Paard vindt halthouden moeilijk 'naast' mij.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Mi_Amore

Paard vindt halthouden moeilijk 'naast' mij.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-12 10:53

Hoi,

ik ben nu 5 maand bezig met grondwerk en ondertussen lukt alles aardig vlotjes!

Mijn paard leert heel snel bij, is (vaak, iedereen heeft al eens een slechte dag :') ) enthousiast en doet alles netjes wat haar gevraagd wordt.

1 ding vindt ze echter moeilijk: als ik aan haar schouder sta en ze moet zelf een eerste stap zetten, ze loopt vlotjes mee en volgt mijn bewegingen,
maar halthouden lukt niet goed. Als ik halt hou, zet zij telkens nog een paar stapjes tot ze met haar schouder voor mij staat,
normaal zou ze dus halt moeten houden als ze met haar schouder aan mijn schouder staat :-)

Iemand tips voor me zodat ik haar dit duidelijk kan vragen?
Want ik vraag het volgens mij verkeerd :+

Ik vertraag mijn voetstappen, dan doet zij dat ook en ik zeg 'hooo', maar dan loopt ze dus verder.

Lijkt me een hele mooie oefening waarbij je rekening moet houden met elkaar, maar ik krijg ze niet voor elkaar :+
Ik krijg uiteraard grondwerkles, maar deze oefening vergeet ik telkens aan te halen om opnieuw te doen!

Pinda_Dipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-12 11:02

Rondje stappen; Dan blokkeer ik de pas door schuin voor ze te lopen, hand op hun borst, lichte druk middels het touw, 'hooooo' om af te remmen en 'halt' om te stoppen. Bij onrustige paarden is het in eerste instantie prima als ze slechts een seconde stilstaan, van daaruit bouw ik verder uit. Lopen ze te ver door, vraag ik ze 1 of 2 passen achterwaarts te gaan 'back'

Daarna ga ik mijn commando's afbouwen, zodat ik uiteindelijk mijn paard zelfs los langs een drukke weg mee kan nemen en 'hoo halt' voldoende is, iets later letten ze dan zo goed op dat zelf stilstaan voldoende is om te zorgen dat ze tot stilstand komen.

Mijn friese kruising ruin is op dat gebied echt een etterbak. Die heeft nooit leren wijken voor druk, en begrijpt het hele principe nog niet rondom achterwaarts, zijwaarts of stilstaan op commando. Hart aan het oefenen, maar dit probeert ook altijd nog een paar passen door te lopen :D

Angela

Re: Paard vindt halthouden moeilijk 'naast' mij.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-12 11:16

en hoe gaat het als je paard achter jou moet halthouden?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-12 11:29

Of als je voor hem loopt (achteruit dus) en dan stopt?
Je kan ook proberen om eerst de "hooo" er op andere momenten heel goed in te hebben, want naast je is denk ik ook het moeilijkste omdat ze dan heel goed op je moeten letten. Gaat het goed als je naar achter loopt of als het paard achter je loopt dan zal het naast je ook wel beter gaan.

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-12 11:36

Die oefeningen gaan idd heel goed! Als ik mijn leadrope volledig aan het eind heb en ik stop, stopt zij ook.

Zowel als ik voor haar loop en me omdraai, als achterwaarts lopen en dan stoppen.
Als ik voorwaarts loop en ik stop zonder me om te draaien, duurt het een pas of 3 :-)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-12 11:39

Ik denk als dat laatste ook onmiddellijk gaat dat je ernaast ook al minder problemen (naja, wat is een probleem :+ ) gaat hebben .. Als je paard niet op de milliseconde reageert als je ervoor loopt kan je dat ook niet verwachten als je ernaast loopt denk ik :) Ernaast is toch altijd minder duidelijk en dan moet je paard echt heel goed op jou letten en moet je duidelijke signalen afgeven, aangezien ze al niet meteen reageert als je ervoor loopt kan het misschien daarin zitten ;)

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-12 12:47

Ok tot zover begrijp ik het :D Maar als ik voor haar sta ben ik eigelijk meer een 'blok'.
Als ik naast haar sta moet ze nog snappen dat als mijn benen stilstaan, dat die van haar ook stil moeten staan.

En dat is momenteel het probleem denk ik, ze ziet mij als een 'blok', ik denk niet dat zij iets heeft van 'héé, zij staat stil, dan moet ik dat ook doen?'. Ik denk dat zij meer iets heeft van 'hmm daar kan ik niet doorheen lopen want zij blokkeert mij de weg'.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-12 13:09

Daarom moet je het stemcommando er ook aankoppelen .. Als je er voor staat ben je inderdaad een soort blok (zou je toch moeten zijn :P ) maar als je dan als blok steeds "hoo" zegt, en je loopt ernaast en je zegt dan die "hoo" dan linken ze dat, en staan ze in principe meteen stil. En dan kan je eventueel nog uitbouwen dat je die "hoo" afbouwt en dat ze enkel op je lichaam reageert, maar zover ga ik zelf (nog) niet, ik werk heel veel met stem met mijn pony's en merk dat ze daar erg goed op reageren (van stap, draf naar hoo, maar ook net zo goed links & rechts ;) en allerlei andere varianten "uh, neen, door(stappen/draven), ... "). Zal misschien ook van paard tot paard afhangen hoor, maar hier werkt het wel :)

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-12 14:31

Dat is een duidelijke uitleg :D Zal het inderdaad zo eens proberen :j

Zou uiteraard fijn zijn als ze die 'hooo' linkt :+ Héél gemakkelijk onder het zadel ook!

DieselVince

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-12 14:45

Je kan je hand omhoog doen als extra gebaar...
en idd hebben we zelf veel profijt van het HOooo..
ook onze jonge paarden leren we al heel jong dat hoo ook echt stilstaan is... hebben ze hun verdere leven wat aan..!!

ZONNEbrill13

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-12 11:34

Als ik oefen met m'n Shetty dan steek ik mijn hand omhoog en dan stopt ze meteen,
en ook inderdaad het woordje hooooo,, heel langzaam en lang.