[AR] Beleren, het verschil tussen hoe je het toen zou doen en nu

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Hoe zou jij het doen?

Zonder kleppen met trens
7 (30%)
Met kleppen en trens
4 (17%)
Met kleppen en bit met hefboomwerking
12 (52%)

Totaal aantal stemmen: 23

Lizzzzz

Beleren, het verschil tussen hoe je het toen zou doen en nu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-12 10:54

Hee allemaal,

zat zo te denken, mijn eerste pony heb ik zelf beleerd voor de wagen, ik was toen denk ik 13/14, super makke lieve pony, zelf denkend dat ik genoeg ervaring had met wagentjes..
Nu ben ik 22, wetend dat ik ervaring heb met wagentjes, niet overtuigd dat het ooit genoeg zal zijn en zit het veulen van die lieve makke pony op een leeftijd te komen dat ze er ook aan moet geloven.

Mijn eerste pony heb ik altijd gereden met een trensje en zonder kleppen.. Waarom? Tja, ik wist niet beter.
Nu 'weet' ik het 'beter' en zit ik in het dubio:

Zonder kleppen en met trens (omdat dit bij mijn eerste pony ook goed ging)
Wel met kleppen en trens (omdat ik zoiets heb van: kleppen zijn verplicht langs de weg en trens omdat ze toch niets gewend is in dr mond)
Kleppen en (ongebroken)bit met hefboomwerking (omdat dit toch de meest geziende combi is (op mn enalaatste stal iig wel)

Nu ben ik van mening: als het niet werkt kunnen we altijd nog wat anders proberen..
Zit zelf aan optie 2 te denken, omdat mijn pony die kleppen absoluut niet accepteerde.. Maaar wat zou jij doen??

troi

Re: Beleren, het verschil tussen hoe je het toen zou doen en nu

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 11:09

Ik zou vooral kijken naar de pony en wat bij die pony oast en niet me bezig houden met wat de rest van de mensen doet. Als dit dier het goed doet zonder kleppen en op trens dan heb je toch de kleppen en een hefboombitje niet nodig? Ik zou simpel beginnen, je kunt makkelijker wat toevoegen dan wat weghalen.

Lizzzzz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-12 12:25

Het gaat me meer om de reden waarom mensen het (bijna) allemaal doen.. Het zou veiliger moeten zijn maar bovenal is het verplicht als je de weg uit gaat.. (dat principe handhaaf ik eigenlijk ook, beter toevoegen dan weghalen)

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 12:29

Verplicht? Dat hoor ik voor het eerst.

Mijn shetten heb ik beleerd met en zonder kleppen, nu men ik er eentje met een eentje zonder. Beide op een trens. Mijn welsh ben ik nu aan het beleren en die beleer ik met kleppen, ze reageert er goed op, dus ik laat het zo. Mocht ze er schrikkerig op reageren dan had ik ze eraf gehaald. Ze loopt nu nog op een dubbel gebroken trens, maar ik ga die binnenkort vervangen door een menbit, ik rijd dan gewoon op de bril, maar mocht ze dan eens pittig zijn dan heb je iig de mogelijkheid om hem te verstellen.

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 12:33

Oogkleppen zijn niet verplicht langs de weg dacht ik, in Duitsland wel volgens mij. Verder zou ik hem gewoon beleren met oogkleppen en een liverpoolstang (eventueel met tongvrijheid). Mocht dit niet werken, kun je er altijd nog een trensje inhangen of zonder oogkleppen gaan rijden.
Je kunt met een liverpool op veel manieren rijden he, als je hem in de bril rijdt, heb je nauwelijks hefboomwerking. Wil je iets meer, doe je hem ook om de brug.

Lizzzzz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-12 13:24

Het schijnt in de wet te staan, van vroeger uit nog.. Haha hoorde ik ooit op school en heb het onthouden..

