Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
swaatjuh schreef:Als je al zoveel ervaring met vrijheidsdressuur hebt, snap ik niet waarom je nog niet de kennis hebt dit op te lossen. Heb je je dure boek al letter voor letter gespeld? Als het het boek van Miriam Nieuwe Weme is, staan er minstens 3 manieren in om op een goede manier de jambette te leren.
Elinaa11 schreef:ik probeer de jambette te leren
heb het al geprobeerd met het comando ´voetje´ en met een touwtje
maar ze snappen het niet
en over dat les nemen , dat vind ik onzin
ze kunnen het zo ook wel leren x3
Elinaa11 schreef:ik heb een heel duur boek van 30 euro gekocht over vd
(ik heb heus wel ervaring met VD want ik doe er al 2 jaar aan met me andere pony)
Leen_ schreef:Elinaa11 schreef:ik probeer de jambette te leren
heb het al geprobeerd met het comando ´voetje´ en met een touwtje
maar ze snappen het niet
en over dat les nemen , dat vind ik onzin
ze kunnen het zo ook wel leren x3
Les neem je 100% voor jezelf. Jij moet gewoon de juiste hulpen doorgeven voor je paarden het kunnen snappen. Ook al heb je een boek gekocht, dat is heel anders dan de praktijk. In het boek staat niet per oefening, per paard uitlegt wat er fout loopt. Een boek geeft de basis en wat te doen wanneer het 'op een bepaalde manier' fout gaat. Maar blijkbaar niet de manier hoe het nu bij jou niet lukt.
Ook al wil je niet dat we hier verder op 'zeuren'. Maar wat bedoel je dat je liever wedstrijd gericht wil en dus geen lessen. Denk je dan topruiters geen les hebben gehad/nemen? Mensen die prachtige shows geven met hun paarden zijn ook ergens begonnen.
Of je moet meer geduld hebben, of je moet toch ergens -eventueel tijdelijk- hulp/les nemen.
Edit: hoelang ben je er nu mee bezig? Voor enkel jambette?