Longeren; pony doet ene kant wel en andere kant NIET??Help!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

megasuus

Longeren; pony doet ene kant wel en andere kant NIET??Help!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-12 21:18

Hoi allemaal,

sinds kort kan onze 6-jarige shet ook longeren.
de eerste paar keren ging dit super.
maar nu begint ze de ene kant heel goed te ontwikkelen en wil ze de andere kant absoluut niet doen!
ik heb even een fimpje gemaakt om te laten zien wat ze doet wanneer ze wel goed loopt en wanneer niet.
http://www.youtube.com/watch?v=wMt8iRgGtLw
ze staat samen met mijn verzorgshet, die eerst de dubbele lijnen nog niet goed kende maar het nu super doet.
nou probeerden we met haar ook de dubbele lijnen maar dit was geen succes.
Iemand tips? :D

xCODA

Re: Longeren; pony doet ene kant wel en andere kant NIET??Help!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 22:09

Dat ze de ene kant niet opgaat ligt aan jouw. :') Jij moet haar halt houden, naar achteren lopen (schuin achter haar kont) en haar dan pas aandrijven met de zweep. Door jouw lichaamshouding en plek waar je staat móet ze wel de andere kant op, dus zij doet dit. Lukt het niet? Laat er even iemand anders aan de buitenkant er langs lopen, en in draf loslaten, waar jij haar weer naar voren moet houden met de zweep/stem. Maar probeer eerst je plek-probleem op te lossen en vanuit daar verder te werken! Succes! :)

megasuus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-12 22:12

okee! op dit filmpje sta ik inderdaad verkeerd maar meestal sta ik wel bij haar kont en dan doet ze het ook niet. ook hebben we al wel een iemand mee laten lopen, en die liet haar inderdaad in de draf weer los, maar dan keerde ze zich weer om, wat je ook doet met zweep/stem. maar toch bedankt voor je tips ;)

xCODA

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 22:26

Hou je de zweep wel goed bij? Als ze al wil omdraaien moet jij er zo snel mogelijk bij zijn. Je moet tijdens het longeren ook meer naar achteren blijven staan, niet precies in het midden maar meelopen met de achterhand. ;) Met dubbele lijnen longeren, weet je hoe dat werkt?

megasuus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-12 22:33

CorkyLover schreef:
Hou je de zweep wel goed bij? Als ze al wil omdraaien moet jij er zo snel mogelijk bij zijn. Je moet tijdens het longeren ook meer naar achteren blijven staan, niet precies in het midden maar meelopen met de achterhand. ;) Met dubbele lijnen longeren, weet je hoe dat werkt?

ja ik houd de zweep er wel goed bij, maar als ik met de zweep achter haar aan ga gaat ze dwars staan en achteruit lopen. Met dubbele lijnen ken ik, dit doe ik sinds kort ook met mijn verzorgshetje. ik moet dit alleen nog een beetje onder de knie krijgen maar het gaat al aardig goed. http://www.youtube.com/watch?v=ppe5SBuLHcg
heb het met deze shet ook geprobeerd maar dat was een drama...

xCODA

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 22:37

De dubbele longeerlijn ligt al verkeerd. :') Deze moet vanuit de buitenteugel achter de kont doorlopen. Zo neem je alle druk helemaal op het bit, vandaar dat ze zo tegen de hand is met haar hoofd (schudden met haar hoofd), je hebt er teveel druk op staan, daar wil ze onderuit. Afbeelding Longeer je die ene met halster of met hoofdstel?

megasuus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-12 22:41

Ja je kan hem inderdaad achter de kont langs doen maar bijvoorbeeld voor pony's die dat vervelend vinden of beginnende lange lijmers kan het ook zo als ik het doe. ;)
De shet waar dit topic over gaat longeren we met halster want ze is het bit nog niet helemaal gewent ;)

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 22:44

Ten eerste, dit is geen longeren, dit is wat rondjes laten rennen aan een lijn. Ik mis het deel waar je de pony echt aan het werk zet, waar hij niet met zijn lichaam en hoofd alle kanten uit gaat, maar eens in een goede stelling en buiging word gezet. Kortom, minstens een singeltje en bijzets, ook al zijn ze lang maar ten minste dat het dier wat begrenzing heeft.

Daarbij doet hij het op zijn moeilijke kant niet omdat jij hem zegt te stoppen, iedere keer weer. Je staat iedere keer weer bij zijn schouder ipv eens snel te reageren als hij twijfelt en naar de achterhand te lopen en dus eens een drijvende hulp te geven. 3 gebieden op een paardenlichaam, schouder (= remmen en/of halt), romp is neutraal (= als het paard braaf in zijn tempo blijft), achterhand (= drijven) In het begin ga je dus letterlijk naar zijn kont lopen, maar als de lijn langer is dan maak je een stap naar links of rechts.(afhankelijk van de richting)

Ook houdt je de lijn kort, hoe langer jij die lijn kort houd hoe meer problemen je krijgt. Kortom, je staat bij het hoofd, laat de lijn door je hand glijden en loopt in één beweging richting achterhand, daarbij geef je een drijvende stemhulp, let op dat je ook genoeg lijn meegeeft.

Wedden dat als jij het principe van lichaamstaal en jou eigen posities tijdens het longeren begrepen hebt dat de pony opeens ook op zijn moeilijke kant de rondjes loopt? Ben er zeker van! Succes!

megasuus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-12 22:48

Lara_Silver schreef:
Ten eerste, dit is geen longeren, dit is wat rondjes laten rennen aan een lijn. Ik mis het deel waar je de pony echt aan het werk zet, waar hij niet met zijn lichaam en hoofd alle kanten uit gaat, maar eens in een goede stelling en buiging word gezet. Kortom, minstens een singeltje en bijzets, ook al zijn ze lang maar ten minste dat het dier wat begrenzing heeft.