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-12 19:51

PP ---> AR

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-12 20:56

@Lizz je mag me het wetsartikel aanwijzen ... het is volgens mij een misverstand en niet juist.

'vroegah' menden we met onze shetjes met een simpel hoofdstelletje en simpel tuigje. We knoopten ze direct voor het karretje, mijn zus en ik op de kar, pa even meelopen en daar gingen we :7 pony's hadden gewoon recht stangetje in. Geen oogklepjes, want we hadden maar een hoofdstelletje, voor rijden & mennen :+

De 1e pony die ik 'bewust' zelf heb beleerd wilde ik eerst beleren zonder oogkleppen maar hij zwalkte zo dat ik hem oogkleppen heb opgedaan en toen liep hij direct veel rechter, dus zo gelaten. Overigens beleerd met slepen met halstertje, later met trensje en zo ook voor de wagen en dat was meer dan genoeg.

Ik vond het maar raar al die liverpools en stangen bij het mennen, toen ik daar een paar jaar geleden mee begon (met rijden altijd erg van de zachte bitjes dus ja wist ik veel), dus heb ook lang geen stang of liverpool willen gebruiken. Totdat onze mini Simba er zo'n beetje vandoor vloog en we in een bushalte tot stilstand kwamen...toen toch maar liverpooltje erin gedaan met kinkettinkje vast }:0

Nu ben ik er onderhand van overtuigd dat een goed passende liverpool of een postbitje/B-stangetje prima bit is en goed past bij het mennen. Je hebt echt een ander contact met die lange leidsels, bent vaak in het verkeer en je kunt, wat al gezegd is het zo scherp of zacht maken als je wilt door te varieren met de sleuven waar je de leidsels indoet, maar ook door de kinketting strakker of losser te zetten of zelfs het bit hoger of lager in de mond te doen plus nog alle varianten die er in mondstukken zijn.

Daarbij men ik altijd met kleppen, ook beleren, vind dat ze rechter lopen, minder om zich heen zitten te turen en op de weg vind ik het veiliger. Plus handiger als ze in twee- of vierspan of tandem komen te staan. Maar andere mensen hebben daar weer andere ervaringen mee, ook prima natuurlijk.

Lizzzzz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-12 22:55

Ben gister iddde hele tijd wezen zoeken maar kan het niet vinden.. Beetje jammer..maar goed leraren zijn mensen en mensen maken fouten..haha..
Tja lees allemaal dingen die in mijn hoofd ook voorbij komen en (helaas voor mij) allemaal waarheden.. gelukkig is mijn pony nog niet zo ver dat ze voor de wagen moet.. het maakt het vooral zo lastig voor mij omdat ik op deze manier nog nooit op mijn neus gevallen ben zegmaar.. Haha

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-12 23:06

Kijk naar je pony. Een stang is geen garantie dat je hem kan houden als hij op hol gaat. Zeker niet als hij op een trens goed loopt. Ik heb 2 pony's op Mylers lopen, gewone rijbitten, geen hefboom, geen kinketting. Dat zijn hun bitten en daar lopen zij fijn op. Waarom zou ik dan switchen naar bijv een liverpool als ze daar misschien wel van in paniek zouden raken want ze zijn goed terug te rijden op wat er in hun mond hangt. Mijn ene pony houdt op een ongebroken mondstuk vreselijk vast, hij verdraagt die druk op zijn tong gewoon niet.
Oogkleppen hetzelfde. Vanaf het moment dat mijn pony's bij mij zijn ben ik constant onbewust bezig met verkeersmak maken, altijd leren om te kijken wanneer ze iets eng vinden. Tegen de tijd dat ze 3 jaar zijn en klaar zijn om voor de wagen te gaan kennen ze al zoveel. Ze zien groot verkeer, ze zien andere paarden, honden etc. Ik wil ze dat zicht wat ze kennen niet ontnemen. Ik wil dat ze kunnen kijken wanneer er ergens een geluid vandaan komt. Schaduwen kunnen ze nu plaatsen, palen en bomen zien ze aankomen, maar ook de zweep zien ze aankomen. Ik ben bang dat ze in paniek raken wanneer ik ze dit vertrouwde zicht wegneem. Ik heb mijn eerste pony beleerd op mijn 18e en zou het nu precies hetzelfde aanpakken. Spelenderwijs aan het tuig laten wennen en rustig erachter gaan lopen en ze op hun eigen benen laten lopen. Alle dieren die ik tot nu toe heb beleerd zijn beleerd zonder oogkleppen en met een bit waar zij het beste op lopen. Had eens een dier te beleren, de eigenaar wilde het graag met oogkleppen. Ik zeg prima mits hij er niet slecht op reageert. Helaas kon hij de schaduwen tussen bijv palen niet plaatsen en werd schrikkerig omdat hij het als obstakel zag. En dat terwijl de pony super verkeersmak is. Daarna oogkleppen weggelaten en hij slingerde misschien iets meer maar was super braaf en schrok nergens meer van!

