[AR] Welke wagen voor deze combi?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Zilfstar

Welke wagen voor deze combi?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-12 09:13

Mijn zoon van 10 wil niet rijden maar mennen. Nu was hij zelf van plan een shet te kopen maar dat gaat niet lukken ivm kosten etc. Ik heb namelijk al een pony en een paard. Nu heeft hij met dat paard een ontzettend goede band. Het is een Friese ruin van 9. Lief, geduldig, en vergeeft zoon alle stomme foutjes en zijn onvolkomenheden (Stefan heeft een lichte lichamelijke beperking) neemt hij er gewoon bij. :D

Ik heb de Fries al aan het tuig gewend, zoon oefent al met de lange lijnen en gaat daar voorlopig lekker verder mee. Paard heeft ook al een band gesleept, dat gaan we verder uitbouwen, maar hij vond t prachtig. Op stal hebben we hulp voor het echte beleerwerk met een wagen.

Nu ben ik me dus rustig aan het oriënteren wat voor wagen oid ideaal zou zijn. We zullen voornamelijk in de bak rijden in het begin dus het moet geen lange wagen zijn. Er moeten minimaal 2 personen op kunnen en 4 zou ideaal zijn. We hebben een echt Fries tuig. Dus moeten we dan nog ergens op leten qua vastmaken? En een beetje stoer is wel zo leuk voor dit tweetal. Wie kan mij wegwijsmaken in de wereld van de wagens? :+

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 09:20

Zilfstar schreef:
Mijn zoon van 10 wil niet rijden maar mennen. Nu was hij zelf van plan een shet te kopen maar dat gaat niet lukken ivm kosten etc. Ik heb namelijk al een pony en een paard. Nu heeft hij met dat paard een ontzettend goede band. Het is een Friese ruin van 9. Lief, geduldig, en vergeeft zoon alle stomme foutjes en zijn onvolkomenheden (Stefan heeft een lichte lichamelijke beperking) neemt hij er gewoon bij. :D

Ik heb de Fries al aan het tuig gewend, zoon oefent al met de lange lijnen en gaat daar voorlopig lekker verder mee. Paard heeft ook al een band gesleept, dat gaan we verder uitbouwen, maar hij vond t prachtig. Op stal hebben we hulp voor het echte beleerwerk met een wagen.

Nu ben ik me dus rustig aan het oriënteren wat voor wagen oid ideaal zou zijn. We zullen voornamelijk in de bak rijden in het begin dus het moet geen lange wagen zijn. Er moeten minimaal 2 personen op kunnen en 4 zou ideaal zijn. We hebben een echt Fries tuig. Dus moeten we dan nog ergens op leten qua vastmaken? En een beetje stoer is wel zo leuk voor dit tweetal. Wie kan mij wegwijsmaken in de wereld van de wagens? :+

ik zou met jou zoon naar een wagenbouwer gaan,ik weet niet welke beperkingen hij heeft maar daar kunn je de wagen wel zo laten maken dat hij goed voor je zoon en je paard is.ook groeit hij nog veel en moet je de wagen ook kunnen aanpassen als hij langer word stel je voor je moet steeds een andere wagen kopen.

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-12 09:26

Zoon heeft een hersenbloeding gehad voor de geboorte. Hierdoor heeft hij in sommige lichaamsdelen een soms verhoogde/soms verlaagde spierspanning. Zoon kan dus alles gewoon zelf maar een stoel zou wel goed moeten zitten voor hem idd. Ideeën waar we een goede wagenbouwer kunnen vinden omgeving Utrecht?

Maar eerst wil ik gewoon eens weten welke wagens er geschikt zijn voor een Fries en voor recreatie. Zoon zal wrs geen wedstrijden gaan doen, Hij wil gewoon lekker rijden met zijn wagen... We willen dan ook geen duizenden euro's uit gaan geven.

Ik zit meer met:enkel of dubbele as? Hoe bepaal je de maat? Waar moeten we op letten?

Cryssie

Re: Welke wagen voor deze combi?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 09:37

Hoi,

Helaas kan ik je niet helpen, want zit helemaal niet in het mennen.
Alleen je zocht een wagen maker omg Utrecht. Nou weet ik dat Kraay een hele goede is. Ik heb er goede verhalen over gehoord.

http://www.kraaynijkerk.nl/

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 09:48

kraay hoor ik ook veel goeds over.ze hebben ook vaak 2de handse wagens ga daar gewoon eens kijken.
je wilt met 4 mensen er op kunnen en geen wedstrijden dan zou ik naar een recreatiewagen kijken voor 4 personen,want je hebt ook 6 personen maar word ook stuk langer.de wagen moet geschikt zijn voor stokmaat van jou paard ik weet niet hoe groot die is???
bokhoogte moet in ieder geval ongeveer zo hoog als de schofthoogte zijn iets lager is ook geen probleem,spoorbreedte minimaal 125cm.en dan moet je kijken dat de wagen natuurlijk niet te zwaar zal zijn.laat je gewoon eens informeren bij een wagen bouwer vaak kunnen ze een 2de handse ook nog aanpassen eventueel.je bent toch niks verplicht om te kopen.enje moet een wagen hebben die mee groeit met de lengte van je zoon

Zilfstar

Re: Welke wagen voor deze combi?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-12 10:11

Ok, daar kunnen we alvast wat mee. Stokmaat van paard is 165 cm trouwens en het is een echte barokke en nu iets te dikke fries.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 10:16

Ik zou je aanraden eens naar een paar menwedstrijden Dressuur/Vaardigheid in de buurt te gaan en eens te kijken welke wagens er allemaal rijden.
En vraag eens na de wedstrijd of je mee kan rijden tijdens het uitstappen. Zo kan je voelen welke wagens fijn zijn qua vering, afmeting etc. en passen bij je gezin. Een Fries kan gemakkelijk een wagen trekken voor 4 personen. Wel zo leuk om met het hele gezin erop uit te trekken in de weekenden. Picknickmand achterop en gaan. Pony van de dochter eraan vastbinden en op weg.

ER zijn zoveel mogelijkheden, dat je beter van jouw kant kan zoeken naar koetsen die bij jullie gezinssamenstelling passen. Het zou zonde zijn om een wagen te nemen waar maar 2 mensen op kunnen.

Eisen: goede vering, rubberen wielen (geen autobanden), ruimte voor 4 personen, maat Fries, ruim lamoen voor je paard, onderdoor draaiend, zo licht mogelijke wagen, en een goede REM. Er zijn nog steeds wagens in omloop zonder rem. Die zijn een stuk goedkoper, maar niet geschikt voor het rijden op de weg voor jullie als gezin.

Je kan je zoon en jezelf (want je zal toch meegaan als groom) een paar menlessen cadeau doen met een ervaren menpaard, die niet veel kwalijk neemt, zodat je goed kan oefenen en eens kan voelen wat belangrijk is voor jullie op een koets.

Je bent ook van harte welkom om eens op de menclub te komen kijken op vrijdagavond in Lisse. Daar rijden verschillende aanspanningen van shetlanders tot Friezen. Dan kan je ook een beetje voelen wat je fijne wagens vindt en wat niet. Maar er zijn ook vast wel menclubs bij jullie in de omgeving.