Vraagje over kaptoom

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Animal_

Vraagje over kaptoom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-12 18:53

Voor mijn grondwerklessen wil ik een kaptoom aanschaffen. Nu zag ik dat er kaptooms zijn met stalen neusriem, bedekt met leer. Ik dacht dat alle kaptooms zo waren, maar nu zag ik ook dat je ze hebt zonder metaal in de neusriem, dus alleen met leer. Het paard is wel heel gevoelig, dus wat zou ik dan beter kunnen nemen?

edit: Ik wil er uiteindelijk ook mee rijden.

Revanches

Re: Vraagje over kaptoom

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-12 17:29

HAR-->GVL

Hitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 11:04

Als je paard echt gevoelig is, is een zonder metaal ook goed denk ik! :j ik heb er zelf geen ervaring mee, maar ik denk dat het prettig voor je paard zal zijn! :)

Effects

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 12:03

Hier is een topic waarin verschillende soorten kaptooms besproken worden: [HAR] Speciale kaptoom gevonden iemand ervaring?

Een kaptoom met metaal heeft een wat sterkere inwerking en zou beter om de neus liggen. Dus omdat je paard erg gevoelig is, zal een leren misschien prettiger zijn. Ik denk dat de ijzeren wel iets preciezer inwerkt. Zelf gebruik ik een kaptoom met alleen leer voor mijn pony, omdat ik die ijzeren schakels niet zo'n prettig idee vind.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 12:06

ik heb een stalen kaptoom die wordt meestal gebruikt bij rechtrichten dressuur, je kunt er een stang aan bevestigen.

het is scherper maar er wordt ook anders mee getraind.
Ze zijn duur (de echte vanaf 135-150 euro)

:oo doe er niks meer mee, dus als je enkel wil gebruiken voor longe en niet wil verdiepen in rechtrichten zou ik voor een zonder staal gaan

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 15:46

caroline020

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 17:13