat meer schade te kunnen berokkenen dan wanneer je eens perongeluk op een verkeerd moment aan de dubbele longe trekt. Waarom toch die keuze bij jou?

@ Lara_Silver: ik weet heel goed wat ik wil, alleen zit ik met het probleem dat andere mensen mij steeds van dat idee willen afbrengen en met argumenten komen waar ik me ook wel in kan vinden, waardoor ik weer ga twijfelen en andere dingen ga proberen en uiteindelijk nog steeds geen stap verder sta. Dus nu heb ik gekozen voor bitloos, dus ik zou graag daar tips over krijgen. Verder heb ik eerder al gezegd dat dit gewoon een topic is om te laten zien waar we nu staan (en dat is inderdaad op hetzelfde punt als het vorige, alleen dan zonder bit en met een longe eraan) om van daaruit verder te kunnen.

Ik vind het wel aanvallend van je dat je vindt dat mijn pony uitgeblust is, dit beoordeel jij zomaar op even een paar foto's en filmpjes, wel, je moest eens weten .... En dat vind ik jammer. Je wéét het niet, en je oordeelt toch. Spijtig. Misschien dat ik morgen nog even verder of uitgebreider op je reactie reageer (al heb ik het gevoel dat het dan een verdedigingspost gaat worden en daar heb ik de behoefte niet aan, maar ik zie wel), ik hou het nu even bekeken voor vandaag, het is al laat genoeg :Y)

misskrisss

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-12 01:36

Omdat het werken met de dubbele longe erg moeilijk is en je dan op erg veel dingen tegelijkertijd moet letten. Het is erg lastig om een paard alleen aan de dubbele longe in een goede aanleuning te krijgen.
Aanleuning betekend dat het paard het bit aanneemt. Zonder aanleuning kan je het paard niet 'rond vragen' omdat hij dan in een valse knik komt.
Met de bijzetteugel heb je dit minder. De bijzetteugel vind ik een van de weinige hulpmiddelen die je kan gebruiken omdat je met de bijzetteugel het paard niet vast zet. Het is erg makkelijk om te kijken wat de juiste lengte voor jou paard is. Let erop dat de neus voor de loodlijn blijft. Goed de takt bewaren is daarom noodzakelijk.

Met de bijzetteugel heb je een beter contact, met de dubbele longe moet je zelf goed genoeg zijn om dat contact te houden. Ik kan vanaf hier niet zien wat jou ervaringen met de dubbele longe zijn.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-12 02:50

Zodra ik de filmpjes kan zien zal ik daar op reageren, maar vind het er nu al zeker netjes uit zien. Ik zie een pony die meer over zijn rug loopt, niet met zijn hoofd naar buiten, waardoor (en dit is een puntje om aan te werken) het binnenbeen onder kan treden wanneer hij ook vanuit zijn lichaam om jouw heen zou buigen.
Zou me daar nu vooral op focussen, maar goed, ik werk al een tijdje hiermee, dus dan is het 'makkelijker'.

Zodra ik de filmpjes kan kijken, geef ik commentaar :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-12 12:16

Ok, poging 2 van de reactie op Jessix & Eliine }:0

Jessix:
Is cirkels groter & kleiner maken het enige wat ik kan doen om hem soepel in de ribben te krijgen? Of zijn daar nog andere dingen voor?

Het klikken, I know :o Is ook een puntje vanuit het vorige topic, heb ik echt op proberen te letten maar het is een automatisme, en ja, voordat je daar door bent := Als je mij laat doen klik ik bij elke pas, terwijl de pony er al lang niet meer op reageert (voor zover die dat ooit gedaan heeft). Dus het klikken betekent niks, moet ik echt gaan afleren :+

Oefeningen in stilstand is de bedoeling dat we in stukjes werken aan een paard wat soepeler wordt, soepeler dan hij nu is. Dat is dus het inbuigen van de hals, het onderzetten van de achterhand en daarna een combinatie van de 2. Hij moet leren als ik iets vraag om daar op in te gaan, in plaats van tegenin. Een stukje uitbreiding van het wijken voor druk dus, iets waar we nog hard mee aan het werk zijn ;) Touw achterlangs is een oefening die we vroeger regelmatig deden, maar was ik helemaal vergeten, dus die ga ik ook weer toevoegen, bedankt!
Het wijken doe ik inderdaad met zweepje. Ik weet dat dit ook op lichaamstaal kan, maar dat wil ik net voorkomen. Ik doe ook clickertraining met hem waarin we ook VD-oefeningen meenemen en alles staat hier op zweep- of stemcommando (of vaak beiden). Dit omdat hij nogal eens op mijn gedachten werkt, heel mooi, maar niet zo handig (als ik denk van "zou ik misschien dat of dat eens" dan is hij al vanalles aan het uitvoeren :+ ). Dus om te voorkomen dat hij veel dingen gaat doen omdat hij denkt dat ik dat vraag, hou ik het bij duidelijke commando's, en altijd met de zweep erbij (of met mijn hand, kan ik hem ook mee omzetten).
Hoezo heeft het nu nog geen gymnastische waarde? Wat zou ik hiervoor dan moeten doen?

