Merrie dominant aan de hand/geeft me geen ruimte

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Yvonne_Mika

Merrie dominant aan de hand/geeft me geen ruimte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-12 10:35

Hoi hoi,

Als ik met mijn merrie (11 jr) aan de hand loop, komt ze eigenlijk te veel in 'mijn' ruimte.
Duwen met haar hoofd, op m'n tenen staan, happen..

Vooral als ze ruikt dat ik brok of snoepjes bij me heb, Begint ze om me heen te dartelen.
Als ze het niet krijgt kan ze nog wel eens dominant gedrag vertonen.
Dan duwt ze me omver of gaat ze achter me lopen klieren.
(happen, uitslaan met voorbeen, staart zwiepen..)

Als ik geen restjes brok of snoep in m'n zak heb gaat het beter.
Maar, dan komt ze alsnog te veel in mijn cirkeltje, om het zo maar te zeggen.

Nu heb ik ooit een tip gekregen om met een lang touw te gaan lopen,
En met het uiteinde kleine rondjes te zwaaien als ze te dicht bij me komt.
Op zich werkt dit wel, maar merk wel dat ze daar een beetje schrikkerig van is.

Zijn er ook nog andere manieren om hier aan te werken?
Het paard is niet gemeen, maar dit gedrag vind ik niet zo prettig.

In oktober gaan we trouwens op leervakantie samen om kennis te maken met grondwerk en NH.
Ben dus nog niet zo bekent met alle thermen die in dit forum gebruikt worden.
( Lees: Uitleg voor dummies a.u.b :') )

Bartello1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-12 11:02

Wat je zou kunnen proberen is om je merrie elke keer als ze in jou "cirkeltje" komt, haar een paar passen achterwaarts te zetten. Hierin
moet je dan wel heel consequent zijn. Kan best zijn dat je de eerste keren dit elke keer weer moet doen, maar als ze eenmaal door hebben dat
jij hierin echt de leiding neemt, is dit gedrag zo over.

Anoniem

Re: Merrie dominant aan de hand/geeft me geen ruimte

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-12 11:09

Waarom laat je het zo ver komen? Ik lees althans dat je er niks aan doet om haar uit jouw persoonlijke ruimte te jagen en zo blijft ze natuurlijk zo doorgaan. Er is 1 remedie: het moment dat ze jouw persoonlijke ruimte in komt, wegjagen. Dus duwen (elleboogje geven), achterwaarts zetten, touwtje slingeren, whatever. Het voornaamste is: meteen reageren, wees consequent, anders houdt dit gedrag nooit op.

Mijn tweejarige probeerde dit namelijk ook, maar daar zijn we (nog altijd) heel consequent mee (geweest) en die doet dit nu niet meer. Een elleboogje haar kant op steken is nu genoeg.

108078

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-12 11:22

Een paar passen achterwaarts heeft ook geholpen bij mijn paard. Als je wandelt, laat je paard niet voor jou uit lopen. Bij mij heeft het geholpen om te gaan wandelen met mijn paard en 'opeens' stil te gaan staan. Mijn paard moest dan ook gelijk stil staan en ABSOLUUT niet voor mij uit komen. Als dit wel gebeurde, moest hij een paar passen achteruit. Doe dit niet alleen met wandelen, maar ook op de poetsplaats ect ect. Je paard mag niet in jou persoonlijke ruimte komen als jij dat niet wilt. Ook niet als je eten bij je hebt. Als jij een snoepje hebt en ze wilt dit uit je zak/ hand halen, MAG DIT NIET. Meteen wegduwen, desnoods een tik met je halstertouw.

Je paard is nu de baas over je. Om het weer prettig te maken is het belangerijk dat je consuquent bent en met de tips die worden gegeven aan de slag gaat.

Succes.

Yvonne_Mika

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-12 11:54

Dank jullie wel.
Consequent zijn dus!

Ze is verder trouwens erg makkelijk hoor,
Ze wordt langzamerhand ook steeds aanhankelijker.
Zoals ik al zei het is geen gemeen paard.

Maar als ik haar als het ware 'af schrik' met een plotselinge beweging, *zoals zwiepen met het touw*
Vliegt ze al snel om hoog en dit voor kom ik liever!
Daarom denk ik dat het achteruit zetten het beter zal doen bij ons.

