VD , echt helemaal niks helpt.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Kabayo

VD , echt helemaal niks helpt.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-12 15:46

alles met wat ik probeer te leren , helpt niet.
help me!

(ze kunnen allebeide de basis volledig , maar het wil niet verder.)

NiKip

Re: VD , echt helemaal niks helpt.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 15:52

Wat probeer je nu aan te leren? En op wat voor manier?

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 17:22

Misschien iets meer uitleggen waar je mee zit en wat je al geprobeert hebt? En eventueel kun je een lesje nemen? :)

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-12 18:46

ik probeer de jambette te leren

heb het al geprobeerd met het comando ´voetje´ en met een touwtje
maar ze snappen het niet

en over dat les nemen , dat vind ik onzin
ze kunnen het zo ook wel leren x3

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 18:47

Nou, blijkbaar niet en doe jij iets fout. :)
Van een computer is niet te zeggen wat je precies fout doet, soms heb je daar iemand voor nodig die kan zien waar het mis gaat.

mandy358

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 18:49

Misschien is: 'en over les nemen, dat vind ik onzin ze kunnen het zo ook wel leren'
Een beetje een verkeerde instelling.
Vrijheidsdressuur is niet niks, niet iets dat je 'zomaar' even leert. Al helemaal niet als je later ook
wilt uitbreidde naar de grote oefeningen (denk aan liggen, zitten steigeren)
Ga je eerst goed verdiepen in het vrijheidsdressuur. Wil je geen les nemen, koop dan een goed of
ga goed sites doorlezen.

Succes :)

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 18:50

Nou zo kunnen ze het blijkbaar niet leren, aangezien ze het niet doen ;) Als jij alles perfect zou doen zou je geen probleem-topic hoeven aanmaken toch? Les is echt niet zo'n slecht idee hoor, ook VD is iets serieus en daar moet je niet te laks mee omgaan.

Pleunie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 18:52

Zoals meerder al hebben gezegd vrijheidsdressuur is niet niks..
Je leert het je paard of pony niet zomaar aan.
Als je geen les wil of kan nemen kun je misschien ook iemand anders die er verstand van heeft laten helpen, en dan bedoel ik iemand die je kent anders is het alsnog het zelfde als lesnemen..

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-12 18:57

ik heb een heel duur boek van 30 euro gekocht over vd
En ik WIL wel les nemen , maar ik richt me liever op het wedstrijd gericht.
het is gwn iets tussen door zegmaar
(ga hier nou niet op zeuren , zo komen we allemaal niet verder)

maar hoe hebben jullie het geleerd?
(ik heb heus wel ervaring met VD want ik doe er al 2 jaar aan met me andere pony)

Effects

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 19:02

Als je al zoveel ervaring met vrijheidsdressuur hebt, snap ik niet waarom je nog niet de kennis hebt dit op te lossen. Heb je je dure boek al letter voor letter gespeld? Als het het boek van Miriam Nieuwe Weme is, staan er minstens 3 manieren in om op een goede manier de jambette te leren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 19:05

ik pruts ook wat aan hoor , en toch kan ze voetjes geven en op het blok. meestal vinden ze het heel snel saai worden , gewoon wat afwisselen

Tinker11

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 19:05

Waarom vraag je uberhaupt om hulp als je alles beter denkt te weten?

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-12 19:06

swaatjuh schreef:
Als je al zoveel ervaring met vrijheidsdressuur hebt, snap ik niet waarom je nog niet de kennis hebt dit op te lossen. Heb je je dure boek al letter voor letter gespeld? Als het het boek van Miriam Nieuwe Weme is, staan er minstens 3 manieren in om op een goede manier de jambette te leren.

ja dat boek ja
en ik heb het 49386478 keer overgelezen en alles geprobeert maar het helpt gwn niet

ps , kun je zo'n blok ook zelf maken?

Leen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 19:08

Elinaa11 schreef:

maar ze snappen het niet

Les neem je 100% voor jezelf. Jij moet gewoon de juiste hulpen doorgeven voor je paarden het kunnen snappen. Ook al heb je een boek gekocht, dat is heel anders dan de praktijk. In het boek staat niet per oefening, per paard uitlegt wat er fout loopt. Een boek geeft de basis en wat te doen wanneer het 'op een bepaalde manier' fout gaat. Maar blijkbaar niet de manier hoe het nu bij jou niet lukt.

Ook al wil je niet dat we hier verder op 'zeuren'. Maar wat bedoel je dat je liever wedstrijd gericht wil en dus geen lessen. Denk je dan topruiters geen les hebben gehad/nemen? Mensen die prachtige shows geven met hun paarden zijn ook ergens begonnen.

Of je moet meer geduld hebben, of je moet toch ergens -eventueel tijdelijk- hulp/les nemen.

Edit: hoelang ben je er nu mee bezig? Voor enkel jambette?
Laatst bijgewerkt door Leen op 11-06-12 19:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 19:09

De meeste mensen leren dingen toch door les te nemen.
Zelf maar wat aan gaan modderen gaat zelden de gewenste resultaten opleveren.
Wat je nu ook zelf gaat ervaren.
Dus ga les nemen als je echt verder wilt komen in de VD, of zet het even in de kast en ga je concentreren op het wedstrijdgerichtte werk.
Aan jou de keuze.

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 19:21

succes met het alleen doen :wave:
JIJ wilt graag vd doen, JIJ doet waarschijnlijk iets verkeerd, dus JIJ moet les nemen.

Dav

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 19:25

Elinaa11 schreef:
ik heb een heel duur boek van 30 euro gekocht over vd
(ik heb heus wel ervaring met VD want ik doe er al 2 jaar aan met me andere pony)

Miss moet je je dure boek eens door je pony laten lezen...

