Lara_Silver schreef:Ten eerste, dit is geen longeren, dit is wat rondjes laten rennen aan een lijn. Ik mis het deel waar je de pony echt aan het werk zet, waar hij niet met zijn lichaam en hoofd alle kanten uit gaat, maar eens in een goede stelling en buiging word gezet. Kortom, minstens een singeltje en bijzets, ook al zijn ze lang maar ten minste dat het dier wat begrenzing heeft.
Daarbij doet hij het op zijn moeilijke kant niet omdat jij hem zegt te stoppen, iedere keer weer. Je staat iedere keer weer bij zijn schouder ipv eens snel te reageren als hij twijfelt en naar de achterhand te lopen en dus eens een drijvende hulp te geven. 3 gebieden op een paardenlichaam, schouder (= remmen en/of halt), romp is neutraal (= als het paard braaf in zijn tempo blijft), achterhand (= drijven) In het begin ga je dus letterlijk naar zijn kont lopen, maar als de lijn langer is dan maak je een stap naar links of rechts.(afhankelijk van de richting)
Ook houdt je de lijn kort, hoe langer jij die lijn kort houd hoe meer problemen je krijgt. Kortom, je staat bij het hoofd, laat de lijn door je hand glijden en loopt in één beweging richting achterhand, daarbij geef je een drijvende stemhulp, let op dat je ook genoeg lijn meegeeft.
Wedden dat als jij het principe van lichaamstaal en jou eigen posities tijdens het longeren begrepen hebt dat de pony opeens ook op zijn moeilijke kant de rondjes loopt? Ben er zeker van! Succes!
Bedankt voor de tips
Maar als ik dat allema fout doe waarom doet ze het op de andere hand dan wel vraag ik me af?