Wat is de beste wijze om haar achterwaarts te laten lopen volgens jullie?
Hand op de borst leggen en druk zetten of elders?
Voor het geval dat daar óók nog eens 100 verschillende manieren voor zijn.. B-)

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-12 12:02

De beste manier is op lichaamstaal, maar dat zal ze denk ik nog niet doen. Maak je in elk geval groot en zet haar terug. Hand op de borst of met je duim iets meer puntdruk geven oid.
Schrikreacties moet je negeren en zou ik niet bang voor zijn. Dat is aanstellerij, paard loopt duidelijk in jouw ruimte en zodra jij daar iets van 'zegt' schrikt ze plots. Als ze beter aan het opletten was geweest, dan hoefde ze niet te schrikken, want dan zou ze het zien aankomen.

Verder zou ik stoppen met snoepjes geven en al helemaal in je zak houden. Snoepjes zijn onzin en gaan in dit geval helemaal niet helpen.
En verwar aanhankelijkheid niet met over je heen lopen :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-12 12:10

De snoepjes zijn echt het probleem niet hoor ;)
Of je nu 100 snoepjes in je zak hebt, of je ze in je hand hebt, of je ze voor haar neus houdt, als jij leider bent neemt je paard niet zomaar de snoepjes. Het probleem zit dus in het niet leider zijn, paard doet gewoon wat ze wil. Het kan helpen in het begin om geen snoepjes meer in je zakken te houden, maar de snoepjes op zich zijn het probleem niet, dus ze hoeft echt niet nooit meer een snoepje te geven. En verder reageert elk paard op lichaamstaal, dat is echt niks wat een paard moet leren ofzo, een mens daarentegen wel ;)

TS, ik zie dat je in oktober een kennismaking gaat doen, maar je hebt nu al problemen, hoe wil je het in tussentijd gaan doen? Waarom nu al niet kennis maken? Kijk eens naar Parelli bv., is heel veel over te vinden op internet en hiermee kan je (al dan niet met hulp, maar ik denk dat hulp in jouw geval wel interessant is) een mooie start mee maken. Je krijgt info over verschillende manieren om je paard uit je ruimte te houden, en uiteindelijk zal je paard steeds op jou gaan letten en reageren op de aanwijzingen die jij geeft. En dat is altijd handig in verschillende situaties.

Je moet echt stevig in je schoenen gaan staan, en niet denken "ohjee, ze schrikt, heb ik weer alles verkeerd gedaan", je moet kunnen gaan zien wanneer schrikken echt schrikken is (en dus bang hebben) of wanneer het gewoon een reactie is omdat ze eigenlijk totaal niet op jou aan het letten was. Daar zit een verschil tussen, en als je je verdiept in Parelli (met hulp) kan je (uiteindelijk) al die reacties onderscheiden ;)

DeSprinkhaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-12 12:40

Wat ik in het begin deed, was ook met een touw rondzwiepen, maar alleen als ze in je ruimte komt, zodra ze daardoor achteruit gaat stop je onmiddelijk. Begin in de wei voor het geval dat ze ineens besluit ervandoor te gaan. Je kan haar eventueel ook een tik op de neus geven met het touw (maar dat echt alleen in de wei, en als ze echt veel te ver gaat, want ze moet niet bang van je worden, enkel je grenzen accepteren)

Als ze erg lief is, en goed op je let, kan je ook opeens stilstaan (echt alleen doen als ze wel voorzichtig is!!!!), dan bost ze (bijna) tegen je op, schrikt daarvan, en zal beter opletten. (bij mijn paardje werkt dat goed, omdat hij me gewoon absolut geen pijn wil doen.) Maar als ze niet is zoals hij, zal ze je gewoon omver lopen.

Het kan trouwens ook dat ze heeft geleerd om naast de ruiter te lopen vroeger, waardoor ze niet begrijpt waarom het nu niet meer mag.

NoorW

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-12 22:59

Misschien kun je dit ook aanleren tegen de happerigheid bij snoepjes: http://www.everyoneweb.com/NALANTA/ -> ga je naar Oefeningen -> dan ga je naar Voedsel weigeren. Daar vind je een uitgebreide uitleg over hoe je dit kunt aanpakken.

boedjang

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-12 23:12

wat goed van je dat je gaat starten met grondwerk en NH. Maar inderdaad jammer dat het nog even duurt. Het achteruit zetten via druk op de borst of zwiepen met het touw is een prima manier om duidelijk te maken dat ze niet de leider is, want dat ben jij, alleen straal jij dat waarschijnlijk nog niet voor haar uit. Je kunt wel alvast even rondkijken op wat sites waaronder Parelli om eens te zien hoe zij dat doen. Maar je kunt ook eens een middag in de wei bij de paarden gaan zitten, daar leer je ook zo veel van. Hoe corrigeren die elkaar? beter 1 goede correctie dan 10 onduidelijke, zo gaat dat bij paarden ook, jammer genoeg hebben wij geen oren die achteruit kunnen :D . sterkte

