[AR] Beginnen met mennen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

NiG

Beginnen met mennen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-12 12:09

Ik zit erover te denken om met mijn fjordenmerrie te gaan mennen. Echter zowel ik als zij zijn beginners.
(ik heb ooit een keertje een stukje de leidsels vastgehouden - en ben wel vaak meegeweest als hulpkoetsier) en mijn paard is niet beleerd voor de kar.

Heb een prachtig bos vlakbij waar ik sta met goede brede paden, m'n paard schikt niet zo snel (en kan heel goed alleen op buitenrit). En het lijkt me erg leuk mensen mee te kunnen nemen voor een ritje door het bos (ouders, vrienden e.d.).
Waar ik sta zijn weinig menners op stal en ik denk niet dat het gewaardeerd wordt als ik in de bak met een kar rijdt.

Wat is een goede manier om te beginnen?
Eerst zelf leren mennen met een paard wat het kent of met behulp van een instructeur/ervaren menner samen mijn paard beleren?
Ben sinds kort wel al bezig met dubbele lange lijnen werk en dat gaat best goed.

Een simpel enkelspan karretje kan ik mogelijk wel lenen, tuig weet ik niet. Heb er niet al te veel geld voor over, maar het moet wel veilig zijn natuurlijk.

Keet

Re: Beginnen met mennen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 12:12

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 12:13

Ik zou eerst beginnen met zelf het menbewijs te halen. Dit is ook verzekeringstechnisch beter, mocht er wat gebeuren dan heb je wat in handen zeg maar. Daarnaast is mennen wel een disipline op zich waar je net als voor het rijden wel wat les in nodig bent voor je het in de vingers hebt.
Bovenstaande dus met een paard wat bekend is in het tuig en braaf, niet met je eigen die het nog moet leren.

Daarna zou je met instructie het je paard aan kunnen leren. Meer ben ik nog een voorstander van het paard wegbrengen en een goede ervaren menner dit laten doen. Het beleren is een stuk werk wat goed en gedegen moet gebeuren net als onder het zadel. De vraag is of je dat zelf in goede banen kan leiden als je net je menbewijs hebt. Maar ik snap ook dat het financieel niet voor iedereen weg is gelegd. Daarom een stuk goede begeleiding hierin en het dan samen doen als optie.

HTM

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 12:24

Menbewijs hoef je niet te halen, ook niet voor je verzekering hoor.
Ik zou goede lessen nemen, eerst met een paard wat het kan, en daarna met die van jezelf.
Of gelijk met die van jezelf, maar dan zal je wel een tuig moeten hebben.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 12:27

Hoeft niet maar heeft wel zijn voordelen. Daarnaast is een menbewijs een veel stabielere basis waarin ook de theorie aan bod komt dan 'alleen' lessen.

Ik vind het zeer onverstandig om met een onervaren menner en een onervaren paard te mennen. Ook onder begeleiding. Vandaar mijn reactie. Ook in de mensport geldt: green and green make black and blue.

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 22:45

Omdat hier al heel veel topics over zijn, waarvoor de zoekfunctie op Bokt prima gebruikt kan worden, plus de FAQ die Evelli al aanhaalt, hier een slotje.