vrijheids longeren

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

mie123gie

vrijheids longeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-12 11:58

hoi ik doe zins kort aan vrijheids longeren met mijn friese ruin en het bevalt heel goed. dus ik was beniewt hoe andere bokkers het vinden.want ik krijg vaak te horen dat je beter gewoon kan longeren.dus wat vnden jullie?
groetjes milou

capopjekop

Re: vrijheids longeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-12 12:01

Ik vraag me altijd af hoe jullie met deze manier de spieren trainen? Naar mijn idee is dat heel lastig op deze methode vandaar dat ik het liefst met een dubbele longe of een pessoa train als ik serieus wil trainen. Anders gewoon aan een halstertje en een enkele longe.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-12 12:49

Heb het met mijn bijrijdpaard gedaan, op de winterdag als ik niet naar buiten kon om hem toch snel wat beweging te geven. In mijn ogen is het alleen geschikt om de energie af te laten vloeien, maar niet om gericht te trainen.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-12 12:52

Ik vind het heel erg fijn om met jonge paarden te doen zodat ze op me leren letten en de basisbegrippen alvast kunnen oefenen (stap, draf, galop, vooruit en ho) en daarnaast op lichaamstaal leren wenden. Maar verder om echt gericht spiergroepen te trainen gebruik ik liever een of een dubbele longeerlijn.

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-12 12:58

Het is niet onmogelijk een paard los echt goed te trainen, maar je moet er veeeeeeeel gevoel voor hebben en de aandacht van het paard echt kunnen focussen op jou. Ik doe het hier wel eens na het gewone handwerk, pony los in de bak, en dan kan ik haar dus prima op de volte longeren zonder lijnen/hoofdstel etc. Lengtebuiging e.d gaat dan ook gewoon prima. Maar nog steeds winnen de grasprietjes aan de bakrand het soms.. Ik train trouwens sowieso niet vaak met hulpteugels maar met alleen de kaptoom.

Kimmej

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-12 14:41

Gericht spiergroepen trainen werkt inderdaad niet met los longeren. Maar ik vind vrij longeren wel erg fijn om te werken aan reactie op lichaamstaal en positie. Daarbij vind mijn pony het vele malen leuker als 'traditioneel' longeren. Het is namelijk mentaal uitdagender, omdat hij veel meer op mij moet letten. Ik gooi er dan ook oefeningen in als halt houden, achteruit lopen, zijgangen enzovoort.

mie123gie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-12 15:40

ik krijg nog niet genoeg respect van hem als ik namelijk werk aan een join up en ik negeer hem compleet dan hoort hij naar mij toe te komen maar de paarden in de padock vindt hij toch intressanter hoe hebben jullie dat

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-12 15:49

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-12 15:55

mie123gie schreef:
ik krijg nog niet genoeg respect van hem als ik namelijk werk aan een join up en ik negeer hem compleet dan hoort hij naar mij toe te komen maar de paarden in de padock vindt hij toch intressanter hoe hebben jullie dat

Wegjagen en dan negeren in geen join up hoor, dat is gewoon wegjagen... :+

mie123gie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-12 17:36

sallandval schreef:
mie123gie schreef:

Wegjagen en dan negeren in geen join up hoor, dat is gewoon wegjagen... :+

daar ben ik het niet mee eens negeeren is het laatste onderdeel van een join up

mie123gie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-12 17:37

capopjekop schreef:
Waarom wil je een joinup doen? Ik doe dat niet, je kunt ook respect en vertrouwen kweken door gewoon met je paard aan de slag te gaan.

Lees dit anders eens: [NH] [NH] Join up, weet waar je mee bezig bent!

ik wil graag kijken of onze band sterk is door een join up te doen het help echt als je elkaar leert te vertrouwens en kennen tijdens een join up

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-12 17:41

Meisje.. ga eerst eens lezen wat een JU nu eigenlijk is!! je bent pas 11 jaar en ik denk dat een JU ver boven jou vermogen ligt!
De band versterk je niet met een JU!!!!

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-12 17:48

mie123gie schreef:

Dan heb je niet zo goed begrepen wat een join up is ben ik bang... volgens mij denkt je paard namelijk ook dat je hem gewon wegjaagt. Dat is nu juist het tegenovergestelde van een join up, daarom loopt hij weg!

mie123gie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-12 17:53

aerdenhout1 schreef:
Meisje.. ga eerst eens lezen wat een JU nu eigenlijk is!! je bent pas 11 jaar en ik denk dat een JU ver boven jou vermogen ligt!
De band versterk je niet met een JU!!!!

ik rijd nu 9 jaar en ik krijg al 3 jaar les in natural horsemanship de band versterkt wel want je word geaksepteerd als leider dat is een grote stap en ik kon alles met mijn verzorg pony doen(die had ik voor mijn eigen en met hem ben ik begonnen met mijn eerst join up) met mijn eigen ben ik net begonnen en het gaat steeds beter en je zin leider bent dan kan je alles met hem hij loopt los achter je aan je kan bit loos gaan rijden en daar wil ik naar toe

mie123gie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-12 17:56

sallandval schreef:
mie123gie schreef:

Dan heb je niet zo goed begrepen wat een join up is ben ik bang... volgens mij denkt je paard namelijk ook dat je hem gewon wegjaagt. Dat is nu juist het tegenovergestelde van een join up, daarom loopt hij weg!

ik heb het anders geleert,je paard loopt los in de bak en je geeft hem door lichaams taal aan dat hij moet galloperen dan begint de join up hij brengt zijn hals laag draait een oortje naar jou toe briest en begint kauw beweginen te maken met zijn mond en als je dan je rug naar hem toe draaid en je kijt naar de grond dan hoort hij naar je toe tekomen als hij je als leider acsepteert als hij dan heb je een join up

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-12 18:10

Dan heb je het verkeerd geleerd. Join up is het moment dat een paard achter je komt staan, daarna loopt hij achter je aan (=follow up). Bij sommige (dominante) paarden die door je heen dreigen te lopen bijv. kun je idd beginnen met het paard van je af te sturen (hoeft niet eens in galop hoor) zodat hij snapt dat hij dat niet moet doen en vervolgens wat meer afstand houdt.

Als je een bang of onzeker paard druk geeft door hem weg te jagen dan maak je hem alleen maar banger voor jou en ben je dus beslist geen join-up aan het doen. Kun je hem wel gewoon pakken?

mie123gie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-12 20:06

sallandval schreef:
Dan heb je het verkeerd geleerd. Join up is het moment dat een paard achter je komt staan, daarna loopt hij achter je aan (=follow up). Bij sommige (dominante) paarden die door je heen dreigen te lopen bijv. kun je idd beginnen met het paard van je af te sturen (hoeft niet eens in galop hoor) zodat hij snapt dat hij dat niet moet doen en vervolgens wat meer afstand houdt.

Als je een bang of onzeker paard druk geeft door hem weg te jagen dan maak je hem alleen maar banger voor jou en ben je dus beslist geen join-up aan het doen. Kun je hem wel gewoon pakken?

dankje heb ik het indd verkeert geleert ik kan hem wel pakken maar hij is heel dominant

Elles

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-12 20:21

RT-P >> GVL