Boo's 3e keer aan de lange teugel, en begin van VD!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

ArGieVai

Boo's 3e keer aan de lange teugel, en begin van VD!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-12 21:49

Zo trots als een pauw ben ik op mijn kleine meid! Bo is een 5 jarige hackney merrie van 1.25m hoog. Zij is ooit beleerd, maar is 8 maanden lang zwaar verwaarloosd (ranzige stal, ze was veel te dik, kwam 8 maanden lang haar stal nauwelijks tot niet uit, werd geslagen met een halster en steigerde tegen iedereen op) en sinds Maart staat ze nu bij mij. Ze is echt compleet veranderd. Het is de meest lieve, knuffelige en leuke merrie die ik ooit heb gezien, ze wilt enorm graag werken en heeft overal lol in. Ze is wel vreselijk gevoelig, maar ook dat gaat elke dag beter. Omdat zij nogsteeds veel te dik is, heb ik haar nu net 3 keer aan de lange lijnen gehad. Zij had eerst echt een periode van rust en aandacht nodig, maar ze pakt het eigenlijk heel goed op. Daarnaast word zij sinds kort 1 tot 2 keer per week gereden (niet door mij, ik ben te groot/zwaar :') ), waarbij ze echt enorm braaf is, en ben ik haar aan het leren naast mijn andere paard te kunnen lopen zodat zij in de toekomst mee kan als handpaard.

Gister heb ik haar voor de derde keer ooit aan de lange lijnen gehad, en hebben we geoefend met VD. Ik ben met Bo sinds een week bezig met VD, en jeetje wat wilt ze graag leren!!

Hier komt ze dan, meet Bo!!

Ik heb btw alleen maar foto's en filmpjes van een klein stukje, ik was toen al een half uur / drie kwartier aan het rond draven/stappen, dus waren beiden al vrij moe! En alleen maar van 1 kant genomen helaas... Volgende keer betere foto's en filmpjes!!

Afbeelding
Bootje aan de lange teugel.(hihi... ik moet wel even op mijn handen letten!! Is voor mij ook vrij nieuw, dus even wennen allemaal!)

Afbeelding
Stukje verder..

Afbeelding
Hier loopt ze wel te diep, ze vind het erg moeilijk haar neusje er wat meer uit te houden en haar hals te laten "vallen"

Stukje film, zoals je ziet is ze nog heel erg aan het zoeken met haar houding. Tips voor zowel haar als mij zijn dan ook van harte welkom!! Ik probeer zo min mogelijk te doen in mijn hand, zodat ze zelf merkt wat het fijnste is...

Dan door naar het VD stukje.. Ze kent nog niet heel veel, maar goed we zijn ook pas een week bezig!!

Het eerste trucje dat ik haar heb geleerd is Shake, wat ze nu tepas en te onpas doet, vandaar dat ik binnenkort toch ook maar over ga op clicker training, om dat iets meer in de hand te kunnen houden...

Dan het begin van spaanse pas / jambette. Ik weet nog niet zo goed hoe ik dit moet gaan uitbouwen naar "langer omhoog houden" en lopend uitslaan, dus als iemand daar tips voor heeft? Ze doet het hier overigens wel heel laag voor haar doen, en heeft nog veel moeite met haar "zwarte beentje", dit gaat wel steeds beter!!

En dan haar nieuwe trucje! Hier zijn we gister pas mee begonnen, en eigenlijk doet ze het al harstikke goed!! Ze heeft heel veel moeite met het eerste stukje, het van mij weg draaien (ze hangt enorm aan mij, ook als iemand met haar aan het rijden is of haar mee wilt nemen aan de hand naar stal, wilt ze niet zonder mij...)

Dit was de eerste keer los proberen (zonder touw langs haar kont/hals)

tweede keer:

En nog wat foto's achteraf!

Afbeelding

Afbeelding

Ik ben echt zo trots op Bo, en vooral haar enorme karakter verandering, wat is het een topper!!

En als jullie hier toch zijn... Een berichtje is welkom, en zo ook heul veel tips!! VD is helemaal nieuw voor mij, dus alle beetjes hulp zijn welkom!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-12 21:51

De reden dat ze zo naar een houding aan het zoeken is, is zeer waarschijnlijk het ongemak in haar mond.
Bij lange teugelen moet je er echt rekening mee houden dat je een neusriem omdoet, het bit is namelijk veel beweeglijker door de lange teugels. Als het bit wat stiller ligt in de mond zul je zien dat ze ook rustiger wordt in haar hoofdhouding. Je ziet ook dat het goed gaat zogauw de teugel constant stil hangt, maar dan komt er perongeluk even beweging in en dan ben je haar weer kwijt.
Verder veel overgangen maken zodat ze wat sterker wordt, dan wordt het draven ook makkelijker.