Daarbij doet hij het op zijn moeilijke kant niet omdat jij hem zegt te stoppen, iedere keer weer. Je staat iedere keer weer bij zijn schouder ipv eens snel te reageren als hij twijfelt en naar de achterhand te lopen en dus eens een drijvende hulp te geven. 3 gebieden op een paardenlichaam, schouder (= remmen en/of halt), romp is neutraal (= als het paard braaf in zijn tempo blijft), achterhand (= drijven) In het begin ga je dus letterlijk naar zijn kont lopen, maar als de lijn langer is dan maak je een stap naar links of rechts.(afhankelijk van de richting)

Ook houdt je de lijn kort, hoe langer jij die lijn kort houd hoe meer problemen je krijgt. Kortom, je staat bij het hoofd, laat de lijn door je hand glijden en loopt in één beweging richting achterhand, daarbij geef je een drijvende stemhulp, let op dat je ook genoeg lijn meegeeft.

Wedden dat als jij het principe van lichaamstaal en jou eigen posities tijdens het longeren begrepen hebt dat de pony opeens ook op zijn moeilijke kant de rondjes loopt? Ben er zeker van! Succes!

Bedankt voor de tips :) Maar als ik dat allema fout doe waarom doet ze het op de andere hand dan wel vraag ik me af?

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 22:50

Omdat ze wel ergens heen móet, je geeft haar immers het signaal dat ze vooruit moet (stem, zweep of beiden) maar tegelijkertijd zeg je haar ook dat ze moet stoppen. Door deze verwarring kiest ze gewoon de weg van de minste weerstand, haar makkelijke kant.

megasuus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-12 22:52

Oke vandaar. Hoe weet jij dat allemaal? ;D

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 22:53

Omdat ik het ook eerst heb moeten leren. :)

Happie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 22:54

Ik zie eigelijk als ik eerlijk ben geen goede kant. Ik zal je uitleggen waarom niet. Doordat je niet in een afgesloten ruimte werkt is het voor je pony lastiger. Je ziet ook dat haar rondjes niet rond zijn zeg maar. Want je heb ineens heel veel lijn over. Probeer om je pony naar buiten te sturen zweep richting schouder zodat de rondjes rond worden zeg maar. Hand met je lijn erin mag omlaag die doe je nu steeds omhoog doordat de lijn te lang is (je pony valt naar binnen) Probeer dit eerst in stap te controleren dan pas harder. Verder zijn er een aantal dingen die je aan je eigen lichaamshouding kan veranderen. Ik zou zeggen neem eens een lesje longeren daar kan je vast een heel veel van leren. Of vraag iemand met veel ervaring.

Mastrootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-12 15:23

Over het de ene kant wel doen en de andere kant niet, je lichaamstaal is inderdaad fout, maar de pony is ook wel een beetje vervelend aan het doen. De andere kant vind ze waarschijnlijk moeilijker, en daarom wil ze graag op de ene hand blijven.

Mijn vroegere verzorgpony (ook shet) had ook dit, precies hetzelfde. Het lukte mij echt niet, tot ik de eigenaresse erbij haalde en pony liep weer als een zonnetje. Ze heeft hem goed laten weten dat hij ook de andere kant op moet lopen, daarna was het (grotendeels) over. Hij had nog wel is de neiging om zich tussendoor om te draaien als je niet snel genoeg was.

siilvia1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-12 14:27

Het is echt een deja vu met mijn verzorgshet. Dat ging precies zo.
Ik beschikte ook niet over een ronde bak en dit maakte het extra moeilijk. Het is mij uiteindelijk ook niet gelukt maar misschien kan jij wel kijken of er ergens een longeer singel beschikbaar is?
De pony heeft dan steun aan de muur

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-12 16:08

siilvia1 schreef:
Het is echt een deja vu met mijn verzorgshet. Dat ging precies zo.
Ik beschikte ook niet over een ronde bak en dit maakte het extra moeilijk. Het is mij uiteindelijk ook niet gelukt maar misschien kan jij wel kijken of er ergens een longeer singel beschikbaar is? De pony heeft dan steun aan de muur

Mij lijkt het niet dat longeersingels muren hebben. Longeercirkels wel. Echter hoe meer steun hij heeft, hoe meer hij gaat gebruiken, terwijl hij juist aan kracht en daarmee aan balans moet winnen. Een longeercirkel zou in dit geval alleen symptoombestrijding zijn en geen oplossing.

TinePine

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-12 16:18

Je pony heeft duidelijk een voorkeurskant. Ze is scheef dit kun je beter maken door te trainen. Rechtsom gaat je pony idd wel, maar daar is hij ook niet in balans. Gaat scheef door de bocht en kan niet in balans lopen. Hij gaat steeds sneller en dan weer langzamer. Ook valt hij naar binnen. (dan is je longe ineens te lang). Misschien een keer les nemen longeren? Dit heeft namelijk helemaal geen nut behalve calorieën verbanden.

marisseudine

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-12 16:32

miss kun je een lesje grondwerk pakken? want je hebt het over haar goede kant. maar ook die kant gaat niet zo goed. wat hierboven ook al word gezegt, ze loopt het rondje zoals zij dat makkelijk vind en moet dus niks. als ze dan even iets niet wil, doet ze dat niet. het zou goed zijn om een les te krijgen in lichaamstaal. je pony snapt jou niet goed, neemt een loopje met je en dat kan zelfs gevaarlijk zijn. zie slaan met voorbeen. als je daar les in krijgt kun je leren zelf duidelijk te zijn. succes!!