vroeger ooit lang gelee heb ik leren mennen tijdens een mencursus. Ik vond dit toen wel leuk, Maar rijden vond ik toen leuker en heb er dus verder nooit meer wat mee gedaan.
een aantal jaren later stopte ik ook met rijden door verschillende omstandigheden. en mijn paardje werd toen ook verkocht.
Inmiddels dus heel wat jaren verder getrouwd kinderen en huisje vrijaf. en 2 paardjes aan huis. nu bijna 2 jaar mijn hafje en bijna 1 jaar een welsje. (hafje stond niet alleen er was een shetje bij in haar land)
dat welsje een heerlijk ding van inmiddels 15 jaar oud is voor mijn dochter. ze rijden samen heel erg leuk. Ooit wil ik de haf voor de kar hebben, Maar nu nog niet ( te weinig tijd om het na het beleren goed door te pakken) Maar het welsje is al helemaal veleerd en een rot in het vak zeg maar..
Ik heb nu een aantal keer weer gemend met een sulky erachter en... tja ik begin het echt leuk te vinden.
Dus op zoek naar een leuk klein 4-wielig karretje en gevonden! een polander 2 jaar oud ik 3e eigenaar. Ook gelijk maar een nieuw tuig gekocht (niks luxe gewoon een nieuw leren tuig.)
Vanmiddag komt mijn rijvriendinnetje die zelf ook heel veel ment met paard en pony mij alles uitleggen. en samen tuig aanpassen/meten aan mijn ponytje. ik ga het weer helemaal opnieuw beleven. en de dagen dat mijn dochter niet rijdt kan ik lekker met de kar weg.
als ik weer helemaal het gevoel heb het goed te kunnen (kan nog wel een jaar duren) en volgend jaar meer tijd heb om meer te gaan rijden/mennen ga de de haf ook laten beleren.
Zijn er meer mensen die net beginnen met mennen? of weer opnieuw op gaan pakken?
Ik zal proberen foto`s te gaan plaatsen over de eerste en volgende keren...
Wat leuk. Ik ben sinds een jaar begonnen. Ik vind het geweldig. Ik heb zelf ook welshjes. Heel veel plezier en geniet er van. Heel goed plan om eerst rustig op te pakken en later dan met je haf aan de slag te gaan.
Ik heb vorig jaar augustus m'n CME1 gehaald bij menstal Onder de Kastanje, daarna ben ik wekelijks gaan lessen bij een manege hier in de buurt. Intussen ben ik met mijn shetlander begonnen met lange lijnen, lange teugelen en slepen. Nu staat ze voor de kar en hebben we gisteren onze 4e les samen gehad, lekker thuis met een instructeur die aan huis komt. Werkelijk ideaal, leuke gedreven en enthousiaste man is dat. En mn pown gaat er steeds meer lol in krijgen, ze was eerst een beetje sloom maar gisteren had ze de vaart te pakken! Ik vind het gewoon zo ontzettend leuk om te doen. Jij dus ook lekker aan de slag met je welsh, leuk hoor!
Nou vanmiddag ruim een uur bezig geweest om het tuig te passen, meten en veranderen. En nu zit het volledig naar mijn zin. We zijn gelijk weggeweest een rondje fietspad en terug door het bos en langs de hei. een rondje van krap 5 km. Wat leuk zeg de kids ook mee en manlief met de fiets erachter aan. op een stuk waar het echt mul was heb ik de oudste 2 (6 en 8 jaar) er even naast laten lopen. en de harde paden red ze echt met gemak. de 2 jongste mochten achterop blijven zitten (net 4 jaar)
Ik en de kids vonden het geweldig! en nootje (noa) genoot er ook van.
Nu wachten op de vakantie zodat we veel vaker weg kunnen!
wendyenbram
Geplaatst door de TopicStarter: 01-07-12 10:51
dit is een eerste foto van ons met de kar.
UrbanL
Geplaatst: 09-07-12 14:27
oww zoo leuk dit...toch nog een droom een brave pony vinden waarmee de meiden mee kunnen rijden en ik mennen. Hondje mee en gaaaaan.
Weet iemand waar cursussen mennen worden gegeven?. In Utrecht dan?.
