[AR] Draagriem schoftje: los of vast

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Solistar

Draagriem schoftje: los of vast

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-12 13:19

Ik ben bezig met de aanschaf van een nieuw tuig. Ik heb op het moment een vierwieler, maar wil in de toekomst misschien een sulky voor erbij. Voor sulky begreep ik dat de draagriem van het schoftje los moet zijn.

Maakt het voor een vierwieler veel uit de draagriem los of vast is?

Ik heb op het moment een tweedehands ideal luxe marathon tuigje op het oog, maar daarvan is de draagriem vast.. Twijfel nu erg of ik het moet doen of niet.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 13:34

Voor een 4wieler maakt het niet uit. Voor een 2wieler echter wel. Dus als je straks ook een 2wieler erbij wil én beide wagens met het zelfde tuig wil rijden, zou ik nu voor een tuig met losse draagriem gaan.

Overigens zou je ook het 2dehandse tuig kunnen kopen, het schoftje weer verkopen en bij Ideal een los schoftje met losse draagriem kunnen bestellen/kopen. Ideal verkoopt nl. alle tuigonderdelen ook los, en maakt dingen ook op bestelling. Of je houd het schoftje wat er nu bij zit, en koopt dan t.z.t. nog een extra schoftje met losse draagriem bij Ideal :j

En/of je vraagt even aan een goede tuigenmaker of het te doen is (praktisch maar ook financieel) om een vaste draagriem te veranderen in een losse draagriem.

Martje80

Re: Draagriem schoftje: los of vast

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 13:44

Wat is een draagriem dan. Misschien blonde vraag, ik rij ook met een sulky, een eigen gebouwde, maar met een gewoon enkelspan tuig, en normaal schoftje

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 13:49

Het gaat hier ook over enkelspantuigen ;)

Met draagriem worden de riemen aan het schoftje bedoeld waaraan de lichtogen zitten. Sommige tuigen hebben die riemen aan weerszijden 'vast' zitten in het schoftje, dus kan je het niet naar boven en onder trekken als je aan een lichtoog trekt. Bij een 'losse' draagriem loopt deze riem door het schoftje heen. Als je dan aan het linkerlichtoog trekt, dan komt de rechterlichtoog omhoog.

Als je met een 2wieler (dus sulky) rijdt, dan is het erg belangrijk dat dit zo kan schuiven en dus 'los' is, omdat anders de sulky minder goed in evenwicht en balans kan hangen, en dus ook kan gaan klapperen op de rug v/d pony (en dat is dus niet de bedoeling).

Solistar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-12 13:51

Bedankt voor je antwoord. Ik vind het zo'n gedoe om om te laten bouwen, dan koop ik liever gelijk een tuig met losse draagriem.. Verkopen/nieuwe kopen is ook financieel niet zo voordelig (nieuw schoftje is ook 200€ ofzo). Maar aan de andere kant, die sulky is er nog niet en ik weet ook nog niet zeker of die komt en zo ja wanneer. Terwijl dit tuig toch dikke 200€ scheelt met een nieuwe. Twijfel echt zo!

@ Karev: http://www.bokt.nl/wiki/Schofttuig Deze foto staat draagriem aangegeven. Bij sommige tuigen is deze los (als je aan ene lichtoog trekt, schuift de riem door het ruggedeelte), bij anderen zit dit vast. Voor sulky is losse handiger, anders voelt je paard hobbels etc op de rug.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 13:55

Tsja........ kan begrijpen dat je nu idd twijfelt.....

Ach ik zou er ook ooit nog 'ns een HCA bij willen, naast m'n huidige marathonwagen. Maar dat kan nog wel eens heel lang gaan duren, omdat andere dingen voor gaan. En mijn shetten kunnen ook prima in enkelspan voor de marathonwagen, dus ja.......
Overigens heeft mijn marathontuig ook gewoon een vaste draagriem.

Tegen die tijd zie ik het allemaal wel. Ofwel koop ik een nieuw tuig er bij met losse draagriem, los schoftje of ik laat ombouwen.

Solistar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-12 14:00

Ja ik twijfel ook over een HCA erbij! Maargoed, volgens mij verkopen die ideal tuigjes tweedehands prima, dus misschien moet ik die luxe marathon maar gewoon doen (als hij past, straks past hij niet en zijn alle zorgen voor niks :P)

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 14:13

Ze verkopen inderdaad goed, je raakt ze altijd wel weer kwijt volgens mij.
't is gewoon kwalitatief zeer goed tuig, wat ook lang mee gaat als je het een beetje goed onderhoud.
Meestal wordt er 2dehands tussen de 250 en 400 euro voor gevraagd, dat scheelt toch nog wel ten opzichte van de nieuwprijs.

Ook HCA's zijn 2dehands erg gewild :)

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 21:04

Bij toeval is de mijne dus los. Maar heeft wel beperkte beweegruimte omdat de passanten van de buitensingel hem stoppen