Kunnen jullie me verder helpen? Info

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Kim_PWF

Kunnen jullie me verder helpen? Info

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-12 22:10

Hallo allemaal,

ik wil graag meer informatie over NH.
Welke methodes zijn er? En wat kan je allemaal volgen? En hoe kan je het volgen?

Ik heb al op het internet gezocht naar verschillende namen zoals: Parelli, Emiel Voest, Monty Roberts...
ik zie door de bomen het bos niet meer en wil graag een fijne en duidelijke manier voor mij en mijn pony.

Hoe kan je het aanleren? En zijn er ook mensen die in de omgeving Rotterdam daar ook les in geven?
De 1 vind de JoinUp wel fijn, de andere weer niet....

Wat zijn jullie ervaringen? En hoe zijn jullie begonnen?

alvast bedankt!

Kitsolu

Re: Kunnen jullie me verder helpen? Info

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 23:15

Ga je eens inlezen in de verschillende methodes, bezoek verschillende plekken waar je met verschillende methodes een proefles kan krijgen, ga eens met je eigen paard experimenteren, "wat werkt beter en wat werkt minder, wat vindt hij fijn, wat vind ik fijn".

Je MOET je niet aan één methode houden. Je kan zelf combineren en er van maken wat voor jou en je paard het beste werkt.

Maureen95

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 11:39

Ik doe zelf aan de parelli methode. Ik vind het erg fij omdat alles jje lkekker voorgekauwd word. Het is redelijk makkelijk te begrijpen en je hebt meteen resultaat!

We geven parelliles. Dus als je onze site wilt weten moet je me ff pb'en

Hitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 16:49

Ik ben gewoon begonnen met wat stukjes grondwerk (goed kunnen leiden, stoppen, achterwaarts etc). Daarnaast wilde ik ook werken aan het beschermen van mijn persoonlijke ruimte en het desensibileren (Friendly game van Parelli). Verder... tsja, je hoeft niet een vaste methode te volgen toch? :) Ik pak gewoon uit veel methodes wat ik denk te kunnen gebruiken voor mij en mn paardje :) Ik heb om te beginnen veel boeken gelezen van verschillende methodes, en zo heb ik ook een beetje een mening kunnen vormen. Je kunt natuurlijk ook lessen gaan nemen in verschillende methodes, dan vind je vast wel wat jij en je paard het beste past! :)

Nespri

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-12 21:12

ik rij met barebackpad.
we hebben het geleerd door eerst bitloos beetje te proberen. toen met hoofdstel en neckrope gereden, geleerd hoe dat werkte enzo

Greek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-12 21:14

Nespri schreef:
ik rij met barebackpad.
we hebben het geleerd door eerst bitloos beetje te proberen. toen met hoofdstel en neckrope gereden, geleerd hoe dat werkte enzo

Ik vraag me af: is dat NH? Wat is er natuurlijk aan om met een bbp te rijden?
Volgens mij staat NH voor het natuurlijk omgaan met paarden, en heeft zadel of niet daar niet zo heel veel mee te maken
(verder niet aanvallend bedoeld, vraag het me gewoon af :) )

Op nistavd.tk bij het kopje Natural Horsemanship vind je een goede uitleg vind ik zelf!

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-12 09:49

Emiel Voest heeft een vrij goed netwerk met lesgevers in Nederland en de theorie is in het Nederlands opgesteld. Zijn systeem is ook heel bruikbaar, dus geen verkeerde om mee te beginnen. ;)

Nespri, wat heeft tuigage te maken met NH? Je kunt ook gewoon NH omgaan met je paard als je het volhangt met tuigage, geen enkel probleem. De meeste NH-goeroes rijden ook gewoon met hoofdstel (incl. bit) en zadel als ze bezig zijn met rijden. Het paard is ook niet zo gebaat bij een bbp, die is vooral voor de ruiter. ;)

