PocoGaucha schreef:ik ben geen menner maar ik denk dat ik weet wat je bedoelt, anders moet iemand mij even verbeteren,
bij een vaste draagriem, zitten de lamoenen van de kar vast aan het schoffie, ze kunnen dan niet naar boven en niet naar onderen. bij een losse draagriem kunnen ze wel naar boven, dat is niet handig met een tweewielige kar, want dan ga je toink, toink, toink met je karretje. omdat de lamoenen vast aan de kar zitten. bij een vierwiel kar zitten deze los, en maakt het dus niet uit als ze stuiteren.
correct me if im wrong.
Denk dat je beter helemaal niet had kunnen antwoorden
Met draagriem wordt de riem bedoeld waar de lichtogen aan vast zitten, en die dus aan het schoftje 'vast' zit.
Een 'losse' draagriem loopt dóor het schoftje heen, dus kan idd naar boven en onderen dóor het schoftje heen bewegen.
Een vaste draagriem zit gewoon vast in het schoftje zelf, vaak kun je die er wel uithalen voor bijv. het vetten van je tuig, door de leidselogen van het schoftje te schroeven, daar zitten ze vaak in het schoftje mee vast gemaakt.
Met een 4wielige wagen heb je meestal een vaste draagriem, al zou je een losse evt. ook kunnen gebruiken.
Met een 2wielige wagen móet je eigenlijk een losse draagriem hebben (en dus niet een vaste, zoals PocoGaucha hierboven wel suggereert) en wel omdat het bij een 2wielige wagen van belang is dat hij in evenwicht hangt. De bomen van het lamoen horen min of meer te 'zweven' in de lichtogen als je aan het rijden bent. Natuurlijk gaat dat wel eens deizen/klapperen, bijv. als je door een kuil gaat. Gebruik je dan met een 2wieler een vaste draagriem, dan worden die schokken direct via het schofttuig door je pony opgevangen. Terwijl, als je een losse draagriem hebt, de lichtogen dus gewoon mee naar onder en boven bewegen. Die vangen dus de schokken al op.
Daarom is het dus juist wél van belang om een losse draagriem te gebruiken als je met een 2wieler rijdt