Hoe VD beginnen met paard die geen mens nodig heeft?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Debola_89

Hoe VD beginnen met paard die geen mens nodig heeft?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-12 15:02

Hallo,
graag zou ik beginnen met VD met mijn paarden. Bij de ene lukt het al wat, ze vat het behoorlijk snel op. De 2e is nogal lastig, een totaal ander paard.
Als je in de weide komt, komt ze even goeiedag zeggen, max 2seconden en dan draait ze zich weer weg als je geen snoepje hebt. Als je wel een snoepje hebt, neemt ze het en draait ze zich dan weg. Zoals hieruit een logisch gevolg is, is ze vaak ook moeilijk te vangen op de weide. Al enkele jaren geven we snoepjes als we in de weide komen, of een handje eten.
Graag zou ik haar ook wat VD willen leren, maar hoe doe je dat met een paard die oprecht ongeinteresseerd is?

Groetjes, Ines

stitchlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-12 17:50

Wordt het paard ook gereden? Zo ja moet het elke keer als het uit de wei komt rijden? Dat zou kunnen verklaren dat hij niet naar je toe komt.
Neem het paard gewoon aan de hand mee en ga leuke dingen doen ga poetsen en zet hem daarna terug. Zorg dat het paard het uit de weide halen niet meer koppelt aan hard werken. Zodra hij doorheeft dat met de baas meegaan ook kan betekenen dat er iets leuks gedaan gaat worden (zoals vrijheidsdressuur) dan zal het paard in de toekomst veel makkelijker te vangen zijn :)

Ik zou zeggen ga lekker aan de slag, en je paard zal het werken met jou steeds leuker gaan vinden!

Debola_89

Re: Hoe VD beginnen met paard die geen mens nodig heeft?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-12 20:31

Ja, maar ze kwam totnutoe elke avond binnen, zonder dat ze daarom telkens bereden werd. Ze word wel vaak gepoetst etc zonder te rijden. Is nu al 9 jaar dat ik denk dat ze gewoon niemand nodig heeft... Andere paarden komen eens naar je toe, maar zij loopt liever ver weg.
Dan heb ik soms de indruk dat ik haar ambeteer door met haar bezig te zijn, ze is liever alleen op de weide.