Lichaams taal bij longeren...

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

HeavensDevil

Lichaams taal bij longeren...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-12 12:39

Vaak zie ik "Het is nutteloos om aan een halster te longeren" het is alleen om wat energie kwijt te raken.. ben ik helemaal niet mee eens ik longeer alleen met halster en touw en in het begin lekker los werken draven stappen galloperen steeds wisselen en dan begin ik met vragen om te zakken met mijn lichaamstaal.. eerst lekker met neusje over de grond en dan steeds hoger komen dit gaat best goed en steeds beter ik kan ook vragen voor meer achterbeen en dat gaat ook goed.

Naja wat doe jij, wat werkt het beste bij jou paard , heb je het ook op het zelfde manier als ik geprobeerd??

_Juliee

Re: Lichaams taal bij longeren...

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-12 12:41

Ik longeer ook vaak gewoon met halster. Mensen starten bij een veulen ook eerst met een halster op te zetten, en later een hoofdstel met bit. Dit is ook omdat een paard het bit echt nodig mag hebben. Je hebt wel meer controle als er iets gebeurd, maar opzich is halster evengoed. Werkt zachter in de mond. :D

Maureen95

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-12 12:44

ik vind (even offtopic) dat mijn paarden beter luisteren zonder bit dan met bit. als je met bit rijd en paard schrikt zet hij zijn tanden op het bit en reageerd hij nergerns meer op. dit is zonder bit niet.

i klongeer ook gewoon met halster. wel een touwhalster watn die gebruik ik altijd :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-12 12:50

Met halster, zonder halster (dus niks), met hoofdstel, met enkele longe, met dubbele longe, ik doe het allemaal :+ En je merkt echt wel verschil of ik gewoon wat aanklooi of dat ik echt gericht met iets bezig ben (dus ook zonder halster). Maarja, dan komt er heel wat (bewust zijn van) lichaamstaal bij kijken en daar is niet iedereen mee bezig, dat is het verschil ;)

HeavensDevil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-12 12:57

Mmm ik werk met halster en touw alleen omdat ik het andere materialen niet heb maar vind dat dit toch goed werkt dus zou ook niet aan de andere spullen beginnen...

Maar ik vind nooit dat een paard het bit echt nodig mag hebben... Een paard heeft het NOOIT echt nodig als mensen zeggen "Mijn paard luistert dan niet" dan vind IK dat jou paard geen respect voor jou heeft en denk ik dat men zich dan aan het grondwerk moet werken dit is puur mijn mening en lees graag wat andere mensen ervan vinden...

Maureen95

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-12 12:57

daar ga ik in mee HeavensDevil!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-12 13:03

Ik vind dat dat niks te maken heeft met het topic :+
Topic gaat over lichaamstaal bij longeren, en of gewoon longeren zinloos is of niet. Of een paard nu al dan niet luistert met een bit is een totaal andere discussie en daar vind je genoeg topics over ;)

HeavensDevil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-12 13:04

Ja ja ok heb je gelijk in even weer "ontopic" :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-12 13:07

Maar jij werkt dus puur op lichaamstaal aan een halstertje. Heb jij het idee dat je daar net zo goed dressuurmatig mee kan trainen als mensen doen met dubbele longe (of bepaalde hulpteugels)? Of vind je dat niet nodig? Indien je dat idee wel hebt, heb je misschien foto's of een filmpje van de manier waarop jij longeert? Heb altijd interesse om andere mensen bezig te zien ;)

HeavensDevil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-12 13:14

Naja ze is vrij nieuw met het "dresseur" bezig zijn en vind zakken onder het zadel nog wel moeilijk daarom ben ik bezig met het lichaamstaal en ontspannen lopen dus ik let niet persee op dat ze absoluut in een houding loopt maar losjes kan zakken. Wij zijn nog niet ver genoeg om te zeggen dat ik haar hiermee dresseurmatig aan het trainen bent maar het gaat wel de goede richting op.

Dyonepooh1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-12 20:13

Ik longeer Mark ( fries ) puur op stem en idd het is niet om zn energie kwijt te doen, ook dan moet hij aan het werk!
Ik laat hem veel onvergangen maken halt, stap , draf en galop! Zorg voor veel afwisseling! :)
Zet de paardjes vaak goed aan eht denken! :D

Mark is helenmaal goed beleerd aan de longeer lijn en onder het zadel! Je zeg enkel stap en hij stapt, halt hij staat stil, ook zo bij draf en galop! Ik vind zelf dat als je paardje regelmatig longeert dat wel onwijs handig is! Gewoon stem commando's!
Hoe harder je paadje aan eht werkt zet, hoe ontspanner hij loopt, paarden worden vaak goed los van overgangen, laat hem een stukje naar binnen en naar buiten lopen dus zeg maar boogjes, zo maken ze hun rug goed los, Zodra ik hem daarmee ana het werk zet, is het goed! Hij loopt mooi ontspannen, achterhand er goed onder netjes aan de teugel/hoofdje laag ( Zonder bijzet of iets!!!)
sowieso vind ik het fijner met een hoofdstelletje longeren, vaak omdat je gauw hem dat het halster scheef gaat zitten en in het oog!

albertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-12 20:20

dyonepoof1 dit doe je goed zo heb ik in het verleden ook mijn paarden getraind. Ze vinden dit geweldig om zo te werken. Meestal had ik het hoofdstel aan en daarover een halster en dan de longeerlijn mbv tussenstkje aan beiden vast. Dus geen getrek alleen aan het bit