(Je komt erg kort door de bocht over in je berichten,zou ze eens terug lezen en dan eerst nadenken voordat je wat post)

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-12 20:09

Leen_ schreef:
Elinaa11 schreef:

maar ze snappen het niet

Les neem je 100% voor jezelf. Jij moet gewoon de juiste hulpen doorgeven voor je paarden het kunnen snappen. Ook al heb je een boek gekocht, dat is heel anders dan de praktijk. In het boek staat niet per oefening, per paard uitlegt wat er fout loopt. Een boek geeft de basis en wat te doen wanneer het 'op een bepaalde manier' fout gaat. Maar blijkbaar niet de manier hoe het nu bij jou niet lukt.

Ook al wil je niet dat we hier verder op 'zeuren'. Maar wat bedoel je dat je liever wedstrijd gericht wil en dus geen lessen. Denk je dan topruiters geen les hebben gehad/nemen? Mensen die prachtige shows geven met hun paarden zijn ook ergens begonnen.

Of je moet meer geduld hebben, of je moet toch ergens -eventueel tijdelijk- hulp/les nemen.

Edit: hoelang ben je er nu mee bezig? Voor enkel jambette?

dat van die topruiters snap ik
maar vd is heel anders dan grand prix dressuur.

jambet ben ik nu meer dan 2 maand mee bezig.

ik neem al lessen in dessuur bij een hoge dressuur ruiter.
ik wil alleen weten welke manieren er zijn,,,
en verder niet over ´het les nemen´ want het kan zo ook.
dat hebben wel meerdere mensen gedaan hier op bokt.
dus het kan wel.

dus welke manier gebruik jij

Leen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 21:41

Als het om het financieel aspect gaat, wat ik volledig begrijp, zijn er nog andere oplossingen. Paarden houden, dressuurles en dan nog een vd les is niet voor iedereen weggelegd.
Het probleem is vooral dat wij hier niet kunnen zien wat er mis gaat. Als je iemand in de buurt weet die ook vd doet kan je hem/haar eens vragen om je wat te helpen. Indien het dan nog niet lukt - of je vind niemand. Dan kan je nog een lesgever voor 1 of 2 keer vragen. Je kan hem/haar dan nog vragen wanneer het wat minder gaat of je hem/haar dan kan contacteren.

Als hij bij andere mensen opgelost was, was het of een duidelijke fout van de persoon, of heel duidelijk aan de omschrijving wat er net mis ging. Maar het enige wat jij meldt is 'dat het niet lukt'. Een paard kan het allemaal wel mits het van jou de juiste begeleiding krijgt - medische redenen uitgesloten. Waarschijnlijk breng je hun wat in verwarring waardoor ze het gewoon niet snappen. Aangezien ze het beide niet doen, hebben ze of beiden toevallig dezelfde medische problemen, wat kan, of jij geeft het hen verkeerd aan.
Ik zeg niet dat het 'knopje' er standaard opstaat, maar je moet hun wel eerst duidelijk kunnen maken wat ze moeten doen voor je er een 'knopje' aan kan koppelen. Elk normaal paard kan zijn been naar voor strekken, dus dat kunnen ze wel. Jij moet ze nu zeggen 'dit moet je doen, dit is de bedoeling' en nog niet 'dit moet je doen als ik dat zeg'.
Ik hoop dat ik enigszins wat duidelijk ben.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-12 07:15

Aha!
erg bedankt Leen_ !!
daar heb ik wat aan xD

(ik weet het nu , dus eigenlijk hoef ik geen reactie's meer xD bedankt allemaal)

ZONNEbrill13

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-12 11:37

Ja een blok kun je zelf ook maken !!
pb, me voor uitleg.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-12 11:44

Wat weet je nu dan? Weet je nu hoe je de knop er op moet zetten dan? Wat Leen_ zegt, geeft namelijk helemaal niet aan 'hoe' de knop er op te zetten.

Nista_RX

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-12 12:04

Als ik zo alles lees, vraag ik me eigenijk af waarom je een topic hebt geopend. Je vraagt om onze mening door dus een topic te openen, die geven mensen (les geven, e.d.) en dan zeg jij dat we niet moeten zeuren? Als je inderdaad al 2 jaar bezig bent met vrijheidsdressuur snap ik zelf ook niet waarom je het dan zelf niet op kunt lossen hoe je een jambette aan kunt leren. Dat andere beginnende mensen dit misschien wel vanaf het begin lukt, betekent niet dat dat automatisch bij iedereen zo is. Je hebt ook je inzicht er voor nodig, en de oplossingen en oorzaken van problemen kunnen zien.

Misschien kun je ook even op www.nistaVD.tk kijken over het vrijheidsdressuur, hier staan ook methodes op. Als je hier graag mee verder wilt en het lukt niet, raad ik je toch aan om les te nemen. Misschien kun je daarvoor E_Nalanta @ bokt een PB sturen, zij geeft lessen door heel nederland :j

_xDyan

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-12 19:59

Als het nog niet is gelukt, zou je het ook nog met een Cliker kunnen proberen. Als jij klikt met de Cliker dan weten ze dat ze een koekje of iets krijgen (je moet ze wel eerst aan leren dat een klik een koekje is). Als ze dan hun been verplaatsen klik jij met de Cliker en geef je ze een koekje enz. Als je zover bent dat ze de jambette kunnen op Cliker commando, dan jij dat rustig afbouwen naar een stem commando.
Ik hoop dat je snapt wat ik bedoel ;p je kunt meer informatie over de Cliker vinden op internet
X