50plusser
Geplaatst: 09-07-12 15:20
ziet er goed uit! ik ben ook sinds een paar weken weer begonnen met een sulky en shetlander, normaal rij ik ook met een haflinger maar die is aan het revalideren. dus mocht je met jou aanspanning ooit een roodbont shet hengstje die heel hard gilt tegen komen dan zijn wij het.
Manege de Vier Hoeven in Leusden provincie Utrecht zit dichtbij de A28. Hebben meerdere paarden en ponies die zij kunnen inzetten voor de menlessen. Er wordt zowel les gegeven in de binnenbak, buitenbak als ook van het terrein af les gegeven. Kortom; ben zeer positief!
Zo ik had na vaak kijken zonder reacties, al een beste poos niet meer gekeken. En nu zomaar een ingeving om eens te kijken zie ik zomaar wat nieuwe reacties staan LEUK!
ja afgelopen maandag heeft mijn dochter gemend en ik er een heel stuk naast gelopen (goed voor mijn beweging) vanavond ga ik met mijn rijmaatje om mijn kennis weer even goed bij te spijkeren en om te kijekn of alles nog goed zit.
aankomende maandag gaat mijn dochter logeren, en wil met de kar weggebracht worden. 6 km heen en 6 km terug tussendoor mag ponytje uitrusten op de weide.
kortom we hebben allen veel schik met de pony en kar
50plusser
Geplaatst: 13-07-12 21:52
mooi trainings ritje maandag. wij gaan ook steeds iets verder weg van huis want we willen voor ringsteken [ als het door gaat ] een goede conditie hebben.
Gisteravond zijn we zeker 1,5 uur weggeweest. Plastraining gedaan. ze wil nooit door plassen lopen, En bij mijn dochter van 8 krijgt ze met bosritten ALLE kans om elke plas te ontwijken. dus met de kar wilde ze dat ook. Maar we waren nu met 2 volwassenen, en geen kinderen dus ze moest en zou door de plassen. Ons altijd zo lieve makke kinderpony heeft nu laten zien hoe ondeugend ze kan zijn! ze deed alles om de plassen te ontwijken. 1 keer zelfs kwam ze iets omhoog liep terug (kar schaarde) maar toch is ze die bewuste plas doorgegaan. Toen ze eenmaal in de gaten had dat weigeren niet werkte, gooide ze haar tong over het bit. Echt het was net of ze wilde zeggen hahaha nu h eb ik jullie nu kun je niet meer sturen. tot 3 keer toe hebben we dr tong weer terug moeten doen.
Eenmaal thuis heb ik een andere neusriem er om gedaan, en een sperriempje in mijn mentas. Al met al was het een leerzame rit voor mij en de pony. En dan maandag lekker een ritje met de kids.
50plusser
Geplaatst: 14-07-12 12:01
heb vd week ook waterplas training gedaan maar dat kon ook niet anders de groevenbeeksehei daar stonden de ruiterpaden vol met plassen.
Plassen hebben we wel hier maar voor de rest woon ik echt aan de verkeerde kant van Nederland wat mennen betreft, grrrr....ooit verhuis is naar de goede kant...
Maar het gaat dus eigenlijk super dat oppakken van het mennen, leuk hoor! Toch ook wel lachen dat je pony wat ondeugend is! Komt vast wel goed, er zal genoeg aan training van waterplassen gedaan kunnen worden dit jaar, lijkt wel.
Ja het mennen gaat super, en ik ben idd erg bevoorrecht om in deze omgeving te mogen wonen. bos als voortuin en heide als achtertuin.
Plassen ach aan het eind van deze zomer is dat een fluitje van een cent... en verder heeft het echt wel wat dat je altijd zo slome maar lieve echte kinderpony ineens zo ondeugend word en slimme trucjes verzint. heerlijk er moettoch iets inzitten?
Pony is aangeschaft en nu ben ik aan het rondkijken voor een sulky /tweewieler en tuig. Ik weet er nog niet zoveel van, maar steek aardig wat op via het forum en nog wat interessante sites. Ben nu ook druk op zoek naar mogelijkheden om te lessen, alleen valt dat niet helemaal mee.
Ik heb ooit mijn menbewijs gehaald, dat is zeker 18 jaar terug, en daarna nooit meer gemend. Nu dus weer opgepakt. Vandaag kletsnat geworden, maar heerlijk gemend.