Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Greek schreef:Beetje onduidelijke titel, maarja
Ik heb een lieve verzorgtinker van 4 jaar. Hij staat sinds een halfjaar op de plek waar hij nu staat. Daarvoor is hij zadelmak gemaakt en zijn hem de 'basisbeginselen' op de grond aangeleerd. Hij is echt heel erg lief, zal nooit bokken, bijten of trappen met opzet. Alleen hij is zo ontzettend lomp en een echte bulldozer... Ook is hij heel erg sterk...
Ik zal een paar situaties vertellen waarin hij gewoon 'vervelend' is.
Hij trekt zich los. Dan wil ik m naar de wei brengen, ik heb m gewoon aan het halstertouw vast en ongeveer op de helft begint hij te draven. Dan kan ik wel aan zijn hoofd gaan trekken, maar dan stopt ie niet. Op een bepaald moment moet ik dan gewoon loslaten omdat ik hem niet meer hou... Als hij dus gaat draven geef ik een ruk aan het halstertouw, gaat ie niet langzamer, dan geef ik hem gewoon een flinke pets tegen z'n borst. De eerste keer dat ik dat deed stond ie in een keer stil en stond hij me echt zo aan te kijken van: HUH? Wat deed ik verkeerd?![]()
Daarna als ik weer ga lopen, begint hij gewoon weer te draven. De laatste keren stopte hij ook niet meer toen ik een tik tegen zijn borst gaf. Ik doe voordat ik hem naar de wei breng ook altijd het draadje bij de wei dicht, zodat als hij weer eens losbreekt hij geen 'beloning' (gras eten) krijgt. De laatste keren heb ik hem als hij weer eens ontsnapt gewoon weer gepakt, terug naar de stal gebracht en hem er weer uitgehaald. Maar dan gebeurt daarna gewoon weer precies hetzelfde en draaft hij gewoon weer opnieuw naar de wei. En het kost ook zoveel tijd telkens...
Ik kan wel gewoon de staldeur opengooien en hem zelf naar de wei laten galopperen, maar dat wordt hem niet echt denk ik
Als dit gebeurd, zou ik hem proberen om te trekken. Dus zodra hij gaat draven, hem een volte op laten draaien. Dan kan hij niet wegrennen en moet stoppen, anders is het rondje te klein. Dan gewoon weer weg proberen te stappen, als hij een paar passen stapt, gewoon goed belonen, gaat ie draven, weer op het rondje trekken. Daar dan gewoon consequent in blijven, na een tijdje is het voor hem ook niet meer leuk als hij maar de hele tijd op dat rondje moet blijven. En als ie heel sterk wordt, misschien een keer een hengstenketting proberen? Dan heb je toch net wat meer te zeggen.
En dan het wijken voor druk gedeelte:
Ik ben al een tijdje bezig met grondwerk maar het wil niet echt lukken eigenlijk... Ik ben gewoon bezig met het stappen en stoppen aan de hand, maar dat lukt niet (dat lukt al niet, dat wordt nooit wat). Als ik hem mee wil nemen in stap verzet hij soms gewoon helemaal geen voet. Ik kan trekken wat ik wil, maar hij blijft stokstijf stilstaan en begint terug te trekken. Met zweepje aantikken helpt niet, je kunt hem meppen maar hij blijft gewoon staan. Als ik met iemand anders ben doen we vaak dat de een bij zijn hoofd gaat staan, gaat lopen en de ander duwt gewoon tegen zijn kont aan totdat hij gaat lopen. Dit is nou niet bepaald de fijnste manier om hem even uit de wei te halen
Soms loopt hij opeens wel gewoon goed mee, maar op een ander moment kan ik als een gek gaan springen/dansen/trekken/slaan maar dan zet hij geen stap...
Hier zou ik zegmaar de druk steeds iets meer vergroten, dus eerst een klein beetje druk zetten en dan steeds iets meer druk op het touw zetten. Dit dan ook volhouden en pas het touw weer los laten hangen als hij een stap zet. Dan goed belonen en weer proberen of het nu sneller gaat. Een zweepje kan misschien ook wel helpen, maar misschien kan je hard op de grond naast hem slaan, dat ie daar misschien beter op reageert?
Met brokjes werkt het wel, maar dan heb ik een paard dat continu op mn hielen zit en met zijn neus in mijn zakken zit. Ook minder fijn...
Ook als ik hem om wil zetten, zet hij soms wel gewoon braaf wat stapjes, maar op een ander moment duwt hij gewoon KEIHARD terug. Tja, en daar sta je dan, 50 kilo tegen 500 kilo...![]()
Met achteruit wijken precies hetzelfde verhaal, soms doet hij het braaf maar de andere keer heb ik een harde kopstoot te pakken.
Okee het is echt een heel erg lang verhaa geworden
Maar ik hoop dat jullie wat tips hebben!
Bedankt voor het lezen
Greek schreef:ilovemouse schreef:ik heb geen tips maar ik heb al wel gelezen dat die bleu niet bepaald een lievertje is hihi:)
Hij is wel lief hoor... Hij zal nooit bokken, steigeren, schoppen of bijten, het is echt een lieverd. Maar op dit gebied is hij gewoon onhandig en maakt hij misbruik van zijn Tinkerkrachten