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-12 09:23

Ik begin met een liverpool stangetje en oogkleppen. Pas als een pony het er niet fijn op doet ga ik verder zoeken.

Ik heb nu een van mijn merries op een dubbel gebroken trensje lopen, 2 op een liverpool en 1 op een b-stangetje. Alles met oogkleppen.

Ik heb ze ook in het span lopen. Oogkleppen beschermen de ogen van je achter span tegen de leidsels, die voorkomen dat een loperige pony de zweephulp van de minder loperige pony ziet. Kwa dingen in de omgeving wel of niet zien is grotendeels een kwestie van wennen of je met of zonder men.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-12 11:11

Ik mis in dit alles idd het kijken naar de pony zélf, het individu. Dat het bij pony nr. 1 goed ging zonder kleppen en met trens, zegt niets over pony nr. 2.

Daarnaast zijn oogkleppen absoluut níet verplicht, ook niet langs de weg. Je mag in feite met de meest idiote aanspanning, zonder enige vergunning of iets gewoon de weg op.

Ik kijk altijd naar de pony zelf. Mijn eigen voorkeur is wel met oogkleppen en liefst een liverpool. Mijn ervaring met oogkleppen is dat ze meer hun hoofd bij mij hebben, ipv. gezellig alles te bekijken en teveel meedenken, en zweephulpen zien aankomen. Liverpool vind ik zelf het meest ideale bit omdat je zoveel verstelmogelijkheden hebt, al rijdt ik normaal gesproken meestal in de bril, maar dan met de leidsels óm de schaar heen. Mochten ze toch sterk/heet worden, kan je je leidsels altijd nog vergespen in 1e of zelfs evt. 2e sleuf.

Ik gebruik eerst altijd een ongebroken trensbitje voor pony's die helemaal geen bit zijn gewend. Vind ongebroken mondstukken dan wel vriendelijker; ligt stiller in de mond en hebben geen notenkraak-effect. Vervolgens ga ik kijken hoe poown op oogkleppen + liverpool reageert. En daar geef ik ze ook de tijd voor. Als ze de 1e keer met oogkleppen bijv. wel 'flippen', wil dat niet zeggen dat ze niet met oogkleppen straks te rijden zijn, ze moeten er ook aan wennen. Dus veel wandelen, longeren en lange lijnen (ook door 't dorp) met oogkleppenhoofdstel.

Mijn Welsh A merrie is van nature érg nieuwsgierig, die wil altijd alles zien en kijkt constant om zich heen. Ik had gedacht dat ze oogkleppen dus niet fijn zou vinden, maar ik wilde 't wel graag, zodat ze haar gedachten meer bij mij en 't werk houd. Ze loopt inmiddels príma met oogkleppen. Heeft een boterzacht mondje maar doet het prima op een liverpool met vrij dun mondstuk en wat pompwerking (kan ze lekker kauwen).