Waar is longeren goed voor

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Lisaiser

Waar is longeren goed voor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-12 22:25

Zie onderwerp

Longeren
Srry typ fout kan gebeuren
Laatst bijgewerkt door Lisaiser op 12-07-12 23:00, in het totaal 1 keer bewerkt

chrisiee021

Re: Waar is logeren goed voor

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 22:26

ik de het voor de conditie van me paard en zo kan ik een beetje zien wat ie doet!

duss?? daarvoor!!

LeonieL

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 22:26

logeren is goed omdat het gezellig is. de hele nacht gezellig kletsen.
Maar ik denk niet dat je dat bedoelt..

Haarbal

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 22:27

Logeren is voornamelijk heel gezellig! :+

LoNgeren doe je bvb om te trainen, om los te werken, om het paard lichte arbeid zonder belasting van de ruiter te geven, gebruik je bij het africhten enz enz enz. Ik zou zeggen, zoek de wiki longeren eens op! ;)

tootje71

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 22:28

Haha ik dacht al logeren....en longeren om mijn paard wat uit te laten razen voordat ik erop stap.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 22:30

De spelfout in de titel is duidelijk, dus kom maar op met de ontopic antwoorden. ;)

LisaFalco

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 22:31

Haarbal schreef:
Logeren is voornamelijk heel gezellig! :+

:')

Er zijn verschillende redenen om te longeren
Het is een goed middel om een paard te beleren, het is goed als conditietraining, maar het wordt ook gedaan voor lichaamsbeweging
Dus longeren is goed voor vanalles en nog wat :D
Laatst bijgewerkt door LisaFalco op 12-07-12 22:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Seine1997

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 22:31

Longeren is voor het loswerken van je paard. ik rijd op een tinker die vaak voor de kar staat, en nu hoorde ik laatst van mijn instructrice dat longeren goed is voor het loswerken van de spieren en wervels in de hals enzo.

chrisiee021

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 22:33

hahah!! ik heb gwn over de fout heen gelezen!!

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 22:34

Om de conditie te verbeteren, om de spieren te verbeteren, om het paard te laten ontspannen, omdat je onbelast soms beter kunt trainen, om heel gericht ergens op te kunnen trainen, omdat je soms beter zicht hebt op problemen als je ernaast staat, voor revalidatie, bij het zadelmak maken of gewoon omdat je paard zijn energie kwijt moet voor je erop stapt.
Laatst bijgewerkt door anneliesdj op 12-07-12 22:38, in het totaal 1 keer bewerkt

patricia6

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 22:35

Ik gebruik het longeren met dubbele lijnen als deel van mijn training.
Conditietraining en verdere africhting.

Haarbal

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 22:35

@TurdusMedula; ik dacht dat ik al redelijk in de richting van ontopic zat ;) Maar speciaal voor jou nog een aanvulling :P

Even zonder gekheid: Er zijn heel veel verschillende redenen waarom je een paard zou longeren. Zoals ik in mijn vorige post al zijn wordt longeren bvb gebruikt bij het zadelmak maken, maar ook bij paarden die herstellen van een blessure en gecontroleerd beweging moeten krijgen. Sommige mensen longeren voor het rijden, zodat het ergste 'vuur' er af is. Maar het kan ook nuttig zijn als je geen tijd hebt om te rijden en het paard toch gericht beweging wil geven. En zo kan ik nog wel 100 redenen opnoemen.

De manier van longeren verschilt ook enorm. Er zijn duizend-en-een methodes en evenzoveel hulpmiddelen. Bijzetteugels, touwtjes, pessoa, longeerhulp, dubbele lijnen etc. Alle hulpmiddelen zijn toegespitst op een bepaald trainingsdoel. Uiteraard kan je ook longeren zonder hulpmiddelen, een paard alleen aan een longe 'rondslingeren', of zelfs helemaal zonder touw of tuig in een speciale longeerbak of longeerkraal.

Je kan er heel veel over vertellen, en er zijn dus niets voor niets boekenvol over geschreven. De boeken van Lammert Haanstra zijn een aanrader als je meer over longeren wil weten.

Junia

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 22:39

Longeren doe ik omdat het voor een paard soms makkelijker is om bepaalde dingen te leren zonder het gewicht van een ruiter op zijn rug.

Zo heeft mijn pony heel veel moeite met galopperen gehad, dat heb ik toen veel geoefend met longeren. Nu kan ze het al stukken beter. Als een paard gewoon al moeite heeft met dingen, wordt het soms alleen maar moeilijker voor hem om dan ook nog een ruiter te dragen. Zeker als die ruiter (zoals ik toen) scheef zit, of te ver naar voren.

Aan de longe kan het paard zelf goed recht leren lopen, dat helpt hem weer om jou beter te kunnen dragen.

Hitch

Re: Waar is longeren goed voor

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-12 20:52

Sterker maken, goed over de rug kunnen laten lopen zonder extra ruitergewicht, soepel maken, spieren opbouwen, betere lengtebuiging, noem maar op! :)

Lisaiser

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-12 23:06

Lekkere bijdehande mensen hier :p
Thx voor de mensen die wel sirieus zijn.

MachoPablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-12 21:45

ik longeer hem elke dag..
om zijn engerie er uit te krijgen en om los te houden!:)

En vertrouwen wordt er sterkter op!.

x_Romany_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 14:01

Longeren is goed voord de rug