Beste methode paard ontspannen te krijgen (longe)

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Zilfstar

Beste methode paard ontspannen te krijgen (longe)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-12 10:05

Ik zie zowel op bokt als in de praktijk diverse manieren en middelen om het paard tijdens longeren ontspannen te laten lopen. En dan bedoel ik dus de situatie creëren waarbij het paard met de neus laag loopt, de rug loslaat, achterhand eronder gaat zetten, gaat kauwen op het bit en doorademt dus gaat briesen. Zowel in stap, draf als galop.

Methodes die ik hoor of zie :

1 hoofdstel met longe, verder niks, belonen als paard los gaat laten
2 kaptoom en zelfde als 1
3 pessoatuig
4 elastieken halsverlenger
5 stootteugels (bijzetten dus)
6 met slofteugel bijzetten
7 bijzetten zie ik zowel over de borst gebeuren als buitenom
8 speciale longeerhulptouw wat aan bit zit, over borst, langs " oksels" en op rug ligt
9 mis ik nog wat?

Ik wil graag weten welke methode jouw voorkeur heeft of welke absoluut niet, daarbij elkaars meningen respecterend dus geen aanvallen etc. Elk paard is anders en elke methode zal anders werken. Dus onderbouwingen bij wat voor paard welke methode geschikt is vind ik ook nuttig.

Ik heb 2 totaal verschillende paarden en wil me erin verdiepen wat de mogelijkheden zijn.

MelanieB

Re: Beste methode paard ontspannen te krijgen (longe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-12 10:07

Dubbele lijnen. :j
Dat vind ik persoonlijk heel fijn, aangezien ik ook pony's heb voor het mennen waar ik dus niet op kan rijden, dus dubbele longe is dan erg fijn. Je kunt ze naar je hand toe 'rijden' en dan naar beneden.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-12 10:08

Ik longeer altijd met pessoa. Hier worden de paarden die ik rijd altijd lekker los van.
Waar ik nooit mee zal gaan longeren is touwtjes. Hier gaan ze altijd lekker in hangen. Waardoor je er dus ook geen profijt van hebt onder het zadel, want dan gaan ze ook op de teugels hangen.

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-12 10:18

Met stootteugels heb je dan wrs hetzelfde effect als met touwtjes? Dus het erop hangen zeg maar?

Dubbele lijnen was ik idd vergeten, maar wrs omdat ik dat zelf heb geprobeerd en niet kan :o lange lijnen lukt me wel maar dat is niet op de volte, dan loop ik mee in de bak. En mij gaat het om het longeren in dit geval.

lizet_lara

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-12 10:22

Ik longeer met liefst met de pessoa omdat ze dan lekker los worden. Ook vind ik dubbele lijnen heel goed werken maar ik kan dat zelf niet onder de knie krijgen :o

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-12 11:10

Ik werk ook echt alleen maar met dubbele longe, ik wil het paard kunnen voelen en dat kan je met geen 1 enkele andere methode. Daarnaast kan je ze met de dubbele longe ook nog buigen en wat zijpasjes weg zetten enzo.

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-12 11:19

Zonder hulpmiddelen, alleen een halster. We hebben een longeerbak dus dat maakt het wel een stukje makkelijker. Denk dat het paard afhankelijk is wat het beste past, passoa, dubbele teugel of op een andere manier bijzetten.

Ik bouw het longeren altijd heel rustig op en werk met lichaamstaal en stem om haar harder of zachter te laten lopen. Eigenlijk loopt ze dan na 5 a 10 minuten heel ontspannen met de neus op de grond, lekker door de rug en (zelfs zonder bit) kauwend/schuimend. De achterhand plaatst ze er dan niet super onder zoals misschien met een passoa of dubbele teugel, maar ontspannen is ze zeker.

Slof, stootteugels en andere dergelijke bijzetmiddelen werken bij haar alleen maar averrechts, ze gaat er in hangen of loopt gespannen met het hoofd omhoog. Ben er ook een groot tegenstander van.

Hitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-12 11:56

Zonder iets aan bijzet. Ik longeer zelf altijd aan een kaptoom (leer, van PaardenBegrijpen), waarbij het paard optimaal zijn zelfhouding kan vinden en erg mooi ontspannen over de rug gaat lopen. Ik vind dit echt dé manier, je zet hem niet vast maar laat hem lekker zelf zijn houding vinden, met mooie lengtebuiging, ondertredende achterhand en voorwaarts neerwaarts! :) Daarnaast longeer ik vaak op lichaamstaal, dan zit ik er niet continue achteraan te jagen, gewoon duidelijke commando's geven helpt ook al voor mijn paard om lekker los te kunnen laten. Of natuurlijk gewoon meteen halstertje, veel paarden lopen hier ook gewoon prima op! :j

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-12 12:00

ik ook liefste zonder alles met touwhalster en longeerlijn
lekker rustig aan zodat ze dan ook echt gaat loslaten.

Jessica_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 09:16

Longeren aan de dubbele lijnen. Op die manier kan je mee zijn met de beweging van je paard.
Zodra het paard ontspant kan jij je paard direct belonen door je hand iets mee te geven.
Voordeel van dubbele lijnen is dat je naast centrum positie ook men positie kunt trainen. Dit geeft tal van mogelijkheden om je paard te trainen. Denk aan schouder binnenwaarts, wijken enz

HeavensDevil

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 10:07

Of met een hoofdstel of een halster mijn pony loopt altijd met neusje over de grond en ik zeg "good" en snapt ze het gelijk in stap and drag lukt dit in galop hebben wij nog niet genoeg belans maar komt nog :)

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 10:08

Hitch schreef:
Zonder iets aan bijzet. Ik longeer zelf altijd aan een kaptoom (leer, van PaardenBegrijpen), waarbij het paard optimaal zijn zelfhouding kan vinden en erg mooi ontspannen over de rug gaat lopen. Ik vind dit echt dé manier, je zet hem niet vast maar laat hem lekker zelf zijn houding vinden, met mooie lengtebuiging, ondertredende achterhand en voorwaarts neerwaarts! :) Daarnaast longeer ik vaak op lichaamstaal, dan zit ik er niet continue achteraan te jagen, gewoon duidelijke commando's geven helpt ook al voor mijn paard om lekker los te kunnen laten. Of natuurlijk gewoon meteen halstertje, veel paarden lopen hier ook gewoon prima op! :j

Amen _/-\o_

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 10:12

Ligt eraan. Amber longeer ik het liefst met pessoateugel, maar dan met halster, zodat ze geen rukjes in haar mond krijgt of met de dubbele longe. Als ik enkel beweging wil geven of conditie op wil bouwen dan longeer ik met de enkele lijn en het halster. Los durf ik niet, ivm over de bakrand springen.