[AR] Stiften/kalkoenen: welk model?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

MarjaR

Stiften/kalkoenen: welk model?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-12 23:27

MelanieB

Re: Stiften/kalkoenen: welk model?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-12 23:37

Persoonlijk gebruik ik de tacx, door inkeping is ie 'zelftappend' en hoef je dus het stiftgat niet 100% schoon te hebben maar maar een klein beetje en viezigheid gaat in de inkeping en draait m er zo in.
Wel de RVS versie nemen, anders gaan ze roesten, maar da's bij allemaal zo bij de goedkopere ed. :j

Wideapunt gebruik je op hardere ondergrond, de punt heb je nodig om de grond in te boren bij hardere ondergrond.

De platte/ronde vierkanten gebruik je op bijv natte/drassige ondergrond, omdat je dan meer oppervlak wil om grip op te krijgen.
Beide ook vrij logisch, maar je moet het maar net ff weten :))

Afbeelding
Platte/ronde

Afbeelding
Widea

Poeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-12 23:39

Fijnste voor het mennen zijn stiften met widia punt. Meestal raken we ze in de wedstrijden kwijt, maar anders kun je daar zo een aantal jaar mee doen.
Exacte merken kan ik je niet vertellen, want ik krijg ze altijd los van onze hoefsmid.

Lijken veel op deze:
Afbeelding

En we hebben ook deze (meest linkse): http://new.kerckhaert.com/Images/Collec ... _large.png
Laatst bijgewerkt door Poeltje op 14-06-12 23:40, in het totaal 1 keer bewerkt

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-12 23:40

Waarom mennen perse widea punt? (gewoon nieuwsgierig)
edit; je had al veranderd :P maar ben idd met je eens, vaak in het mennen gebruik je meest widea. :j
In de eventing wat ik deed gebruikte je ook vaak platte in dressuur bijv dat kon wel eens drassig zijn maar is bij mennen natuurlijk vaak wat beter ivm toch kar ook doorheen

Als de dressuur/vaardigheid ondergrond nat/drassig is wil je toch echt liever een groot vlak oppervlak voor meer grip.

Wbt marathon kom je beter uit met widea vaak :j

Poeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-12 23:45

Ik vind dat die andere proppen zo snel slijten. Zie het wel bij collega menners, die hebben zonder widia punt (of hele goedkope troep) en kunnen daar maar één marathon mee rijden.
Die proppen met widia punt gaan heel lang mee.
Ze slijten wel, maar op de goede plekken waardoor je ook na meerdere marathons genoeg grip houdt.

Verder rijd ik dit moment alleen maar (oefen)marathons met enkelspan pony.
Dubbelspan bijv. rijden wij wel samengestelde wedstrijd, maar daar doen we helemaal geen proppen onder.
Zelfde als met vierspan en tandem.

[Edit] Had het inderdaad even aangepast. Niks moet, alles mag :D

Maisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-12 08:27

ik heb er ook van tacx idd met widea puntje. Heb ook van die goedkopere gehad maar die slijten zo hard.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-12 11:25

Je hebt een wideapuntje nodig, omdat je in bijna alle wedstrijden ook een deel over de verharde weg moet rijden in je E-traject. Zonder widea kun je je stiften inderdaad na 1 wedstrijd weer weg doen.
Voor alleen dressuur en vaardigheid hoef je hier natuurlijk geen rekening mee te houden.

Ivm stukken verharde weg gebruiken wij dus ook altijd kleine stiften van 10 mm. Lijkt me al rot genoeg om mee op straat te lopen. Maar ze hebben.toch net ff wat meer grip. Het is trouwens maar een enkele keer dat ze hier niet genoeg aan hebben, bijv. bij een hele modderige waterbak. D/v heb ik hem nog.nooit zien glijden.

EdwinStok73

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-12 12:17

haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-12 09:52

Hier slechte ervaringen met Tacx, een aantal wedstrijden op rij afgebroken stiften, nog voordat we een meter hadden gereden. uiteidelijk heb ik van de ruitershop mijn geld terug gehad en de Tacx stiften terug geven. Tacx no way!!!

Onze hoefsmit leverd nu de stiften (punten met widia) nog geen enkele slijtage te zien. De stiftgaten maak ik thuis al schoon en doe er proppen in. Van die gele oordopjes en die prop ik in de gaten, dat blijft dagen zitten.