[AR] Menhoofdstel zonder neusriem

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Britt_S

Menhoofdstel zonder neusriem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-12 14:39

hallo,
ik had een vraagje: kun je met een menhoofdstel zonder neusriem ook gewoon mennen? of moet die er perse eentje op zitten?

groetjes

Britt_S

Re: Menhoofdstel zonder neusriem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-12 16:37

niemand?

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-12 18:41

Even geduld hoor, sommige mensen hebben meer te doen dan alleen maar bokken, en willen bijv. ook genieten van het mooie weer ;)

Kunnen........ ja alles kan hé. Het zou alleen mijn keuze niet zijn. Een neusriem van een menhoofdstel staat meestal in contact met de bakstukken, en samen vormt dat een bepaalde werking. Bij aanname van de leidsels en het uitoefenen van druk zal de pony druk op de neus en achter de oren krijgen.
Bij een stangbit is dit nog wat sterker, ivm. de hefboomwerking, al ligt het er aan hoeveel druk je op de leidsels uitoefent.
Daarnaast ligt een bit veel stiller in de mond met een neusriem.

Persoonlijk zou ik dus gewoon met neusriem mennen, 'zoals het hoort'. Waarom zou je zonder neusriem willen mennen?

_maaike_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-12 19:33

ik zou ook niet zonder neusriem gaan mennen.
Om de reden dat de neusriem en de bakstukken aan elkaar vastzitten.
Zonder neusriem verliest zit geheel zijn stevigheid
en kunnen de oogkleppen naar 'achter' bewegen en komen
ze dus van de ogen af.
Zeker bij paarden die nogal op de hand lopen.
Dit vinden niet alle paarden even prettig, vooral in het verkeer niet.

Britt_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-12 19:35

ja, maar al 45 mensen hadden het topic gezien maar niet gereageerd :P
het is niet zonder neusriem zou willen mennen, maar ik heb een tuigje via mp gekocht met menhoofdstel zonder neusriem eraan. ik was gewoon benieuwd of het kon of niet. waarschijnlijk ga ik toch een nieuw hoofdstelletje kopen! bedankt :)

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-12 19:51

Tsja, dat gaat wel vaker zo op Bokt. Kunnen ook mensen zijn die gewoon even wat aanklikken om te lezen, en dan weer doorklikken. Geduld is een schone zaak..........

Nieuw hoofdstel kopen....... kan. Je kan evt. ook een losse neusriem er bij kopen (Ideal verkoopt alle tuigonderdelen ook los) maar dan moet je even kijken welk type neusriem en even naar de bakstukken kijken. Bij sommige hoofdstellen zitten de bakstukken echt door de neusriem heen ('vast' zeg maar), maar bij andere hoofdstellen hebben ze weer een ander systeem.

Neusriem die 'vast' zit, bakstukken gaan door speciale passanten van de neusriem heen:
Afbeelding

Van het andere soort kan ik helaas even geen foto vinden, maar die heeft een soort van 'eigen' bakstukken voor de neusriem.

Britt_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-12 20:07

dan denk ik toch dat ik alleen voor een nieuwe neusriem ga :j
ik heb hier nog wel een foto van het hoofdstel, dan kan je beoordelen of ik een losse kan kopen, want dat weet ik niet zeker!
Afbeelding

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-12 20:17

Je kan beide soorten neusriemen kopen, alleen kan ik zo-even geen neusriem vinden zoals die van mij (met 3 passanten aan de zijkant waar de bakstukken door moeten). Nadeel van dat systeem is dat je hem niet helemaal kan verschuiven.

Dus als je deze zou kopen:
http://www.tuigonderdelen.nl/ideal-loss ... athon.html

Dan haal je die gewoon door de bakstukken heen, waar je nu ook het bit aan hebt. Moet je hem wel steeds vastmaken als je het hoofdstel af hebt gedaan, anders verlies je je neusriem.

Is 't voor een shet/kleine pony? Dan vind ik het mondstuk van het bit aardig dik, als ik zo vrij mag zijn. Ook enkelgebroken zou zeker mijn keuze niet zijn, prikt lekker in gehemelte v/d pony.
Afbeelding
Als je graag met trens wil mennen, heb je dan wel eens aan een ongebroken trens gedacht? Ligt lekker stil in de mond en is een stuk vriendelijker. Wordt ook wel eens onterecht een stang genoemd. is het niet, want een stang heeft hefboomwerking (zoals bijv. een liverpool) en een trens heeft dat niet.
Afbeelding

Dan zou ik ook niet zo'n dik mondstuk nemen. Is juist alleen maar onprettiger in van die kleine ponybekkies.

Britt_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-12 20:21

Wat toevallig! die link van de neusriem had ik net toevallig ook gevonden! :j
over het bit.. Dat bitje heb ik er gratis bij gekregen, maar die ga ik verkopen! ik zag al dat ie veelste dik is voor mijn pony (een welsh a overigens). Als bit heb ik bij het normale hoofdstel een dubbelgebroken bitje zitten, en voor het mennen wil ik een liverpoolstangetje of gewoon een ongebroken trensje :j