Jessica_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-12 10:09

Zelf werk ik volgens het systeem van Emiel Voest. De duidelijke en systematische opbouw spreekt mij erg aan. Kijk maar eens op zijn site voor uitleg!

horse180698

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-12 10:14

ik lees mee

Almighty

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-12 10:18

IK heb ze allemaal eens gedaan. Eentje werkte echt niet bij mijn paard;) Naar zijn hoofd vind ie beledigend dat heb ik er uiteindelijk van geleerd. En het was zoeken naar wat wel ging vooral voor het trailer laden. Want angst kende hij niet;) Wel spellen bedenken om niet te gaan op alle mogelijke manier als je het ene had opgelost vriendelijk stond je voor het volgende. Uiteindelijk was het voor mij die van Chris Irwin die werkte voor het laden op de trailer. Maar voor andere dingen gebruik ik weer dingen uit de andere curssen van Monty Roberts tot aan parrelli. Net wat werkt in bepaalde situaties bij mijn paard en mij en onze stemming van dat moment:) 1 Methode volledig van eentje die nooit meer bijgesteld worden op verbeteringen en niet werken op elk paard en elke situatie en stemming van ons, geloof ik niet in.

Doe wat je past en dicht bij jou past en doe waar je paard aangeeft wat hij prettig vind. Er zijn zoveel wegen en zoveel situaties. Probeer ze uit en volg ze tot je denkt dit is het niet meer voor mij of mijn paard. Want als het niet bij je past doet je paard het ook niet;)

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 15:46

Ik werk met de freestylemethode van Emiel Voest. Waarom? Omdat wij daar destijds een clinic van een instructeur van hem in konden krijgen bij ons op het eiland(woon op Schiermonnikoog en dus erg beperkt in alles). En eigenlijk heeft dat vanaf moment 1 erg goed bij mij gepast, vind het nog steeds een onwijs fijne manier van werken en vind dat je op die manier een goede basis kunt leggen bij de paarden.

Ik ben me later ook wel gaan verdiepen in andere methodes en ook daarvan dingen gaan gebruiken, maar de basis ligt bij mij in het freestylesysteem. Daar zal ik dus altijd op terug kunnen vallen.
Momenteel volg ik een opleiding bij dressuurnatuurlijk(www.dressuurnatuurlijk.nl) en combineer de trainingen nu met de academische rijkunst. Leer nog dagelijks onwijs veel, maar ben al heel blij met de basis die ik nu heb.

Waar woon je? Ik wil je eventueel best eens wat meer vertellen/laten zien over het freestylesysteem, kun je daar een beetje van proeven :) .

DierPortret

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-12 13:01

Ik heb ervaren goed de informatie te bekijken (lezen/ dvd/ demo's e.a.) op basis daarvan eea proberen en aanvoelen wat aansluit bij het paard en jou. Op een gegeven moment voel je wat stroomt met jouw gevoel en wat je eventueel moet corrigeren bij jezelf om een andere reactie te ontvangen. Mooi is, gaandeweg krijg je de antwoorden en oplossingen toegereikt, als je vanuit je hart werkt. Dan kun je en dan kom je steeds weer een stap verder samen.

EliseXJoelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-12 12:46

Volgens mij geeft Janna de vries les in omgeving Rotterdam, zij was voor mij net te verweg (Sliedrecht). Zij werkt dacht ik ook met het freestyle systeem van Emiel Voest.
In Gorinchem is ook nog iemand die lesgeeft, haar had ik ook gemailt vorige week maar tot nu toe nog geen reactie van gehad.

Volgens mij kwam 2moons ook in omg. rotterdam, moet je maar even googlen dan vind je een aantal uit de omgeving :)

Ik les zelf bij Astrid Braad (Equi-Trainer), is voor jou denk ik wat ver weg (komt uit Schoonrewoerd). Heb gisteren een kennismakingsles gehad, en het voelde gelijk heel goed. Was heel tevreden over haar manier van werken en hoe ze alles uitlegt enzo.