Iemand een tip om een verkeerd kunstje af te leren?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

quintolover

Iemand een tip om een verkeerd kunstje af te leren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-12 18:53

Hoi,

Ik ben er inmiddels achter na een tijdje dat mijn shetlander een verkeerd kunstje heeft aangeleerd. ( bij de vorige eigenaren)
Het kunstje zelf is grappig om te zien, ze doen het ook bij de spaanse rijschool.
Ze steigerd, en springt naar voren zodat ze met 4 benen van de grond is.
Maar doet dit door druk op de mond, een ophouding. En totaal verkeer aangezien ze ook voor de kar staat en
best wel eens een ophouding moet kunnen krijgen.
En halthouden vind ze ook vrij moeilijk omdat ze dus dat blijkbaar niet kent en normaal hoefde te steigeren.
Wie heeft een tip om zoiets af te leren?

Let niet op de teugels, ik gaf natuurlijk volledig mee om haar niet in de mond te zitten.
Afbeelding

Set_Elkol

Re: Iemand een tip om een verkeerd kunstje af te leren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 19:04

goh ik lees even mee, ben ook wel erg benieuwd hoe je zoiets nou aan moet pakken. Dit is een mooi voorbeeld van de nadelen van kunstjes/vrijheidsdressuur op de verkeerde manier, helemaal als je je pony dan verkoopt aan een ander!

badass

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 19:43

Jeetje dat is ook vervelend, en kan ook nog gevaarlijk worden ook.

Kitsolu

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 19:46

Wat ik zou doen is er iemand naast laten lopen en een ander "kunstje" aan de ophouding/teugeldruk verbinden.

Dan begin je klein, dus er loopt iemand naast, jij geeft een heel klein beetje teugeldruk, doet ze niks of gaat ze stil staan, gelijk laten belonen door de persoon naast haar en het op die manier uitbouwen.

Maar inderdaad, heel vervelend als dit soort dingen (verkeerd) aangeleerd worden. Hiervan ben je van te voren wel op de hoogte gesteld?
Laatst bijgewerkt door Kitsolu op 16-07-12 19:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 19:46

Doet ze het vanuit stilstand of vanuit beweging?

sharontucker

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 19:51

Oe dat lijkt me ook niet fijn :=
Ik lees ook even mee

quintolover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-12 20:07

Nej absoluut niet gemeld bij de verkoop maar meer niet, dus ik moet er zelf allemaal achter zien te komen. Ik zag problemen bij longeren, en het werken en van de week bedacht ik zal het niet aangeleerd zijn. En nu dus en steigeren en springen dat moet wel aangeleerd zijn dat doet niet een pony op eigen initiatief. Steigeren kan nog een staakactie zijn.

Ze loopt in principe wel maar ze staat eerst dan stil en springt de lucht in

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 20:11

Dan kan het ook onbewust aangeleerd zijn, paard die druk wil ontwijken en ontdekt heeft dat mensen direct alles los gooien als 'ie dit doet. Eerlijk? Ik zou er een goede trainer bij halen, ik weet niet waar je woont? Maar als je niet veel ervaring met trainen van probleem gedrag hebt dan is alleen aan de gang gaan riskant. En via internet tips geven is wel erg lastig, persoonlijk zou ik het gedrag dan willen zien, uitlokken en analyseren voor ik een plan van aanpak bedenk...

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 20:21

Er zijn geen problemen met mond en bit?

quintolover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-12 21:00

Nej helemaal niks mee, was helemaal goed. Zal deze zomer er nog is iemand bij halen. Maar amable springt een paard ook daarmee? Steigeren ken ik, maar springen heb ik nog nooit gezien? Na het springen kan ze ook in 1 x onder controle weer zijn niks meer aan het handje. Ik kan er een keer hulp bij zoeken, maar wie weet omdat ik nu weet dat dit een knopje is van haar misschien kan ik er op reageren. Voorwaarts proberen op te lossen misschien. Ze is ook heel bang voor de zweep, dus had zelf het idee aangezien ik meestal zie dat ze een lel op hun benen krijgen om te springen dat dit misschien daardoor komt.
Maar zeker weet ik het dus allemaal niet, ik ga proberen de achtergrond van der te achterhalen.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 21:02

Ik zou wel beginnen met een tandarts. Eerst beginnen met medische zaken uitsluiten voordat je gaat corrigeren. Is het wellicht mogelijk een filmpje hiervan te maken?