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-12 09:09

Hoe oud is je paard?
Als een jong paard dit doet (bvb 1-3 jaar oud) is dat niet uit dominantie en moet dat niet afgestraft worden. Bij een ouder paard moet het wel ook al is dit niet uit dominantie (afstraffen = uit persoonlijke ruimte zetten). Maar een jong paard laat net zien dat hij je als leider ziet als hij tegen je aan gaat staan, of in je ruimte meeloopt. Daar is niets mis mee. Ook in de kudde wordt dat als normaal gezien tot een bepaalde leeftijd. Dat is gewoon normaal gedrag bij jonge paarden, maar er komt een moment dat ze moeten weten dat het vanaf dan niet meer kan. Maar zolang hij jong is niet afstraffen. Dat kan namelijk een groot negatief effect hebben op het paard zijn vertrouwen in jou als leider. En dat is net niet de bedoeling van het paard uit je ruimte te houden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-12 09:55

Jensvl, dat ben ik niet met je eens. Ook een jong paard moet gewoon direct weten waar hij of zij wel en waar niet mag lopen. Als je dit van jongs af aan consequent aanleert en het juiste gedrag beloont (dus niet het foute gedrag afstraft! Belangrijk verschil), maak je een paard echt niet onzeker hoor. Mijn tweejarige is althans zo zeker van zichzelf als wat, maar door haar te leren dat ze naast me mee mag lopen (ze kromt zich wel om me heen als er iets spannends gebeurt, dat sta ik overigens wel toe) loopt ze mij niet om ver. Als een leider laat zien dat hij ander gedrag wil maakt dat een paard heus niet direct onzeker.

Daarbij denk ik dat jouw methode een paard onzekerder maakt. Want: tot drie mag het paard dus wel in jouw persoonlijke ruimte lopen en daarna ineens niet meer. Dat is inconsequent zijn en maakt een dier nog veel onzekerder.

Yvonne_Mika

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-12 19:49

Mijn merrie is 11 jaar.
Bedankt voor alle tips en de uitgebreide reacties!
De reden waarom ik in Oktober pas 'kennis ga maken' met NH,
Is omdat ik dan terecht kan mét mijn paard op een leer locatie.
Dan krijg ik ook veel begeleiding en dat vind ik fijn,
Aangezien ik liever niet zelf 'aan wil klooien'.
Maar met dit advies kan ik zeker uit de voeten!
Dank jullie wel!

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-12 16:03

Ffortuna schreef:
Jensvl, dat ben ik niet met je eens. Ook een jong paard moet gewoon direct weten waar hij of zij wel en waar niet mag lopen. Als je dit van jongs af aan consequent aanleert en het juiste gedrag beloont (dus niet het foute gedrag afstraft! Belangrijk verschil), maak je een paard echt niet onzeker hoor. Mijn tweejarige is althans zo zeker van zichzelf als wat, maar door haar te leren dat ze naast me mee mag lopen (ze kromt zich wel om me heen als er iets spannends gebeurt, dat sta ik overigens wel toe) loopt ze mij niet om ver. Als een leider laat zien dat hij ander gedrag wil maakt dat een paard heus niet direct onzeker.

Daarbij denk ik dat jouw methode een paard onzekerder maakt. Want: tot drie mag het paard dus wel in jouw persoonlijke ruimte lopen en daarna ineens niet meer. Dat is inconsequent zijn en maakt een dier nog veel onzekerder.

Ik heb me wat fout uitgedruk denk ik. Ik sta het ook niet toe dat een jong paard me omver loopt. Dan stuur ik het paard met iets meer drang terug naar waar hij moet lopen (ook niet afstraffen, want belonen van juiste gedrag en afstraffen van fout gedrag is zoals je zegt een heel belangrijk verschil). Ik bedoeld ook meer dat hij echt naast je loopt met de schouder licht tegen je aan, zodat het paard je gewoon kan voelen (niet duwen dus). Maar aangezien een ouder paard in de kudde dat ook niet meer mag, mag het paard dat als hij wat ouder is bij mij ook niet meer. Ik vind consequentie wel heel belangrijk, maar pas dingen aan aan de leeftijd van het paard. Dat is ergens idd een vorm van inconsequentie, maar dat is geen ernstige vorm en moet dus kunnen. 100% consequent kan je toch niet zijn. Dat is bij ieder paard en elke leeftijd verschillend. Maar het paard van TS is 11 jaar dus dat paard kan gerust lopen waar het moet.