ArGieVai

Re: Boo's 3e keer aan de lange teugel, en begin van VD!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-12 21:53

hi, dankje! ik wil indd binnenkort een "normaal" hoofdstel voor haar halen, zodat alles wat stabieler ligt. Overgangen maken doen we indd heel veel, en ik merk ook dat dat steeds beter gaat. :)

naturalwayx

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-12 22:03

Ik vind het er super uitzien :). Als je de spagaat vraagt zou ik toch eerst met balk proberen :), En je hoofdstel super waauw gaaaf ! *D

ArGieVai

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-12 22:09

Dankje! Ik vroeg alleen geen spagaat, dat deed ze zelf, hihi... :P Wilde dat indd ook met balkje leren!

naturalwayx

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-12 22:13

Okee, heb voorderest geen commetaar want vind 't een goed begin :D!

solaika

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 13:30

voor de jambette hoger te krijgen heb je ook best een clicker nodig en op het hoogste punt klikken, maar best niet ervoor gaan staan, want als ze dan een grote jambette doet krijg je een stamp tegen je knie... := met een dressurzweep gaat het wel, dan sta je verder weg :j

Britt_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 13:53

allereerst wat een leuke pony zeg! ik vind haar erg aansprekend :j
en het commentaar word al gegeven! :)

naturalwayx

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 14:44

solaika schreef:
voor de jambette hoger te krijgen heb je ook best een clicker nodig en op het hoogste punt klikken, maar best niet ervoor gaan staan, want als ze dan een grote jambette doet krijg je een stamp tegen je knie... := met een dressurzweep gaat het wel, dan sta je verder weg :j

Een clicker is niet altijd nodig :). Je kan je zweep ook boven de been van je paard houden en zodra je paard het zweepje aantikt optijd belonen :), en na een tijdje steeds je zweepje wat hoger brengen zodat je paard weet ik moet 't zweepje aanraken en zijn been hoger in de luch gooit :).

ArGieVai

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-12 15:47

Ik werk nu indd zonder clicker, maar ben ook nog maar net begonnen... Nu vind ik het zo leuk en gaaf, dat ik toch maar een clicker ga halen binnenkort.. Denk dat het daarmee duidelijker is voor haar!

Onwijs bedankt voor de reacties btw :D Ga nu een rij-itp topic voor madam maken denk ik, vandaag ging zo goed!

Hitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 19:53

Ziet er leuk uit zeg! :) Leuk paardje ook, gaaf dat ze zo is veranderd, vind ik altijd mooi om te lezen :j
Lange teugel zoekt ze inderdaad nog behoorlijk, maar als het voor jullie allebei wat wennen is, komt het gewoon met de tijd. Neusriem is inderdaad een goed idee, ligt het een stuk stabieler!
Ik vind jullie een leuk team! :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 20:45

hee leuk zeg! gaat goed, verder zou ik zelf ook voor de jambette enzo met zweep gaan werken, is veiliger voor jezelf en dan kan je van een afstandje het been aantikken :) verder heel leuk! :)

ArGieVai

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-12 23:14

Dank jullie!!

Hey Eveline! Lees net dat Hitch nu van jou is, wat top zeg dat hij nu zo lekker ontspannen mag genieten!! Dat heeft hij echt zo erg verdiend...

frodo1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-12 23:18

Over het lange lijnen kan ik niet zo veel zeggen, ben daar ook nog niet zo in thuis.
Denk dat een ander hoofdstel inderdaad al een stuk fijner zal zijn.

Verder zou ik inderdaad een zweep gebruiken voor VD.
Zo kan je ook wat duidelijkere aanwijzingen geven.
Vooral als je meerdere oefeningen aan wilt leren is dit handig.
Anders zal je paard misschien bepaalde oefeningen door elkaar halen.

Ik wees bijvoorbeeld altijd het been aan voor de jambette,
maar dit werd verwarrend toen ik ook een wijscommando gebruikte voor het achterwaarts gaan.

Succes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-12 12:50

Wat een ontzettend leuk dier!
Heb alleen even het langeteugel stukje bekeken, maar ik vind het er al goed uitzien voor de 3e keer met zo'n , toch niet makkelijk, diertje.

Kelly_Taco

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-12 12:56

Als je het zwarte beentje vraagt sta je met je rug naar haar toe, dat is niet heel communicatief :D
Probeer zo te gaan staan als bij het andere been.

ArGieVai

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-12 08:49

hi, dank jullie! gaan vandaag weer lekker aan de gang met VD, heb inmiddels een clicker gekocht, wat echt heeeeel goed lijkt te werken, en ga er vandaag maar eens een zweepje bij pakken... Dus ik ben heel benieuwd! :D