[AR] Pony bokt en steigerd voor kar.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Nespri

Pony bokt en steigerd voor kar.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-12 20:38

Haai,
Bij mijn verzorgpony hebben ze een Shet staan. De Shet, Amber, is beleerd is voor de kar. Ik ging vragen of ik en mijn vriendin met haar mochten mennen en tien kwam de eigenaar met het verhaal dat ze gaat steigeren en bokken voor de kar. Amber is nergens bang voor, maar toch ment ze met oogkleppen. Ik denk persoonlijk dat ze zo raar doet door die oogkleppen maar ik weet het niet zeker. Daarom vraag ik hulp aan jullie, bokkers!

eshaness

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 23:46

Hoi,
mijn ervaring(30 jr mennen)is, dat een pony steigert en bokt voor een wagen omdat ze niet "trekvast "is.
Daar bedoel ik mee, als een pony/paard betuigd wordt, dan leren ze het dier om tegen de druk op de borst je kunnen en aan te trekken.
Als het dier dat niet begrijpt, gaan ze dit soort dingen doen.
Wees voorzichtig met zulke dingen, het kan het dier voor het leven bang maken voor de wagen.
oplossing?
tuig erop en eerst erachter lopen, daarna eens een halve autoband erachter(doe het met zijn tweeen) zveel belonen.Doe een strotouwtje aan de band zodat je hem af en toe eens op kunt tillen. geleidelijk de druk op voeren.
veel succes ermee.

JoyCiej007

Re: Pony bokt en steigerd voor kar.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 00:05

Persoonlijk zou ik een kind van 12 zeker niet adviseren om haar verzorgpony 'opnieuw' te beleren, en/of er mee te gaan slepen.

Daarnaast kan bokken en steigeren zo veel oorzaken hebben, dat kán door 'niet trekvast' komen maar dat is vanachter de computer natuurlijk nooit te beoordelen. Misschien heeft ze wel pijn, ongemak, angst (eerder trauma?!) of weet-ik-het.

Paarden die zulke gevaarlijke streken uithalen, daar zou ik zeker niet zelf mee gaan aanrommelen, dat moet je imo aan een professional overlaten die ruime ervaring heeft met het beleren van paarden voor de wagen, maar ook met 'moeilijke/probleem'paarden voor de wagen.

Wel of geen oogkleppen...... tsja. Lijkt mij geen reden om te bokken en te steigeren, maar dat is dus via hier ook lastig te beoordelen. Ga in iedergeval zeker niet zomaar uitproberen hoe ze doet als ze ineens zonder oogkleppen wordt gereden.
Daarnaast hebben oogkleppen meer functies dan alleen tegen het schrikken. Paard kan ook schrikken van wat er op de wagen gebeurd, paard kan zonder oogkleppen de zweephulp makkelijk zien aankomen en dus eerder/te vroeg daar op reageren, etc. En sommige paarden lopen met oogkleppen lekkerder omdat ze niet constant zijn afgeleid door de omgeving.

TS: Ga alsjeblieft niet met deze pony proberen te mennen of proberen te 'herbeleren' voor de wagen. Tenzij je heel graag ongelukken wil.
Een paard hoort niet te bokken en te steigeren voor de wagen, dat is lévensgevaarlijk.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 12:53

Er kunnen zoveel redenen zijn dat ze vervelend zijn voor de wagen. De post hierboven daar ben ik het mee eens.

Mijn shet bokte vroeger ook voor de wagen, maar dat kwam omdat ik de sulky niet in balans kreeg en ze dus steeds druk op haar rug had. Daarna heb ik haar samen met een ervaren beleerder opnieuw beleerd voor mijn vierwieler en nu doet ze het echt super goed.

Nespri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-12 19:37

Dankjulliewel voor de reacties!
1 ding, ik ben nooit van plan geweest haar ook maar op te tuigen.
Het mocht niet van de eigenaar dus akkoord.

Wel bedankt, weer een les voor de toekomst!

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 21:53

Marscha99 schreef:
Dankjulliewel voor de reacties!
1 ding, ik ben nooit van plan geweest haar ook maar op te tuigen.
Het mocht niet van de eigenaar dus akkoord.

Wel bedankt, weer een les voor de toekomst!

+:)+ Super.

Overigens was mijn reactie daarin ook meer gericht naar eshaness ;)

Talithao

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-12 15:43

Misschien vind ze de kar toch enger dan je denkt. kijk hoe ze reageert als je met er langs de kar loopt. Als dat het probleem niet is, zijn het misschien toch de oogkleppen. kijk hoe ze daarop reageert zonder de kar. veel succes :)