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 21:03

Ja, ik vind het moeilijk om er zo vanachter de pc iets over te zeggen. Ik ken het karakter van het dier natuurlijk niet, zie niet precies waar ze op reageert en hoe. Ik heb wel eens jonge paarden heel heftig zien reageren de eerste keer dat ze tegen de druk van een bit aanlopen, en dat kan ook zo'n soort actie geven. Maar misschien is er ook iemand die het beust aangeleerd heeft, vaak zie je het wel aan een paard wanneer het denkt dat het iets doet wat goed is of wanneer ze iets doen om ergens aan te ontkomen/iets te ontwijken.

quintolover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-12 21:36

Hoi, tandarts is geweest maar was niet heel veel mis. Beetje gevijld.
qwa medishe dingen, heb ik niet het idee dat ze ergens last van heeft, buigen alles kan ze heel soepel.
Het karakter, ze wil heel graag voor je werken. Pas geleden is de da nog geweest, tevens tandarts. Maar ga het allemaal ff uitzoeken. Ik wil er eigenlijk geen film van maken aangezien ik het dan nog een keer moet doen, en wil dit dus eigenlijk helemaal niet zien.

rider

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 01:38

Dit hoeft geen kunstje te zijn, sommige paarden springen van nature zo op, als reactie op (te heftige) druk op het bit.

Ik denk dat je hier inderdaad beter een professional naar kunt laten kijken. Enige tip die ik je kan geven is het aanwennen van druk = loslaten = braaf. Haal die liverpool eruit en ga in de bak oefenen op een trensje en aan de dubbellonge/lange lijnen. Niet inspannen, gewoon erachter lopen. Leer hem na te geven op druk en laat dan zelf ook los, zodat hij leert dat als hij netjes stilstaat als je hem druk geeft, die druk wegvalt. In het begin alleen korte momenten stil laten staan, dan voorzichtig uitbouwen naar langer.

Maar heel eerlijk? Als het geen kunstje is en het dier doet dit vanuit natuurlijk gedrag, dan is het eigenlijk geen geschikte pony om mee te mennen...

quintolover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-12 12:54

Hoi, vandaag heb ik haar weer even opgepakt om te kijken of ze het ook met trensbitje doet en met halster. Het is zo wanneer zij te voorwaarts is, en ik zelf een te grote ophouding/stuurbeweging maak dan reageerd ze. Dus zodra ik haar te voorwaarts hou en ineens per direkt halt wil houden dan is dat haar ( commando) om te springen. Met trensbitje was het minder dan met het menbit, maar ja een menbit is daar scherper in natuurlijk. En wou niet te veel doorzetten omdat het natuurlijk ongewenst gedrag is.
Toen met halster en naja ik kwam al druk de bak in kop der op en maar opletten wanneer ik der tegen hield.
Zodra ik dus haar tegen hield/ goede ophouding gaf sprong ze de lucht in. Maar daarna, ook al was je wat strenger op je teugels niks aan het handje. Zodra ik weer afwende reageerde ze al en zat echt zo van ja nu komt het. Ze is dus zelfs nog alerter met halster dan met het bit.
Daarna wandelen en overdreven in 1 x stil staan en de eerste 2 x ging ze nog een klein beetje steigeren, daarna goed beloond en snoepje gegeven, na 2 x had ze dit al door.

Het is nu even onderzoeken of het medisch is of aangeleerd.

Voor de kar is ze super braaf niks aan de hand, rechtsom moeilijker stuurbaar als links maar dit heeft ze normaal ook, en heeft elk normaal paard. Dat de ene kant beter gaat dan de andere.
Maar ja ik moet niet hebben als ik een noodstop moet maken dat ze gaat springen/steigeren.
Ik ben al best wel heel angstig op de kar en dat zal dit niet helpen.
Met de kar heeft ze alleen met stil staan een probleem, en probeerd dan wat te springen maar door rustig te reageren stopt ze na een paar x, dit is omdat ze het leuk vind en eigenlijk niet wil stilstaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 13:01

Als het steigeren voortaan uit je repertoire mag verdwijnen zou ik deze gaan longeren op een normaal bit en met een hele lange zweep. Als je een paar keer duidelijk ingrijpt laat hij voortaan wel uit zijn bolletje om op zijn achterpootjes rond te lopen. Hij heeft niet voor niks 4 beentjes gekregen van onze lieve heer.

quintolover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-12 13:46

Ik denk dat ik dan eerder een gestresst paard heb, ze is best bang voor de zweep namelijk en lijkt het met niet de beste oplossing. Zodra ik haar zonder zweep longeer is er rust, zodra ik de zweep pak is er stress en loopt ze ver boven haar tempo, en naar mate het vorderd komt er de rust terug. Maar dat gaat niet werken als ze merkt dat een zweep pijn gaat doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 13:49

Dit is geen aangeleerd kunstje, maar een manier om onder werk of pijn uit te komen. Dus even kijken waar dit vandaan komt. Pijn is zeker niet onwaarschijnlijk...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 14:12

quintolover schreef:
Ik denk dat ik dan eerder een gestresst paard heb, ze is best bang voor de zweep namelijk en lijkt het met niet de beste oplossing. Zodra ik haar zonder zweep longeer is er rust, zodra ik de zweep pak is er stress en loopt ze ver boven haar tempo, en naar mate het vorderd komt er de rust terug. Maar dat gaat niet werken als ze merkt dat een zweep pijn gaat doen.

Het is misschien niet zo aardig, maar het klinkt een beetje alsof jouw pony meer de baas is over jou dan andersom.

