Longeren, paard draait naar binnen bij halthouden

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Leen

Longeren, paard draait naar binnen bij halthouden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-12 14:41

Sinds kort ben ik meer aan het longeren met mijn paard. Wegens een knieblessure is het moeilijk voor mij om nog wat degelijk te rijden.
Ik longeer momenteel gewoon met longe, zonder singel en hulpteugels. Ik wil eerst dat hij de overgangen goed kan maken voor we aan het echte werk beginnen.

Nu gaan alle overgangen vrij vlot, behalve van stap naar halthouden. Ik denk dat hij vroeger nooit echt moest halthouden bij het longeren en hij denk dus dat het werk dan gedaan is.
Hij draait dus naar binnen, dus zodat hij recht tegenover mij staat. Op dat moment heeft hij wel door dat hij echt moet stilstaan. (Ik gebruikte onder het zadel altijd ho-how om hem te laten halthouden, kon hij perfect vanuit elke gang.)
Hij komt niet van de volte af met zijn achterhand, enkel zijn voorhand komt naar binnen. Dus het is niet dat hij de volte kleiner maakt oid. maar eerder gewoon een kwartslag naar binnen draait.

Wat ik geprobeerd heb is hem net voor de overgang actief houden, maar dan draait hij achteraf nog.
Ook met de zweep gewezen in de richting van zijn schouder maar hij liep zelfs gewoon tegen de zweep aan.

Maar hoe kan ik voorkomen dat hij naar binnen draait?

cruesli

Re: Longeren, paard draait naar binnen bij halthouden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 14:46

Die van mij heeft daar soms ook een handje van. Ik vraag dan de stap/halt overgang en zodra hij maar een miliseconde netjes stilstaat, vraag ik meteen een stap of draf overgang. Die miliseconde breid ik dan steeds verder uit en inmiddels kan hij keurig halthouden aan de longe!

_Dingetje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 14:47

Oefenen, oefenen en nog eens oefenen ;)
Mijn pony deed dat ook, ik ben steeds meer de longeerlijn korter gaan maken en voorwarts laten gaan tot hij tussen mijn zweep staat en dan pas halthouden, dan sta je ongeveer een 1,5 meter nog van hem vandaan. Staat hij stil en jij nog op de positie van zijn schouder, loop je er naartoe en beloon je hem. Dit vergt wel geduld hoor :D Hopelijk leg ik het zo een beetje goed uit. Zorg wel goed dat je op zijn schouder staat, dus dat je hem echt opgesloten hebt tussen longeerlijn en zweep. Suc6

Leen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-12 14:50

cruesli schreef:
Die van mij heeft daar soms ook een handje van. Ik vraag dan de stap/halt overgang en zodra hij maar een miliseconde netjes stilstaat, vraag ik meteen een stap of draf overgang. Die miliseconde breid ik dan steeds verder uit en inmiddels kan hij keurig halthouden aan de longe!

Maar meestal draait hij eerst in stap en staat dan pas stil, hoe los ik dat dan op?
Wel al een goede tip, dankje :)

_Dingetje_ schreef:
Oefenen, oefenen en nog eens oefenen ;)
Mijn pony deed dat ook, ik ben steeds meer de longeerlijn korter gaan maken en voorwarts laten gaan tot hij tussen mijn zweep staat en dan pas halthouden, dan sta je ongeveer een 1,5 meter nog van hem vandaan. Staat hij stil en jij nog op de positie van zijn schouder, loop je er naartoe en beloon je hem. Dit vergt wel geduld hoor :D Hopelijk leg ik het zo een beetje goed uit. Zorg wel goed dat je op zijn schouder staat, dus dat je hem echt opgesloten hebt tussen longeerlijn en zweep. Suc6

Dus eigenlijk gewoon op een kleine volte dan? Ik zal het morgen proberen :) Bedankt!

_Dingetje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 14:55

Ja op de kleine volte en op het moment dat ze naar je toe draait, gelijk weer voorwaarts zetten. Als ze stil staat snel er naartoe belonen en weer terug op je positie en voorwaarts. Dus vanuit de positie dat je haar stil zet ga je ook weer longeren, dus op de schouder staan. Als je dit consequent doet heb je het zo voor elkaar.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 15:01

Ik ga mee met _Dingetje_. Je vraagt om halt. Komt je paard naar binnen, dan vraag je direct weer voorwaarts. Als je paard ook maar een neiging doet naar halthouden zonder naar binnen te komen, dan direct belonen, en kijken of je een hele overgang kunt maken.

Mocht iemand je kunnen helpen: laat iemand je paard vasthouden aan de longe, zodat je het je paard samen kunt uitleggen. Degene bij je paard zorgt ervoor dat hij niet van de volte af kan komen, en jij doet gewoon je ding. Laat die persoon daarna steeds meer afstand nemen, tot je paard het snapt, en halt kan houden op de volte zelf.

Leen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-12 15:07

Oke dankjewel, ik zal het morgen zeker proberen. Moest het niet lukken dan vraag ik er iemand bij om het zo te doen als jij zegt Angela.

Nista_RX

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 15:24

Wat ik zelf merk tijdens het loswerken, is dat het knopje tussen halthouden en naar me toe komen erg klein is. Sta je met je "navelpower" iets te veel naar voren, dan komt het paard naar je toe, je nodigt m uit. Je moet echt net iets voor dat centrale snijpunt staan, het is precies werk. Ik heb verder niet veel ervaring met longeren, maar weet wel dat het niet veel anders is dan het loswerken. Misschien proberen naar je eigen lichaamstaal te kijken, en kijken wat de reacties zijn van het paard wanneer je iets probeer duidelijk te maken?

_Dingetje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-12 08:52

Ik was eigenlijk benieuwd hoe of het gegaan is?

Leen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-12 09:58

Ik heb het op jou manier gedaan, lukt heel goed. Op het einde heb ik wat meer afstand terug genomen. Hij draait dan een klein beetje, maar niet zo veel als ervoor. Dus bedankt voor de tip!

_Dingetje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-12 10:09

Fijn om te horen dat het werkt :D
Als je het een paar weken volhoudt dan doen ze het meestal niet meer.
Ze leren snel en vooral voor een beloning :9

ellehcir

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-12 19:28

Mijn paard doet dit ook! Ga gelijk met hem aan de slag met deze tips!