Paard 'valt naar binnen' tijdens longeren

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

DewiRox

Paard 'valt naar binnen' tijdens longeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-12 14:29

Hallo,

Ik heb een 7 jarige grote kwpn'er, die ik zowel dressuurmatig rij en met haar spring. Nu wil ik het rijden, naast een vrije dag, ook afwisselen met 1x per week longeren. Nu is ze in het begin erg lastig geweest met longeren, waardoor ik op een gegeven moment eigenlijk zoiets had van; laat maar zitten, ik ga wel gewoon rijden. Echter vond ik het toch wel belangrijk dat ze ook gewoon aan de longe gehoorzaam moest zijn.

Ik ben toen samen met een stalgenoot, die 'verstand' heeft van longeren gaan kijken hoe ik het beste met mijn merrie aan de slag kon gaan. Ik longeer haar nu met een longeersingel om en touwtjes vanaf de zijkant van haar rug, door het bit en dan tussen haar benen. Deze hangen verder los en hier gaat ze erg netjes in zakken en als ik haar actief hou met overgangen, komt ze ook heel netjes met haar achterhand erbij. Waarschijnlijk is ze onder de indruk van de touwtjes en zolang ik haar in de kraal longeer gaat het goed, prima oplossing dus zo, want ook met het rijden merk ik dat ze er fijn van wordt.

Nu heeft ze alleen sinds een paar weken iets nieuws, zo maakt het rondje steeds kleiner en gaat daarbij ook steeds wat harder draven. Erg vervelend, want ik krijg haar amper weer naar buiten. Op een gegeven moment maakt ze de volte zo klein dat ze een overgang maakt naar stap omdat ze haast plat door de bocht gaat. Ik vind het erg jammer dat ze dit nu doet, omdat ze juist zo lekker ging lopen met longeren.

Ik weet alleen niet zo goed hoe ik dit oplos. Vanaf het begin hou ik haar tussen de lijn en de longeerzweep, ze reageert verder netjes op mijn stem en zodra ze iets naar binnen komt wijs ik met mijn zweep naar haar schouder. Echter heeft ze hier op het moment vrij weinig van en als ik haar dan op haar schouder aantikt, schiet ze even naar buiten en komt dan meteen in een rap tempo weer naar binnen.

Heeft iemand hier een oplossing voor? Of iets waar ik mee kan gaan oefenen zodat ze dit minder/niet meer doet?

Groetjes Dewi

Mr_Smith

Re: Paard 'valt naar binnen' tijdens longeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-12 14:38

1. geduld.
2. door gaan met longeren.

paard is niet recht je zou dus ook eens kunnen googlen op rechtrichten.

nicky_rilana

Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-12 14:41

je hand met je zweep omhoog doen wil ook wel eens helpen

DewiRox

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-12 14:43

Ik denk niet zo zeer dat het aan het rechtrichten ligt, volgens mij doet ze het voornamelijk om er gewoon een beetje onderuit te komen. Met rijden heb ik hier totaal geen last van en het is ook echt iets van de laatste paar keer, daarvoor heeft ze het met longeren nooit gedaan en bleef ze gewoon netjes op de grote volte.

Ik ga uiteraard gewoon door met longeren, want het is prima te overzien. Maar ik vroeg me meer af of er misschien iets is wat ik kan doen om het tegen te gaan/ op te lossen. Of is het iets 'wat wel weer overgaat'?

Hitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-12 19:55

Hmm, ik zou ook even duidelijk maken dat jij ook nog in het midden staat! Wanneer ze naar binnen valt, mag je je best even wat groter maken, om jouw persoonlijke ruimte aan te geven. Ik denk dat als jij haar de kans niet meer biedt naar binnen te komen (wanneer het er ook een maar een beetje op lijkt dat ze naar binnen valt, meteen even wat groter maken en actief weer aan het werk zetten), dat dat misschien wel zou helpen!
Succes nog! :j

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-12 19:58

Longeren is ook een vak apart.

DewiRox

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-12 20:48

Ja, zeg dat wel. Ik ben helemaal niet van het longeren, maar ik merk wel dat ze er fijner van wordt met rijden. Verder luisterde ze altijd prima, maar het lijkt wel alsof ik wat betreft dat naar binnen vallen niet zoveel indruk op haar maak.

Maar ik ga gewoon lekker door en probeer haar met mijn houding en eventueel zweep te corrigeren.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-12 21:25

Longeren doe je met lichaams taal.
Niet met de zweep.
Ben jij actief dan is het paard ook actief.

En de grootste fout die gemaakt wordt met longeren is ??

Er is nog steeds geen paard geboren die Nederlands verstaat.

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-12 22:05

Denk aan de driehoek die je maakt tussen paard, longeerlijn en zweep :)
Doormiddel van je schouders naar je paard toe te draaien en zelf een actieve houding aan te nemen houd je hem al makkelijker buiten. Zwaai anders een keer met je zweep richting de schouder als 'kom op, buiten blijven'

Daarnaast kun je natuurlijk ook met de dubbele longe werken, dan heb je veel meer controle over het hele lichaam van je paard :)

Saintelette

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 15:41

Al eens aan longeren met dubbele lijnen gedacht? Helpt ook goed bij het rijden! (voor de ruiter dan hè)

Leen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 15:43

estherd93

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 15:45

ik denk dat je oefeningen aan de hand moet gaan doen om je paard recht te maken moet je even googlen wat je het beste kan doen en misschien met een dubbele longeerlijn longeren

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 15:52

Lichaamstaal, paard probeert je weg te duwen. In dit geval werkt je paard met zijn schouder én achterhand tegen je.
Ik weer eerst los, in vierkant van 15 op 15. Zo kun je beter duidelijk maken dat je niet wil dat paard de schouder of achterhand naar je toe richt (want dat is paard z'n manier om je duidelijk te maken, go away you anoying human and leave me alone :D ). Ik combineer principes van Voest, Hempfling en Chris Irwin, wonderbaarlijk welk resultaat dat geeft ;-).
Geen zweep, geen longe, enkel een touw en een enorme dosis concentratie. Vergeet niet, jij bent de baas, dus hoe minder jij hoeft te bewegen, hoe meer respect je paard voor je heeft. Nooit kwaad worden, engelengeduld en zeer duidelijk zijn met zo klein mogelijke bewegingen. In begin zul je af en toe nog uit je circel moeten komen, maar hoe beter het gaat, hoe meer in je in het midden kan blijven staan en enkel wijzen en stand van je eigen heup gebruiken om paard in alle richtingen te doen lopen in de gang en snelheid die jij wil....longeren is dan nog maar een peulenschil als je aan jullie verstandhouding gewerkt hebt.
Succes!