[AR] Startpas tweespan/tandem

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Romy_tessa

Startpas tweespan/tandem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-12 07:57

Ik heb van de week contact gehad met de KNHS over de mogelijkheid om met mijn tweespan tandem te gaan starten. Nu kreeg ik te horen dat ik hiervoor geen andere startpas nodig heb en dat ik dus met mijn tweespan startpas ook tandem mag starten omdat er geen aparte tandem startpassen zijn. Ik vind het apart aangezien er op de startpas duidelijk tweespan pony staat.
Mensen die hier ervaring mee hebben? Worden de punten dan wel als een tandem geregistreerd?

Dennis

Re: Startpas tweespan/tandem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-12 08:08

Ik lees even mee ivm tandem ambities :).

HTM

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-12 08:26

Dit klopt, je moet ook verder in de klasse waar je gebleven bent.
Tis raar met wat er op de startpas staat, maar met je tweespan kun je gewoon tandem starten en de volgende keer weer tweespan.

Romy_tessa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-12 08:31

Worden de punten dan wel apart geregistreerd? Ik ben met het tweespan ZZ vaardigheid, dus kan daarin niet hoger. Volgens de inschalingstabel moet je bij de overgang van tweespan naar tandem met het tandem één klasse lager starten. Dan zou ik dus met tandem in de klasse Z mogen starten.

HTM

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-12 08:36

Dacht dat je de zelfde klasse moest rijden. zie post hierboven, maar je mag idd een klasse lager starten..
En ZZ met tweespan is knap zijn er niet veel die je dat nadoen denk ik.

Romy_tessa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-12 08:43

Heb ze totaal 22 keer gestart en nu ZZ+4, dus bijna alle keren 2 winstpunten gereden. Ik vind vaardigheid echt niet moeilijk, maar scheelt dat ik veel marathons heb gereden, dus de snelheid hebben de pony's wel en ben ook met beide pony's M dressuur. Wil proberen of ik het Z dressuur haal, dus start deze pony's voorlopig nog wel in de dressuur en wil toch graag ook iets in de vaardigheid blijven starten want er zijn altijd al zo weinig deelnemers bij ons in de buurt. Ga dus beide pony's enkelspan in het ZZ starten, maar als ik dan winst rijd kan ik daar ook niet hoger en wil dan graag tandem gaan rijden.

In het reglement staat het op blz. 144 als volgt:
'Bij overgang van tweespan naar tandem aanspanning start het nieuwe span één klasse lager dan de klasse waarin het tweespan is opgenomen.'

Moet de wedstrijdorganisatie zeker wel speciaal een tandem rubriek aanvragen of valt dat ook onder tweespan?

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-12 10:04

Tandems vallen onder tweespan, maar op wedstrijd doen ze vaak wel tandem apart in een categorie :j Vaak tandem pony's en tandem paarden bij elkaar :j

HTM

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-12 11:44

Tandem mag ook niet overal gestart worden, vooral indoor niet.
Dit heeft te maken met de afmetingen van de rijbaan.

maar +:)+ Romy_tessa en dat met shetten.
Mijn moeder reed 2-span mini's, maar die is bij de M dressuur gestopt, en vaardigheid is ze nooit aan begonnen, kan de weg niet onthouden :(:)

Romy_tessa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-12 07:27

Weten jullie of er speciale eisen zijn aan tuig en wagen?
In het reglement staat bij de wagen Wielen: '2 of 4 aangepast aan tandem', iemand een idee wat ze daarmee bedoelen?
Ik rijd wel vaker tandem en bevestig dan de strengen van mijn voorpony direct aan de ringen van het borsttuig van de achterpony, is dit op wedstrijd ook toegestaan of moet je met wienerhaken werken? Ik rijd met de oude combituigen van ideal dus doorlopende strengen zonder de panieksluiting en kan daar dus geen wienerhaken aan bevestigen

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-12 08:43

Wagen is niets speciaals, wagen is net als bij het enkelspan. Passend bij de combinatie dus.
Ik heb een borsttuig met ringen er op (en eentje met wienerhaakjes op de gesp van m'n borsttuig, ene tuig voor m'n marathon wagen, andere voor m'n sulky). Ik maak de strengen van mijn voorpony dus gewoon vast aan de ringen (of wienerhaakjes), strengen van m'n voorpony heb ik een klein paniekhaakje aan zitten (is een borsttuig met verlengde strengen en het haakje daar aan vast genaaid).
Er zijn volgens mij geen speciale eisen voor hoe je het aan elkaar vast maak.

Wanneer gaan we tegen elkaar tandem rijden met onze opgevoerde grasmaaiers? ;)

Romy_tessa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-12 18:31

Ik start als het goed is 10 augustus in Maarssen voor het eerst de vaardigheid met tandem, dus tot dan?

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-12 19:30

10 augustus is het enige weekeind in augustus dat Roos vrij heeft, dus dat hou ik ook even zo. Weekeind er voor is 2 dagen naar Ermelo voor het EK, week er na districts kampioenschappen en de week daarna voor de Pin en Ga competitie. Het kan ook te gek ;).