[AR] massieve of luchtbanden?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ania

Berichten: 6415
Geregistreerd: 25-12-04
Woonplaats: Kampen

massieve of luchtbanden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-12 18:56

Waar hebben jullie voor gekozen en waarom deze keuze?

Kan iemand mij ook meteen de voor en nadelen van deze banden (zowel massief als lucht) vertellen?

Is het voor een koets als deze fijner om er luchtbanden onder te zetten? Ik rij er voornamelijk in het bos mee.
Afbeelding

uryanne
Berichten: 1026
Geregistreerd: 08-10-06

Re: massieve of luchtbanden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-12 19:51

Hoe smaller de band en hoe muller het zand, des te zwaarder trekken. In verband met wegzakken.
Daarom zie je op het strand ook vaak wagens met bredere banden. Die zakken niet zo ver weg in het zand.
In het bos zal dat niet anders zijn.
Op zich heeft de wagen op de foto ook zijn gemak. Lek rijden zal niet gebeuren. Wel maakt het wat meer herrie als luchtbanden en voel je hobbels en bobbels meer. Elk kiezeltje geeft een hobbel. Dat heb je met luchtbanden veel minder.
Wanneer je echt marathon wilt rijden in het bos zou ik kiezen voor massief omdat dat veel meer kan hebben als een rubber band. Wanneer je ook nog veel op de straat gaat rijden zou ik toch wat meer comfort willen.

JoyCiej007

Berichten: 17472
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: omg. Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-12 20:01

Ik heb een marathonwagen, maar dan wel met luchtbanden. Dit inderdaad omdat het anders vaak toch wat zwaarder trekken is door 't bos en mul zand. Voor mij wel belangrijk, aangezien ik met shetten en een Welsh A rij.

Overigens zijn massieve banden wel verplicht voor de SGMW wedstrijden vanaf een bepaalde klasse, weet 't niet precies zeker maar vanaf klasse 3 of pas in klasse 4.

Cowgirl

Berichten: 23930
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-12 22:28

JoyCiej007 schreef:
Ik heb een marathonwagen, maar dan wel met luchtbanden. Dit inderdaad omdat het anders vaak toch wat zwaarder trekken is door 't bos en mul zand. Voor mij wel belangrijk, aangezien ik met shetten en een Welsh A rij.

Overigens zijn massieve banden wel verplicht voor de SGMW wedstrijden vanaf een bepaalde klasse, weet 't niet precies zeker maar vanaf klasse 3 of pas in klasse 4.



Waarom is dat?

Ik heb vorig jaar een marathonwagen met massieve banden gekocht, ik heb er in totaal 5 km mee gereden (zowel land als op de weg) en heb hem toen weer heel snel op MP gezet. :D Winst op gemaakt en daarna een mooie wagen met luchtbanden gekocht _/-\o_

JoyCiej007

Berichten: 17472
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: omg. Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-12 22:47

Er zal vast een goede reden voor zijn, maar eerlijk gezegd weet ik dat niet precies. Zal misschien wel iets met grip/snelheid te maken hebben. Denk dat bokkers die meer in de SGMW/wedstrijdsport zitten daar vast wel antwoord op kunnen geven.

Edit: even wat zoekwerk verricht en in 't verleden is hier ook een topic over geweest met zeer uitgebreide antwoorden etc.
Voor TS ook zéker relevant om even door te lezen, aangezien daar ook voor- en nadelen van massief versus lucht worden afgewogen.

[AR] Waarom 'zulke wielen' onder een marathonwagen?

Ania

Berichten: 6415
Geregistreerd: 25-12-04
Woonplaats: Kampen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-12 23:18

JoyCiej007 schreef:
Er zal vast een goede reden voor zijn, maar eerlijk gezegd weet ik dat niet precies. Zal misschien wel iets met grip/snelheid te maken hebben. Denk dat bokkers die meer in de SGMW/wedstrijdsport zitten daar vast wel antwoord op kunnen geven.

Edit: even wat zoekwerk verricht en in 't verleden is hier ook een topic over geweest met zeer uitgebreide antwoorden etc.
Voor TS ook zéker relevant om even door te lezen, aangezien daar ook voor- en nadelen van massief versus lucht worden afgewogen.

[AR] Waarom 'zulke wielen' onder een marathonwagen?



Super! Bedankt, ik ga me even inlezen.

Overigens heb ik dat ergere gehobbel met massieve banden niet als zodanig ervaren. Het is inderdaad wel zo dat je kiezels beter voelt, maar zodra ik ermee door gaten in de weg rij merk ik dat minder dan met de luchtbanden wagen.

Kun je makkelijk de banden laten verwisselen? En heeft iemand een idee wat dat kost? Dan kan ik bv de rubberen banden houden voor de wedstrijden en de luchtbanden voor de trainingen en bos.

JoyCiej007

Berichten: 17472
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: omg. Deventer

Re: massieve of luchtbanden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-12 23:31

Enkel banden verwisselen gaat 'm denk ik niet worden, denk dat je dan de totale wielen zal moeten verwisselen. Goedkoop zal het in ieder geval niet zijn.

Even de zoekfunctie gebruiken (zo heb ik ook het hier bovenstaande topic gevonden) en dan kom je dit topic tegen:
[AR] marathon wagen vol rubberen wielen

Waar een bokker verteld dat ze bij de Lemerij in Hengelo luchtband-wielen er bij hebben gekocht/laten maken voor ruim €800,=.

haarlem

Berichten: 317
Geregistreerd: 27-01-09
Woonplaats: west veluwe

Re: massieve of luchtbanden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 07:44

Klasse 1,2 en 3 mogen met luchtbanden en met massief (hardewielen) starten. KL 4 moet op massief. Ik moet eerlijk bekennen dat ik mij er nog nooit in heb verdiept waarom KL 4 op massief moet.

je wisseld de volledige wielen, dus wielbouten los draaien masieve wielen eraf of op na gelang. je hebt dus 2 sets wielen nodig als je wilt wisselen van lucht naar massief rubber.