[AR] Is deze kar te klein voor mijn e-pony?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Jellebie

Is deze kar te klein voor mijn e-pony?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-12 13:05

Hoi bokkers,

Mijn e-pony liep voor haar blessure voor deze menwagen. Nou denk ik dat ie te klein is, maar ondanks mijn menlessen heb ik er nogsteeds niet veel verstand van :') . Ik heb geen idee of dat van een foto te beoordelen is dus graag jullie mening. Als hij te klein is zou er dan een Welsh B voor kunnen? Of is de kar daar dan weer te groot voor?
Ik ben benieuwd :)

Afbeelding
Die flappen die je ziet uitsteken zijn inmiddels weg, de riempjes waren wat lang dus moesten ingekort worden.

Afbeelding

met deze kar is ze niet beleerd dus ze heeft er nog maar een paar keer voorgelopen.

JoyCiej007

Re: Is deze kar te klein voor mijn e-pony?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-12 13:24

Vind het op zich nog niet eens zo'n heel verkeerd plaatje. Wel ligt het zwaartepunt van deze wagen vrij hoog. Op de eerste foto is wel duidelijk te zien dat de leidsels over het paard naar beneden lopen naar de hand van de menner. Je zou eventueel een bokkussen er op kunnen (laten) maken en zo zorgen dat je ietsje hoger zit.

Als standaardregel wordt meestal aangehouden dat de bokhoogte ongeveer even hoog moet zijn als de schoftmaat van het paard. Ik zou het lamoen overigens wel proberen iets lager te hangen, dus de lichtogen iets lager hangen. Weet niet of dat nog mogelijk is op het schoftje?

De broek mag ook wel iets verder op de rug liggen, iets meer naar voren. Hij hangt nu aardig los en wat te ver naar achteren, waardoor de functie er niet meer (zo goed) is. De broeksriempjes horen ongeveer ter hoogte van de flanken te liggen, dus iets meer naar voren.

Jellebie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-12 16:30

Bedankt voor je tips! Kan ik veel mee. Maar zou de kar geschikter zijn voor een kleinere pony of is ie juist goed voor deze E-pony?

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-12 17:06

het kán wel, maar dit is een dressuurwagen die aan het lamoen te zien eigenlijk bedoeld is voor een iets kleinere pony. de zwanehals in het lamoen geeft dit aan, zo'n lamoen hoort ongeveer horizontaal te lopen, nu wijst hij omhoog. je kunt hem nog iets laten zakken maar wilt hem ook niet te laag aan het paard hebben natuurlijk.

op zich kan het wel, zoals het er nu uitziet, maar ik denk wel dat deze wagen eigenlijk bedoeld is voor een kleinere pony.
ergens krijg ik ook de indruk dat er van origine grotere wielen op hebben gezeten, dat zou de hele wagen al een stukje omhoog brengen natuurlijk.

uryanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-12 20:05

Staat wel redelijk strak ingespannen. Verder horen de strengen tussen de beide singels in te lopen bij een dergelijk tuig. Ik weet echter dat hier op bokt mensen zijn die het op jouw manier doen. Ik vind het echter niet prettig als de buitensingel tegen de strengen aan drukt. Wanneer je ze ertussen doet lopen de strengen wat mooier losjes langs je pony.
Daarbij gaan de strengen tussen je broekriempje in zodat deze tevens functioneren als strengophouders.
Bij dit lamoen lijkt dit trouwens wat lastig. Ik zou er een extra bocht in laten buigen door de plaatselijke smid, of goede kennis zodat hij het lichaam wat beter volgt.

Jellebie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-12 20:13

Dank jullie wel, ik kan hier erg veel mee!

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 07:41

eens met Uryanne, punt is wel dat je nu niet zomaar de streng door de broekriem kan doen omdat de broek vergeleken met de streng nogal hoog zit. dit heeft ook met het verloop van het lamoen te maken. zou je hem er nu doorheen laten lopen dan wordt er aan de lendenriem getrokken als er druk op de streng komt. streng onder de buitensingel door lijkt me inderdaad zinvol, aangezien de borst nu precies over de gesp van de buitensingel loopt.
Ik heb zelf ook met een dergelijke wagen gereden, heb er toen een marathonlamoen bij gekocht en daarvoor verbindingen op het onderstel van de wagen laten lassen, zodat alles mooi paste.

op deze foto kan je ook aardig zien wat bedoeld wordt met een bocht in het lamoen buigen, bij dit lamoen is het verloop dusdanig dat het tuig er goed aan past zonder daarbij beinvloed te worden. ons lamoen was vrij breed, vandaar de keuze om de streng niet door de buitensingel te doen (ook ander singelsysteem, concourstuig op deze foto), wél door de broekriem als strengophouder.
Afbeelding

Jellebie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-12 18:49

Dank je wel! Ik zal eens uitzoeken waar ik dat kan laten doen, die bocht in de lamoen buigen.