Bijzetteugels

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Estatic

Bijzetteugels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-12 16:28

Ik ben bezig met een paard op te leren (eerste keer). Hij is ondertussen 4 jaar en ik wil vanaf nu wat meer werken om hem onderin te laten lopen. Dus dacht ik misschien aan bijzetteugels. Ik heb het nog nooit eerder gedaan, dus vraag ik het hier.

Is het een goed idee om hem te longeren met bijzetteugels, zodat hij die spieren leert gebruiken?

Breezke

Re: Bijzetteugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-12 16:34

Nee, ik vind dat bijzetteugels meestal door verkeerd gebruik alleen maar schade aanrichten. Ik zeg niet dat jij ze verkeerd zult gebruiken maar omdat je dat nog nooit hebt gedaan lijkt het mij niet verstandig. Daarom raad ik je aan om dit met iemand te bespreken die hier verstand van heeft. Voor de rest zijn hier al vrij veel topics van dus daar zul je ook wat tips vinden.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-12 16:40

Mag ik je als eerste de tip geven dat je niet zonder een ervaren persoon aan de slag moet gaan.

In dit stadium van de leerfase van een paard is het enorm belangrijk dat alles goed gebeurd,fouten die je nu maakt kunnen een enorme impact hebben op de toekomst van je paard.

Vanachter een beeldscherm kan niemand zien hoe je paard loopt...je wilt hem wat naar beneden laten lopen.Daar kun je alleen mee gaan beginnen als het paard er klaar voor is.
Paard moet rustig een balans gaan vinden en niet meteen dwangmatig in een bepaalde houding gezet worden.Dit kan leiden tot een verkeerde spierontwikkeling,overbelasting en blessures.

In de 1e instantie gebruik je een bijzet zeer los zodat het paard mild wordt begrenst en contact voelt met bit/neusriem.Met een bijzet laat je een paard niet echt neerwaards lopen...neerwaards komt vanuit een ontspannen rug.Maar nogmaals...beter is het om er een meer ervaren persoon bij te halen die je in dit gehele proces kan bijstaan.

Jij leert....je paard leert...iedereen blij ;)

NH_trainer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-12 18:01

Net wat Tinky hierboven zegt, haal er goede instructie bij. Die kan je meer vertellen over hoe dit aan te pakken. Ik zou je eventueel die hulp kunnen bieden, maar kan niet zien waar je vandaan komt. De link van mijn site staat onderin, mocht je interesse hebben, hoor ik het graag.
Succes!

Johnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-12 18:12

Ik zou als ik jou was met de dubbele longe longeren. Veel veiliger mocht hij overeind komen of vallen of iets. Dan kan je de longeerlijnen langer laten met bijzet niet.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-12 18:17

Ga gewoon longeren met een kaptoom, longe en zweep. Kun je alles mee vragen.

4catootje5

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-12 14:03

uum ik vind bijzetteugels niet goed omdat het paard dan heletijd zo moet lopen zegmaar en voor een paard is dat gewoon moeilijk met zijn evenwicht enzo 9dus ik zou het niet doen

Hitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-12 17:02

Ikzelf longeer alleen met een (leren) kaptoom. Zo kun je ook alles gewoon doen, en moet je paard er zelf zijn spieren voor gaan gebruiken, en wordt hij niet in een houding 'gezet'. Zo komt je paard echt aan een goede zelfhouding! :)