Clinic aan de lange teugel van Piet Bakker met Roosje

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Dennis

Clinic aan de lange teugel van Piet Bakker met Roosje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-12 13:47

Gister heb ik een clinic van Piet Bakker mee gedaan met Roos als voorberijding op het EK voor shetten in Ermelo volgende maand.
We liepen thuis een beetje vast. Kreeg de schouder binnen niet naar m'n zin en Roos wil graag in m'n handen gaan hangen als het moeilijk word (wat ik aan de dubbele longe en voor de wagen wel op gelost krijg, maar aan de lange teugel nog niet naar m'n zin).

Ik had al los gewerkt, dus meteen met de schouder binnen begonnen.
1. Te veel buiging en niet schuin genoeg
Afbeelding
2. Andere kant op ook niet schuin genoeg
Afbeelding
3. Maar beetje bij beetje word het beter
Afbeelding
4. Echt duidelijk beter :)
Afbeelding
5. In draf is het nog een stuk lastiger
Afbeelding
6. Waardoor ze lekker over de buitenschouder zich er uit kan drukken
Afbeelding
7. Ook de andere kant op gaat beter, wel nog onder wat protest soms
Afbeelding
8. Of deze kant om ook lekker over de buitenschouder zich er uit drukken
Afbeelding
9. Lekker hangen op m'n hand
Afbeelding
10. En weer van m'n hand af, hoofdhouding komt later wel, eerst maar op eigen benen.
Afbeelding
11. Drafje tussen een paar oefeningen door.
Afbeelding
12. Het is echt niet zo makkelijk als dat het lijkt :')
Afbeelding
13. Maar we hebben zeker lol gehad :j
Afbeelding

Het was weer erg leerzaam, heb veel huiswerk mee gekregen. Ik weet nu goed waar(wist ik eigenlijk al wel) en vooral ook hoe ik er aan moet werken (en op dat punt liep ik vooral vast). Het belangrijkste is vooral op eigen benen en van mijn hand af, zorgen dat ze niet stiekem beetje bij beetje weer meer druk gaat nemen.

happytime

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-12 13:51

heb ik je nu wel aan het werk gezien.....zondag was ik te laat. :(

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-12 14:19

Jaa knappe Roos, die stiekem toch wel pootje over kan <<) Mooi dat je nu weet waar je aan moet werken, het was weer een geslaagde dag gister!

ZusJacobs

Re: Clinic aan de lange teugel van Piet Bakker met Roosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-12 14:40

Als ze de mogelijkheid hebben te hangen in de handen laat jij het teveel toe. Sneller zijn in de reactie dus. Wat ik me ook afvraag, waarom al schouderbinnen als hij het duidelijk te veel vindt? Misschien wat minder lang en intensief, dus minder buiging. Waar kijk je naar als je sb vraagt?

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-12 14:54

Het is een hele tijd wel goed (of iig beter) geweest. Dus waarom niet door gaan met waar je gebleven bent en foutjes er onderweg uit halen.
Als ik haar in de schouder binnen schuiner zet merk ik dat ze daar duidelijk beter in word. Zet ik haar niet schuin genoeg krijg ik snel te veel buiging en drukt ze zich er over de buitenschouder uit. Zet ik hem schuiner in blijft ze makkelijker rechter en stapt ze meer over. In stap gaat het gewoon goed, blijft ze ook mooi van mijn hand af. Draf is een stuk moeilijker, dus daar aan gewerkt, ook juist laten zien wat er fout gaat zodat ik daarvoor hulp kon krijgen.

Je zag ook hele stukken waar ze fijner in mijn hand werd zich zelf al makkelijker op richte en mooier haar achterbeen er onder ging zetten (net als ze voor de wagen ook fijn doet).

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-12 15:02

@zusjacobs: Ik heb er gister bijgezeten, en Roos ook een keer in handen gehad aan de LT. Ze kan een hoop maar het is geen makkelijke! De basis zit er helemaal in, juist de zijgangen en meer balans in draf zijn een punt van aandacht. Vind het heel verstandig dat jullie je hier een halfuurtje op geconcentreerd hebben :j En naarmate de les vorderde begon je ook zeker verbetering te zien al. Roos kan echt een beetje mopperen, wat nog niet wil zeggen dat ze er niet aan toe is. Maargoed, dat weet ik omdat ik er bij was en Roos ook wel ken.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-12 15:53

Roos is gewoon heel erg goed, vooral in het er aflopen van de kantjes :+. Dat is zowel het voor als het nadeel van een hoog opgeleide pony. Je zal geen gekkigheid met haar mee maken, maar makkelijk is heel wat anders.
Ze werkt graag, maar is aan de andere kant liever lui dan moe.
Zie je meteen als een ander haar over pakt voor de wagen of ik zelf niet scherp genoeg ben, zie je meteen als er een minder ervaren kindje op rijd en je zie het ook aan de lange teugel omdat ik niet handig genoeg ben.

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-12 15:55

Maar nogmaals, waar kijk je naar? Een simpele is namelijk de afdruk van de hoeven. Wat jij doet is, je zet haar schuiner want dit is makkelijker, klopt, doordat ze nu met haar binnenachterbeen niet onder het zwaartepunt hoeft te stappen maar erlangs. Het lijkt dus meer maar in feite is het minder. Ik zeg ook niet dat je er niet op mag concentreren, in tegendeel. Maar zoals het lijkt zie ik alleen op de lange zijdes sb, probeer daarin veel af te wisselen, recht, travers, schouderbinnen, renver, schouderbinnen, recht, travers etc. Dit maakt het makkelijker (makkelijker om te focussen) maar ook weer intensiever doordat je telkens afwisseling er in houdt en ze dus moeten blijven nadenken waar zet ik mijn benen nu etc. Ik merk met mijn trainingen ook dat als ik een sb wil ik daar teveel op vast houdt en het blijf herhalen. Niet slim, paarden worden daar ook makkelijk van en gaan kijken hoe kan ik hier onderuit komen.

Nog een vraagje, wat bedoel je met recht? Je zegt dat als je haar sb zet, en dan wat schuiner dat ze makkelijker recht blijft?

Ik heb er precies zo een hier, dus weet exact wat je in handen hebt. Een gerichte training met afwisseling doet veel, plus heel consequent zijn. Dat kunnen ze op dit niveau echt wel trekken.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-12 16:19

Als ik haar niet schuin genoeg zet neemt ze overdreven veel stelling, loopt ze over de buitenschouder weg en zet haar achterhand er niet onder. Zet ik haar schuiner (wat ze wel moeilijk vind, ze stapt dan mooier door, beter pootje over en houd haar achterhand er beter bij) valt ze minder snel over de buitenschouder weg. Dus rechter is niet helemaal recht, maar niet met teveel stelling waardoor ze makkelijk over de buitenschouder weg loopt.

In mijn training thuis wissel ik veel af, schouder binnen, schouder buiten, op de AC lijn of diagonaal schouder ene kant op, even recht en schouder andere kant op, keer wijken over het diagonaal, overgangen, heel veel (slange)voltes waarbij ik haar duidelijk om laat stellen.

Komende weken lekker door trainen. En over 4 weken weer clinic van Piet!

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-12 17:34

Succes.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-12 12:59

Roos is een leuke pony! En fijn dat je les kan krijgen van Piet Bakker. Nog goed oefenen en het komt vast allemaal goed :Y)

viola

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-12 21:36

Leuke foto's! Wat vind ik het nu weer jammer dat ik er niet bij kon zijn. Ik wil zo graag Piet-les met mijn nieuwe pony, maar kan niet weg op zondag.