[AR] Pony heeft mond soms open met bit erin

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Solistar

Pony heeft mond soms open met bit erin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-12 12:12

Beetje vage titel misschien, maar mijn Shetlandertje heeft altijd al gehad dat als hij een bit in heeft zijn mond af en toe open doet. Hij doet dit niet alleen af en toe als ik druk neem, ook als ik hem terug heb genomen en de teugels daarna lang laat doet hij soms alsnog ineens zijn mond open en beetje scheef. Met een enkelgebroken trensje deed hij het heel vaak, ik heb het idee dat die hem niet lekker zat. Dat bit was ook vrij dik. Nu heb ik een ongebroken dunner trensje met rubberen ringen aan de zijkant en is het wel een heel stuk minder, maar alsnog doet hij het af en toe. Ook als ik wandel. Wat ik het vreemde vind is dat hij het ook doet als later de teugels los hangen, anders zou je zeggen dat het door een harde hand komt. Nu heb ik het idee dat het aan het bit ligt, omdat het met dit bit al een stuk beter is. Maar ik heb geen idee met welk bit het opgelost wordt.. Ik ben best bereid om 1x in een goed bit te investeren, maar dan zou ik die het liefst uitproberen. Ik ben sinds kort bezig om wat fanatieker met hem te mennen, en wil het nu echt graag oplossen omdat hij ook niet echt fijn in de aanleuning is hierdoor.

Bitloos is geen optie, omdat ik bitloos mennen te gevaarlijk vind.

Tandarts en dierenarts hebben hem nagekeken, alles is medisch gezien oke.

Heeft iemand een tip?

Keet

Re: Pony heeft mond soms open met bit erin

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-12 12:45

Die tandarts die hem na heeft gekeken is ook dierenarts? Of is het een gebitsverzorger?
Is de pony verdoofd tijdens de behandeling? Heb je na mogen voelen of er geen haken meer zitten? Helemaal tot de laatste kiezen gevoeld?

Rubbere bitjes vinden sommigen helemaaaaaaaaal niet fijn. Dus misschien een ongebroken trensje proberen van gewoon ijzer/staal?
Je zou eens kunnen proberen met een sperriempje te rijden, soms helpt dat (niet dicht snoeren natuurlijk)

Solistar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-12 12:59

Ja de dierenarts heeft de gebitsbehandeling gedaan onder verdoving. Zij heeft inderdaad ook duidelijk voor en na de behandeling het verschil laten zien (met zo'n lampje) en voelen.

Het bitje is niet van rubber, ik heb er van die rubberen ringen omheen gedaan http://oudcdn.agradi.nl/media/products/pics_310/7/8/PF-006035.jpg. Ik gebruik een lage neusriem, en ook een gewoon 'rij'hoofdstel voor het mennen, dus sperriem gaat niet.

michelle___

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-12 13:02

Mijn vorige bijrijdpaard deed dit ook:
Afbeelding

Het is misschien een aangeleerd kwaaltje.
Heeft hij een slecht gebit (gehad)?

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-12 13:03

Sorry, dacht dat je een ongebroken trensje van rubber had gekocht. (1 lange alinea leest wat lastiger als er verschillende onderwerpen in voor komen)

Verstandig dat je een goede VA/TA hebt laten komen en de behandeling onder verdoving! Goede investering.

Kan voor de rest niet echt iets anders opperen. Men zelf met een Myler bitje en een Ideal hoofdstelletje, daar kan ik een sperriempje aan maken als dat nodig is.

Je zou nog eens een ander hoofdstelletje kunnen proberen met een gecombineerde neusriem.

Solistar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-12 13:11

Michelle, mijn shet doet hem veel verder open, hij spert hem meer open en zijn onderkaak gaat dan naar links of rechts. Het ziet er heel zielig uit, voor omstanders zal het wel lijken alsof ik hard trek, maar dat doe ik dus helemaal niet.

Het duurt vaak ook niet langer dan 30 seconden, daarna doet hij zijn mond weer netjes dicht.

michelle___

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-12 13:12

me_marielle schreef:
Michelle, mijn shet doet hem veel verder open, hij spert hem meer open en zijn onderkaak gaat dan naar links of rechts. Het ziet er heel zielig uit, voor omstanders zal het wel lijken alsof ik hard trek, maar dat doe ik dus helemaal niet.

Het duurt vaak ook niet langer dan 30 seconden, daarna doet hij zijn mond weer netjes dicht.

Zij doet hem ook verder open als het kan hoor (Moet je even in me topic kijken, staat onderaan me profiel). En mijn sperriem zit op z'n strakst.
En een ongebroken appelbitje? Dat zijn volgensmij de meest vriendelijke dingen.

Florinde

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-12 14:29

Ik heb het gehad tijdens het beleren. mond steeds open en bit over tong. Hij was ook behandeld bij een tandarts. Ik kreeg de opdracht het bit hoger te hangen en neusriem strakker. Het ziet er even vervelend uit, maar het heeft geholpen. Nu doet hij het niet meer. Bij hem was het gewoon ouwehoeren. Nu heeft hij geen sperriempje meer en neusriem op normale strakte.