Ik bedank je voor je reactie, want deze heeft mij aan het denken gezet. Ik zal er zeker verder over nadenken over dat inconsequent zijn want dat is toch heel belangrijk.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-12 19:58

Dominant, jaja; gewoon een onopgevoede k*tbok! Ja sorry, het staat er wat bot en kortaf maar in de essentie is het niet meer dan dat.

Je kunt wel allerlei cursussen gaan volgen met allerlei gewawwel er omheen, maar simpelweg je paard grenzen stellen waarbinnen het zich te gedragen heeft, lost je probleem gewoon op, moeilijker is het niet..........

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-12 20:11

Je zegt dat je kleine rondjes zwaait met je touw, die rondjes mogen indien nodig ook groot zijn, afhankelijk van hoe groot je je persoonlijke ruimte zelf stelt. Verder zou ik het schrikken negeren, zij is zelf verantwoordelijk voor het al dan niet in het touw lopen. Gaat ze steigeren, mag je achter haar kont de rondjes zwaaien, zorg dat je haar op die manier voorwaarts vraagt en maak haar ook wederom zelf verantwoordelijk voor het al dan niet in het gezwiep van het touw blijven staan.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-12 02:43

ikke schreef:
Dominant, jaja; gewoon een onopgevoede k*tbok! Ja sorry, het staat er wat bot en kortaf maar in de essentie is het niet meer dan dat.

Je kunt wel allerlei cursussen gaan volgen met allerlei gewawwel er omheen, maar simpelweg je paard grenzen stellen waarbinnen het zich te gedragen heeft, lost je probleem gewoon op, moeilijker is het niet..........

Sommige mensen moeten nog leren hoe ze met zo'n paard om moeten gaan. Daar kan een cursus heel goed voor zijn. Gewauwel is iets wat jij vind, de ander vind het geweldig en voor weer een andere is het gemakkelijker om zo grenzen te stellen wat er is een stappenplan.
Denk niet dat het de schuld is van het paard, die neemt gewoon automatisch de leiding over. Het ene paard sneller dan de andere en weer een maakt er misbruik van, maar het is gewoon actie-reactie.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-12 11:38

Natuurlijk is het niet de "schuld" van het paard, het paard maakt gebruik van de ruimte die het krijgt. En als een paard te weinig grenzen krijgt in de omgang, dan mankeert er dus het nodige in de opvoeding. Komt vaak genoeg voor.
Duidelijke grens stellen, niet teveel over nadenken, maar gewoon DOEN, dat is voor het paard namelijk prettiger dan goedbedoelde "probeersels" :j

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-12 13:51

Ts, als je in Oktober op leervakantie gaat, zou ik nog even wachten tot die tijd voordat je door ongecontroleerde acties het paard alleen maar de stuipen op het lijf jaagt (met touwtje zwieren is leuk, maar dan moet daar eerst een periode van gewenning aan vooraf gaan zodat het zwierende touwtje als dat gezien wordt wat het is: namelijk de grens, en niet de dreiging van een optater met dat touw).

Dat je aan NH gaat doen is alleen maar fijn, komt de opvoeding van je paard alleen maar ten goede. En voor de rest zou je even naar dit filmpje kunnen kijken (en ook dit filmpje zien als onderdeel van een opvoedingstraject, en niet als losstaande oplossing van je probleem)

Je ziet Clinton Anderson

http://www.youtube.com/watch?v=yDF16_NbNCU

De hele methode zie je hier: (leerling aan het werk, niet Clinton Anderson zelf)

http://www.youtube.com/watch?v=HEnACbsH ... re=related

http://www.youtube.com/watch?v=dFqosaZHTkw&feature=plcp

Laura_Zodine

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-12 14:29

waar ga jij op leervakantie?

NynckeL

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-12 20:35

Ik zou ook met energie gaan werken.

Voel wat voor jou een fijne afstand is, trek in gedachten een cirkel en zeg tegen haar het is fijn als jij daar bent en ik hier.
Speel ook met de cirkel, soms dichterbij, soms verder weg.
Voel wat dat met jou doet, kijk naar wat het met je paard doet.

Als je verder bent kun je dit ook in de bak doen als zij los is.