Geen ontspanning tijdens longeren

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Liek_Volan

Geen ontspanning tijdens longeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-12 18:33

Hallo bokkers,

altijd als ik ga longeren blijft mijn paard met haar hoofd in de lucht lopen en ik zou graag willen dat ze haar hoofd laat zakken, zodat ze over haar rug gaat lopen. Met dubbele lijnen en passoa heb ik al geprobeerd, maar dit was geen succes aangezien ik er op mijn buik achteraan gesleept werd uiteindelijk haha.

Hebben jullie tips/trucs?

capopjekop

Re: Geen ontspanning tijdens longeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 18:34

Eerst maar eens zorgen dat je paard zich netjes gedraagt tijdens het longeren, zet desnoods een stuk af waar je haar in kunt longeren. Mss kun je iemand om hulp vragen die veel ervaring heeft met longeren, zodat die je kan adviseren over je houden tov het paard enz?

Liek_Volan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-12 18:37

Oh ze is hartstikke braaf hoor als ik het zonder iets doe! Maar is bang voor hetgeen dat 'achter haar kont' hangt.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 18:38

Liek_Volan schreef:
Oh ze is hartstikke braaf hoor als ik het zonder iets doe! Maar is bang voor hetgeen dat 'achter haar kont' hangt.

Dubbele longe doe ik de buitenteugel altijd over de rug, dat zou dan wel moeten kunnen werken bij jou?

Aco

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 18:42

En enkel een koord van het hoofdstel naar je longeersingel? Wel niet strak hangen natuurlijk! Maar zo krijg ze niks om haar kont heen...
Maar uiteindelijk zou ze na een tijdje longeren tot ontspanning moeten komen en met de neus over de grond lopen, het is niet omdat ze met hun neus naar beneden lopen dat ze ontspannen lopen ;)
Forceer het gewoon zeker niet om enkel het 'goede beeld' te krijgen van een 'gebogen' nek...

beestenfreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 18:42

heb je al een longeerhulp geprobeerd?
(schijnt bij veel paarden wel te werken)

Liek_Volan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-12 18:46

@galley: ja dat heb ik ook geprobeerd, maar dit had hetzelfde effect jammer genoeg.
@aco:Dat is wel een goede ik heb nog zo'n koort thuis! Nee ik weet het, maar als ze met haar hoofd in de lucht loopt drukt ze haar rug constant weg, dus dat is de rede dat ik graag wil dat ze haar hoofd laat zakken.
@beestenfreak: Wat moet ik me voorstellen bij een longeerhulp?

room10

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 18:47

Mijn paard had het zelfde probleem, het ligt waarschijnlijk aan de verticale balans van je paard. Ik heb toendertijd hulp gehad van iemand gespecialiceerd in rechtrichten : longeren met hoofdstel, longeerlijn vast klikken aan de binnenste bitring, hij moet een cirkel lopen ! valt hij op de binnenschouder (dus valt ie naar binnen, hij verkleint dan zijn circel) dan stuur jij m met aanwijzing van de longeer zweep ri schouder weer terug naar buiten. Valt bij over de buitenschouder (dus zwenkt hij uit naar buiten) dan vraag je m via je lijn terug naar binnen. Lijkt heel simpel, je vraagt m in verticale balans, dan kan hij niet anders dan op een gegeven moment zijn buikspieren aan te spannen en dan daalt de hals vanzelf, duurt even, volhouden !!! *D je paard vind het gewoon erg nog erg moeilijk, maar hij denkt op een gegeven moment echt heeeej, zo kan t ook :D hoop dat je er wat aan hebt, bij mij gaat het nu TOP !

ik zou nog geen longeer hulp, bijzet touwtjes etc gebruiken, dan dwing je een houding af waar je paard dus duidelijk niet klaar voor is
Laatst bijgewerkt door room10 op 12-06-12 18:49, in het totaal 1 keer bewerkt

mairead

beestenfreak schreef:

Ik ben ook fan van de longeerhulp: hij is zo makkelijk in gebruik en mijn paard doet het er goed op! Maar mijn paard had sowieso geen moeite met ontspannen...
Heb echter wel van anderen gehoord dat ze de longeerhulp gevaarlijk dicht bij de benen vonden komen toen het paard het hoofd omlaag bracht.

