Jambette.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

thirza9

Jambette.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-12 13:09

hoi!

laatst ben ik begonnen met mijn pony de jambette leren.
dit pakte ze heel goed op, ze begon gelijk met schrapen.

ik begon eerst met tegen haar been aan drukken, tegen haar schouder aan, weet je, bij de singelplek. toen maakte ze gelijk allemaal schrapende bewegingen, en ze sloeg beetje voor beetje steeds meer uit. daarna pakte ik haar been vast, en maakte ik daar voorzichtig een uitslaande beweging mee. dit herhaalde ik 2 keer, en beloonde het toen ze het zelf probeerde.

maar nu staat ze in een ander weiland, en kom ik er 1 keer in de week nog maar (binnenkort komt ze terug) en gebruikt ze de jambette uit protest. ze heeft gaten in de grond gemaakt, en het ze doet de jambette tegen het hek aan! ze probeert het ook telkens tegen mij te doen, maar dat negeer ik/straf ik af. ik weet het, dat ik er vaker heen moet gaan, maar dat weiland is een uur vanaf mijn huis dus dat gaat moeilijk.

ik hoop dat iemand mij raad weet te geven! over 2 weekjes ong. komt ze weer terug naar huis.

doeiiii! :')

carmenbrum

Re: Jambette.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 13:14

Tja.. Negeren lijkt me het beste..
Succes ermee!

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 13:25

Als ik het goed lees ben je gaan belonen toen ze het uit zichzelf ging doen. Dan is het natuurlijk vragen om een paard wat te pas en te onpas de oefening laat zien. Daarnaast is jambette een oefening waar snel emotie bij vrij komt. Een paard laat uit zichzelf een jambette zien als 'ie zich opwind, boos is of aan het spelen is. Kijk bijv. naar spelende of vechtende hengsten, maar ook merries die aan een vreemde merrie snuffelen kunnen met een gil het been naar voren uit slaan. Het lijkt er dus ook op dat jouw paard het uitslaan nu ook gebruikt om kracht aan haar gevoel te geven.

Oplossing? Goed op commando zetten, niet meer zonder commando belonen en juist corrigeren als ze het ongevraagd doet. Maar beter neem je een keer van iemand een les om je te helpen om dit in goede banen te leiden.

thirza9

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-12 18:58

Nou ja, ik beloon het niet als ze het uit zichzelf doet,
Maar alleen als ik het vraag.

In ieder geval bedankt,
Ik zal binnenkort zoeken naar iemand die kan helpen! :')