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 15:05

Lovely schreef:
quintolover schreef:

Het is misschien niet zo aardig, maar het klinkt een beetje alsof jouw pony meer de baas is over jou dan andersom.

Of een pony met een angst voor de zweep?
DIe wil je ECHT niet verder over stuur helpen... Angst is ongeveer het tegenovergestelde van dominantie.

Ik vind het super dat ze niet met zweep werkt om pijn te geven, een zweep is aanwijzing, geen afstrafstokje.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 15:07

Joolien schreef:
Dit is geen aangeleerd kunstje, maar een manier om onder werk of pijn uit te komen. Dus even kijken waar dit vandaan komt. Pijn is zeker niet onwaarschijnlijk...

Dit wilde ik net gaan vragen. Is dit aangeleerd VD kunstje? Weet je dat zeker TS? Heb er ernstig mijn twijfels bij. Mij lijkt het meer aangeleerd gedrag om onder het werk weg te komen.

Flink doorpakken naar voren toe is dan de beste remedie.

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 15:08

quintolover schreef:
Hoi, vandaag heb ik haar weer even opgepakt om te kijken of ze het ook met trensbitje doet en met halster. Het is zo wanneer zij te voorwaarts is, en ik zelf een te grote ophouding/stuurbeweging maak dan reageerd ze. Dus zodra ik haar te voorwaarts hou en ineens per direkt halt wil houden dan is dat haar ( commando) om te springen. Met trensbitje was het minder dan met het menbit, maar ja een menbit is daar scherper in natuurlijk. En wou niet te veel doorzetten omdat het natuurlijk ongewenst gedrag is.
Toen met halster en naja ik kwam al druk de bak in kop der op en maar opletten wanneer ik der tegen hield.
Zodra ik dus haar tegen hield/ goede ophouding gaf sprong ze de lucht in. Maar daarna, ook al was je wat strenger op je teugels niks aan het handje. Zodra ik weer afwende reageerde ze al en zat echt zo van ja nu komt het. Ze is dus zelfs nog alerter met halster dan met het bit.
Daarna wandelen en overdreven in 1 x stil staan en de eerste 2 x ging ze nog een klein beetje steigeren, daarna goed beloond en snoepje gegeven, na 2 x had ze dit al door.

Het is nu even onderzoeken of het medisch is of aangeleerd.

Voor de kar is ze super braaf niks aan de hand, rechtsom moeilijker stuurbaar als links maar dit heeft ze normaal ook, en heeft elk normaal paard. Dat de ene kant beter gaat dan de andere.
Maar ja ik moet niet hebben als ik een noodstop moet maken dat ze gaat springen/steigeren.
Ik ben al best wel heel angstig op de kar en dat zal dit niet helpen.
Met de kar heeft ze alleen met stil staan een probleem, en probeerd dan wat te springen maar door rustig te reageren stopt ze na een paar x, dit is omdat ze het leuk vind en eigenlijk niet wil stilstaan.

Dat klinkt een beetje als mijn pony. Als zij hard wil, en je houd haar tegen van voor komt ze ook omhoog.

Kunst is niet inhouden maar overdadig energie omzetten in kalme energie. Veel voltes en niet te veel rechte lijnen. Dat nodigt uit tot hard rennen

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 15:19

Reageerd ze op stem? Mischien scheelt dat al een hoop... Als ze het ''hoooo'' kent en daar op reageerd, iemand er naast laten lopen en haar laten stilstaan terwijl jij iets contact maakt met haar mond en je stem gebruikt. Dit uitbreiden, tot ze doorheeft, dat druk op de mond halthouden betekend en niet dat ze omhoog mag komen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 18:39

Weet je zeker dat het VD is? Ik betwijfel het namelijk :) misschien eerst handig om zéker te weten dat het VD is. Desnoods een instructeur laten komen voor 1/meerdere keren om het toch professioneel uit te zoeken?

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 18:43

Flink doorpakken naar voren is natuurlijk de oplossing niet. Het klinkt als een paard dat ontdekt heeft dat op het moment dat ze zo'n sprong maakt de teugels los gegooid worden en ze dus weer naar voren mag. Zaak is dus uit te leggen dat je daar niet van onder de indruk bent, druk van de teugel erop houden totdat ze netjes stilstaat, dan pas weer voorwaarts. Straffen heeft met dit type paard ook overduidelijk geen enkel nut, daar krijg je alleen maar een paard van wat compleet over de zeik geholpen wordt. Dit paard heeft geleerd dat als er een grote ophouding komt dat naar voren springen de teugels weer lost. Dat is ongewenst gedrag, maar het paard is hier wel altijd voor beloont, het loslaten van de druk ervaart ze namelijk als een beloning. Ga je haar nu straffen dan snapt ze er dus geen donder van, want het werd altijd beloont. Je moet haar dus rustig gaan uitleggen dat dit gedrag niet de bedoeling is en dat je bij zo'n ophouding alleen maar wil dat ze stil gaat staan. Dit doe je door de druk erop houden, ook in de sprong, totdat ze stil staat.