Wat ik nu om heb is hetzelfde hoofdstel als vorige keer. Dit is zowel een kaptoom als bitloos (3 manieren) als met bit-hoofdstel. Ik vind het prima werken zo. Weet niet of er andere dingen zijn die beter/duidelijker/makkelijker voor hem zouden zijn. Ik heb hem een tijd met touwhalster gereden maar kan me niet herinneren dat hij daar zo anders op reageerde. Was wel van plan het nog eens te proberen (tijdens het rijden dan) omdat ik mijn andere pony nu ook met touwhalster rijdt (die ging ook echt hangen in dat bitloos hoofdstel) en heb het idee dat het bij hem wel werkt, dus bij [***], met de ervaring die ik ondertussen erbij heb, misschien ook wel. Maar als er nog andere mogelijke opties zijn hoor ik het graag ;)

Eliine:
Bedankt, je uitleg & foto's zijn me duidelijk :) Het zal proberen zijn om te zien wat het beste werkt. Probleem is echter wel dat ik mijn touw niet door de ring van het bitloos krijg, dus ik kan niet terug naar de longeersingel. Dus dat is even een probleempje :+

Dus toch eisen dat hij terug gaat draven, desnoods maar even wat minder boktwaardig inkomen, ik ga het eens proberen :j
Nu heb ik ook gelezen dat sommige paarden makkelijker loswerken in galop, en het is ook zo, als hij even heeft gegaloppeerd gaat hij meteen een stuk beter draven... Is het misschien ook een mogelijke optie om hem na het instappen meteen in galop te zetten? Dus op mijn commando (en niet dat ik draf zeg en hij na 3 passen gaat galopperen en dan niet meer reageert en dan moet doorgalopperen om daarna te draven).

Ik probeer inderdaad het werken te combineren met leuke dingen :j In dit topic heb ik gewoon even 10 minuutjes gelongeerd om beeldmateriaal te hebben, maar gisteren hebben we in de piste gelongeerd (al een andere omgeving, en moeilijker) waarbij we ook drafbalkjes hebben meegenomen, galopbalkjes, een sprongetje (met galopbalkjes) en een in-uitje. En toen werd hij echt vrolijk en lekker fanatiek. Hij ging op een bepaald moment zelfs heel ruim (voor zijn doen) draven en stofzuigen. Gewoon heel ontspannen neusje naar de grond en zo rond. Dat is echt zeldzaam bij hem! Want zoals Jessix opmerkt: hij heeft een mooie zelfhouding. Dat is ook zeker zo, maar dat is het dan ook. Het is die houding die hij zichzelf aangekweekt heeft door de jaren heen en je krijgt hem daar niet zomaar uit. Dus echt letterlijk lang & laag loswerken en laten lopen kan ik gewoon (nog) niet bij hem, dat doet hij niet, wil hij niet doen .. en dat komt hem ook niet ten goede denk ik, want met zo'n zelfhouding zit er volgens mij toch steeds een stukje spanning in de rug, niet? Maar ik werk er wel aan dat hij regelmatig met het neusje naar de grond gaat, voetballen is daarvoor heel fijn, dat doet hij graag en dan hebben we het leuke met het goede gecombineerd ;) Maar ook het volgen van de (hand)target vindt hij leuk en als je die dan lager houdt gaat hij ook fijn met de neus naar beneden. Maar dat zijn dingen die ik nog allemaal aan het uitbreiden ben, daar is nog niet zoveel spectaculairs over te zeggen.

Hopelijk is binnenkort de sloffende flierefluiter verleden tijd :Y)

@ misskrisss : jij zegt dat een bijzetteugel het paard niet vast zet, mij is altijd gezegd dat het dat juist wel doet, en dat het daarom een interessant hulpmiddel is. Ja, het geeft iets mee, maar niet zoals een hand kan meegeven, als je het op een bepaalde stand zet blijft het daar, en als je paard daar tegenin gaat blijft die weerstand altijd. Op zich interessant, maar ik mis dan het gedeelte dat je hem even kan laten lopen, kan laten ontspannen, kan laten doen. Je kan niks zelf regelen, dan moet je al stoppen en de bijzetteugels er weer afhalen, maar dan is het moment weer voorbij. En dat vind ik jammer ... Maar op zich snap ik het nut er ook wel weer van hoor, dubbele longe heb je zelf in de hand, bijzetteugel moet je je 'niks van aantrekken'. Dus ik twijfel :)

Op zich heb ik wel ervaring met de dubbele longe, ik lange-lijn ook met beide pony's, en [***] loopt dus ook aan de dubbele longe. Maarja, of ik ervaring genoeg heb .. mensen kunnen ook rijden, maar daarom hebben ze nog geen ervaring genoeg om paarden wat te leren. Dus ik weet het niet.

@ RianneH : jij ziet toch wat? Fijn :) Ben benieuwd naar een verdere reactie en tips over wat ik nog kan doen en hoe :Y)