Dyonepooh1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-12 20:31

albertje schreef:
dyonepoof1 dit doe je goed zo heb ik in het verleden ook mijn paarden getraind. Ze vinden dit geweldig om zo te werken. Meestal had ik het hoofdstel aan en daarover een halster en dan de longeerlijn mbv tussenstkje aan beiden vast. Dus geen getrek alleen aan het bit

Hihi! :) Veel mensen zien niet in dat paarden vaak ontzettend vast zitten in hun rug, zo kan je dat onwijs goed weer los krijgen! :)

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-12 20:42

Het is maar net wat je werk noemt.. Ik longeer ook wel eens aan het halster, maar moet eerlijk zeggen dat ik niet erg veel met lichaamstaal werk (ik zou bijv. niet weten hoe ik met mijn lichaamstaal zeg dat hij moet zakken). Ik vraag dan erg veel overgangen, tempowisselingen, pak ook wat zijgangen mee, maar kan dit nou niet echt werk noemen.. :Y)

Werk vind ik wanneer ik hem met dubbele longe longeer of met een hulpteugel, dan wordt het even wat moeilijker voor hem wanneer ik dezelfde dingen vraag. Het ligt ook aan het niveau waarop je traint denk ik.

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-12 20:47

Met halster, zonder halster, met hoofdstel, lange lijne, pessoa etc. Ik gebruik altijd lichaamstaal en een zweep ;)

Zweep drijvend= harder
Zweep omhoog = gang harder
Zweep achter mij en ik stil blijven staan = gang zachter (in combi met stemhulp)
Zweep achter mij en ik langzamer lopen = langzamer
Andere kant op = hij ook de andere kant op (natuurlijk niet met de lange lijnen etc ;) , weer combi stemhulp)

Als hij netjes loopt sleep ik de zweep gewoon mee :j

HeavensDevil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-12 04:59

Leuk om te lezen wat andere mensen doen... !!

Geryon het werken met lichaamstal is net vinden waar jou paard or reageerd .. tis een qwestie van proberen proberen en nog maals proberen maar ook een houding aan nemen die je aan jou paard door wil geven om "te zakken" en dan als het paard zakt goed belonen met stem , snel pakt je paardje op dat als jij een bepaalde beweging met je lichaam maakt dat ie dan moet zakken...

Celiien gaaf hoor dat je paardje dat goed weet ! :)

tamawi97

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-12 21:35

Ik longeer zelf met niks.. ook geen halster.. je paard moet wel te vertrouwen zijn!!
Ik heb dan alleen een touw vast en draai daar snel mee rond (let op.. je moet wel zeker van je zelf zijn!)
Het werkt echt super goed! *\o/*

tamawi97

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-12 21:37

Oja en dat heb je ook aanwijzingen:
Met het touw draaien = harder (als je paard linksom loop draai met rechts)
Waar je niet mee draait omhoog = langzamer
Drrrrraaf = draven
rug naar je paard toekeren = naar het midden komen!:D

Jodi93

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-12 21:38

Op de opleiding longeren wij op allerlei manieren omdat we dat allemaal moeten kunnen. Ik werk bij mijn paard met een bitje.. Ik gebruik zweep eigenlijk niet heb hem wel vast.. Ik doe het vooral op stem. eerst let op! en dan draf of galop ik vind het belangrijk dat er meteen een reactie komt en actief weg gaan. Dit werkt ideaal voor mij. het paard is op mij gericht en attent

Hitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-12 17:15

Ik longeer vaak aan een (leren) kaptoom. Bijzet etc vind ik niet nuttig, op een kaptoom loopt mijn paardje het beste. Hij zoekt dan lekker de zelfhouding op, treed mooi onder van achter en laat zijn hals ontspannen zakken. Wanneer ik een tijdje aan de kaptoom heb getraind, en ik pak eens een keer een (touw)halstertje, loopt hij precies in die mooie zelfhouding. :j Dus waarom zou ik hem dan vastzetten in de bijzetteugels? :) Verder werk ik vooral met druk en release. Stemcommando's wil ik er ook nog wel eens bij doen, maar dit is dan alleen om nog nét iets meer te motiveren, veranderen van gang vraag ik door zelf een andere houding aan te nemen etc :)

vigo_is_lief

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-12 17:21

toen mijn pony 2 was en er een keer vandoor ging met longeren/wandelen (zie : mijn zus rijden en ik lopen met pony, pony had zin om te spelen en sprong haast boven op pony met zus, zus viel en pony;s rende de bak uit, door de gangen, half op kruiwagens enzo...) hebben we dus een hoofdstel omgedaan met longeren! nu is hij vier en soms al zijn we realexd ga ik wel eens aan een lang touw longeren en dan doet hij het weer super, het was dus alleen puberteit! ben benieuwd hoe het in de winter gaat....

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-12 17:28

Mijn paard longeer ik voor ontspanning, als ik hem op wil pakken doe ik dit liever al rijdende.
Ik longeer hem dus vaak aan het halster, dan krijg ik hem prima actief met het achterbeen en ontpannen laag over de rug.
Wil je je paard verzamelen, kan dit niet op deze manier aan de longe, dus daar hangt het ook van af.
En van het paard, als ze veel moeite hebben om een juiste houding aan te nemen.
Lichaamstaal is erg belangrijk, ook erg handig naast het longeren, als mijn dochter erop zit, dan heb ik een op afstand bestuurbaar paard! :j
Als je een paard hebt wat zich sterk maakt, is het niet zo'n goed idee om het alleen met halster te doen.