Hier een "instructie"-filmpje van de longeerhulp, indien je niet weet wat het is: http://www.youtube.com/watch?v=xCPDO6JwvDQ

_Marjoo_

Liek_Volan schreef:

Als je paard bang is, en dus eigenlijk wegrent voor het ''enge''achter haar kont, kan je misschien als eerste je paard laten wennen aan de pessoa/lijn. Dit kan je bijvoorbeeld doen om haar te aaien met de pessoa/lijn en haar te belonen (dus pessoa/lijn weghalen) als ze rustig is. Ik denk dat het belangrijk is dat je paard als eerste geen spanning heeft voor de uitrusting waarmee je longeert. Pas als je paard daar geen angst voor heeft kun je aan de andere ontspanning werken. Ik heb zelf les in dubbele lijnen met mijn pony, en alhoewel ik steeds meer verbetering zie, loopt hij niet van de ene dag op de andere zoals ik hem wil hebben. Zorg iig dat je hem op de buitenteugel hebt lopen en dan kan je af en toe met je binnenhand wat vragen. Goede stukken moet je belonen! zodra mijn pony een paar passen in draf z'n hals laat zakken, beloon ik hem direct (goeedzoo,braaf en stappen). Verder doe ik het ook niet te lang (20 min elke keer, hij is nog jong)
Wat verder ook kan helpen, is dat je een pion (het liefst blauw of geel deze kleuren ziet een paard goed) of een ander object langs de hoefslag zet. je paard zal daar dan naar kijken als hij er langs komt en van te voren zijn hals al naar beneden doen. Dit werkt bij mijn pony iig goed.

Heel veel succes, ik hoop dat je hier wat aan hebt.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 19:21

mairead schreef:
beestenfreak schreef:

Ik ben ook fan van de longeerhulp: hij is zo makkelijk in gebruik en mijn paard doet het er goed op! Maar mijn paard had sowieso geen moeite met ontspannen...
Heb echter wel van anderen gehoord dat ze de longeerhulp gevaarlijk dicht bij de benen vonden komen toen het paard het hoofd omlaag bracht.

ik ben juist geen fan van de longeerhulp. Bij iedere stap die het paard doet, krijgt hij/zij een ruk(je) in de mond ......

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 19:26

Is dat niet bij iedere hulpteugel? Om die reden longeer ik met halster en pessoa, maar dubbele longe heeft de voorkeur.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 19:27

capopjekop schreef:
Is dat niet bij iedere hulpteugel? Om die reden longeer ik met halster en pessoa, maar dubbele longe heeft de voorkeur.

Geen idee, zal misschien wel ja. Daarom gebruik ik idd ook dubbele longe......

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 19:28

Ben je zelf wel ontspannen wanneer je staat te longeren?

Elles

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 20:23

RT-P >> GVL

Liek_Volan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-12 23:04

Bedankt voor alle reacties ik ga er zeker iets mee doen. Vandaag toch nog even geprobeerd met dubbele longe ging toch best goed!

@Hestejente: ja als ik weet dat ze iets kan gaan doen sta ik er niet altijd even ontspannen bij haha

Jessica_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-12 11:19

Wanneer je je paard wil longeren aan een dubbele longe is het verstandig dit vanaf de basis goed op te bouwen. Kijk voor meer info eens op mijn site www.paard-en-begrip.nl

JasmijnJoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-12 09:20

Je kan hulplijntjes gebruiken.Met de longeersingel ;) En anders zorg je eerst dat ze ontspant tijdens het longeren.Gewoon lekker 1 tempo blijven draven en dan afentoe wat kneepjes in de longeerlijn geven :) En als ze trekt ook weer kneepjes.Een beetje meeveren. Dat werkte bij mij ook.En als ze goed bezig is kan eht zomaar eens zijn dat ze gaat zakken :d

Liek_Volan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-12 00:39

Dank je voor de tips!

@Jessica_D: ik heb op je site gekeken, kun je bij de dubbele longe ook de longeerlijn vast maken aan een ringetje van de longeersingel, dan de lijn door het bit en dan weer door de longeersingel? Of is dit niet goed?

Jessica_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-12 09:25

@Liek_Volan. Bene ven benieuwd waarom je dat zou willen? bij het werken aan de dubbele lijnen is het van belang dat je paard went aan de twee lijnen. Dmw directe hulpen (lichaamstaal) en indirecte hulpen (via de lijnen) kan je je paard trainen naar een hoger niveau. De binnenlijn loopt dan door de ring naar het bit toe, je kan dan "spelen" met de ruimte die je geeft op je binnen en buitenlijn.
Wel moet je er goed voor waken dat je het bit niet door de mond trekt. (Advies is indien mogelijk te beginnen met freestylehalster om te wennen voor ruiter en paard en dan over te stappen op een lerenbitje > voordeel geen hefboomwerking, kan je niet door de mond trekken door het kinriempje en heeft een breed vlak)

Liek_Volan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-12 18:53

Oké bedankt voor het advies. Ik had het een keer zo gezien bij iemand anders dus vandaar;)

Jessica_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-12 10:38

Succes! en als je vragen hebt dan mail gerust!