[AR] Aangespannen met 2 totaal verschillende pony's mogelijk?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

qt_shetties

Aangespannen met 2 totaal verschillende pony's mogelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-12 13:05

Een vriendin van mij heeft 2 shetlanders, totaaaaal verschilldende pony's. Nu heeft de hoefsmit gezegd, dat dit best wel in een spannetje kan lopen, en dat ze zich wel aanpassen aan elkaar. Ik vraag me af of dat zo is................

Pony 1 een is een beetje "simpel" volgens de kliniek zou hij als hij menselijk was iets weg hebben van een syndroom van down persoon. Nu toch beleerd voor de kar beleerd, en hij doet het heel goed en vind het leuk! hij heeft ruime gangen en is een ranke pony lange benen. Het was de vraag of hij een bitje in kon, ivm zijn vreemde gebit. Nu blijkt dit uit eindelijk wel te kunnen

Pony 2 een echte rouwdouwer, korte pootjes, korte pasjes, ontzettend slim, rastypische shetlander, ontzettend slim.

Het belangrijkste volgens mij (ik ben echt geen kenner) is dat als je een span hebt, dat deze een zo gelijk mogelijke pas hebben, wat deze totaal niet hebben. Nu gaat ze sparen voor een dubbelspan tuig terwijl ze volgens mij beide een andere maat qua tuig nodig hebben.
Ik heb al een aantal keer gezegd dat het niet echt een spannetje is.

Wat is nu wijsheid?

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-12 13:08

qt_shetties schreef:
Een vriendin van mij heeft 2 shetlanders, totaaaaal verschilldende pony's. Nu heeft de hoefsmit gezegd, dat dit best wel in een spannetje kan lopen, en dat ze zich wel aanpassen aan elkaar. Ik vraag me af of dat zo is................

Pony 1 een is een beetje "simpel" volgens de kliniek zou hij als hij menselijk was iets weg hebben van een syndroom van down persoon. Nu toch beleerd voor de kar beleerd, en hij doet het heel goed en vind het leuk! hij heeft ruime gangen en is een ranke pony lange benen. Het was de vraag of hij een bitje in kon, ivm zijn vreemde gebit. Nu blijkt dit uit eindelijk wel te kunnen

Pony 2 een echte rouwdouwer, korte pootjes, korte pasjes, ontzettend slim, rastypische shetlander, ontzettend slim.

Het belangrijkste volgens mij (ik ben echt geen kenner) is dat als je een span hebt, dat deze een zo gelijk mogelijke pas hebben, wat deze totaal niet hebben. Nu gaat ze sparen voor een dubbelspan tuig terwijl ze volgens mij beide een andere maat qua tuig nodig hebben.
Ik heb al een aantal keer gezegd dat het niet echt een spannetje is.

Wat is nu wijsheid?

Pony 1 klinkt mij als een dwerg zoals je het omschrijft, de combinatie van "down" + raar gebit doet bij mij alarm bellen af gaan.

Verder is het heel verschillend, de ene past zich aan, de ander niet. Het is natuurlijk niet de bedoeling dat de ene de ander over de kop trekt

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-12 13:09

Mijn rechterpony heeft kortere passen, mijn linker pony heeft juist hele ruime gangen.
Maar het werkt heel goed samen!
De rechterpony moet zich maar aanpassen en dus leren ruimer te lopen, en qua tempo gaan ze super.
De rechterpony is de dribbelkont, de linker de relaxte. Is een fijn span zo.
Alleen bijv mn rechterpony kan heel makkelijk zeer verzameld galloperen, dit is voor de linkerpony met zn ruime gangen weer wat lastiger.

Maar een manier om erachter te komen, uitproberen.
En bijv ideal kun je onderdelen verschillende maten krijgen, dus als de een mini zou hebben en de ander shet maakt dat niet uit hoor.

Hier zie je bijv goed dat de rechterpony makkelijker blijft galloperen en de linker sneller zal draven vanwege grote passen

qt_shetties

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-12 13:14

[/quote]

Pony 1 klinkt mij als een dwerg zoals je het omschrijft, de combinatie van "down" + raar gebit doet bij mij alarm bellen af gaan.

Verder is het heel verschillend, de ene past zich aan, de ander niet. Het is natuurlijk niet de bedoeling dat de ene de ander over de kop trekt[/quote]

Dwerggroei is niet vast gesteld, ze is met hem naar de kliniek geweest, de pony is jaren lang een beetje "dood" en stond altijd liever in zn upje, maar hij is vorig jaar helemaal opgeleefd, zelfs brutaal en bijdehand

Ania

Re: Aangespannen met 2 totaal verschillende pony's mogelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-12 22:41

totaal offtopic, ik heb jaren geleden een topic geopend over het downsyndroom bij paarden (of het bestond) ivm een paard dat het leek te hebben. Je bent nu de eerste die er weer wat over schrijft! Grappig om hier te lezen dat zelfs een DA aangeeft dat het daarop lijkt.