HELP!! M'n shet trekt naar buite met longeren...

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

xroosx1e

HELP!! M'n shet trekt naar buite met longeren...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-12 09:20

Hoi bokkers!!

Ik heb 2 probleempjes, over longeren:
:list:
1: Mijn shet, 5 jaar oud, trekt de hele tijd naar buiten tijdens het longeren en ze parkeert zichzelf in en hoek...

2: Sally, de shet, wil alleen rechtsom longeren, linksom doet ze niet. als ik dan een stukje met haar mee loop, en dan naar het midden ga, draait ze gelijk om.... :?

Wie o wie weet wat ik moet doen????! Plies help me!!

xxx

Mijny

Re: HELP!! M'n shet trekt naar buite met longeren...

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-12 09:29

1. Dat naar buiten trekken doet mijn paard ook soms. Eigenlijk alleen in de galop, waardoor ik kan concluderen dat de volte misschien te klein voor hem was (ik heb een grote tuiger die vroeger nooit echt in een bak is gereden). Als ik hem iets meer lijn geef dan doe hij het niet meer, want dan komt hij gewoon prima door de bocht. Wat bedoel je met ''parkeert zichzelf in een hoek''?
2. Klinkt ook bekend. Mijn paard ging bij mij ook alleen maar rechtsom (zijn makkelijke kant), bij een vriendin die strenger was deed hij het wel. De oplossing was bij mij om hem met de zweep de andere kant op te jagen. Wat je in jouw geval dan moet doen is je pony in het midden laten staan met het hoofd naar rechts, de longeerlijn al op de juiste lengte. Dan ga je zelf er aan de binnenkant naast staan en zwiep je gewoon eens achter haar met de zweep. Als ze goed op de zweep reageert dan loopt ze waarschijnlijk gewoon weg van de zweep en doordat ze aan de lijn zit loopt ze dus een rondje. Daarna gewoon verder gaan bij het longeren.

O, en als het ''fout'' was wat ik deed. Ik heb geen longeerlessen gehad ofzo, maar ik heb het wel zo kunnen oplossen bij mijn paard. Nu loopt hij gewoon braaf aan de lijn.

xroosx1e

Re: HELP!! M'n shet trekt naar buite met longeren...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-12 10:21

Met parkeert zichzelf in een hoek bedoel ik een hoek van onze paddock/bak/longeerring.. (Die is 15 m breed en lang, met een paar uitsteeksels zeg maar.. Snap je t???
HAHA
Thnx trouwes..

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-12 10:27

Je hebt hem dus steeds op een volte 15 meter? Dat is krap maar zou moeten kunnen voor een shet.
Hoe is jou eigen houding? Blijf jij wel achter de schouder van de pony?

Longeren lijkt erg makkelijk maar dat is het nog niet, wellicht is er iemand bij jou in de buurt die je een keer een lesje wil geven?
Ik denk dat ik ver weg woon, maar misschien is er een bokker die een keertje langs wil komen om je op weg te helpen?
Of misschien een ervaren iemand op stal die je kan helpen?