Stefan (10) grondwerk met Jippe (9) filmpje

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Zilfstar

Stefan (10) grondwerk met Jippe (9) filmpje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-12 11:14

Mijn zoon Stefan van 10 beweegt zich al zo'n 4 a 5 jaar tussen en op de paarden. Nu vind hij erop zitten en rijden niet echt zijn ding... hij doet liever grondwerk, lange lijnen en wil graag gaan mennen. Gisteren heeft hij onze Fries weer eens gepakt voor wat grondwerk in de binnenbak. Als wij grondwerken doen we altijd een combi van grondwerk (dus o.a. volgen, wijken) en wat vrijheidsdressuur (op het blok staan, dingen aanraken, buigingen, strekken). Naast het doel leiderschap vanuit de mens/ band opbouw zit er nml ook een stukje soepel maken van het paard in. EN niet te vergeten de geestelijke verzadiging van eens anders bezig zijn dan alleen maar dressuur bijv.

Wat Stefan vooral doet is rondstappen, wat tempowissels, zorgen dat Jippe niet voor hem uit gaat lopen maar ontspannen met hem mee loopt en volgt, omkeren, achteruit zetten. En soms balkjes en obstakels nemen. Vandaag wat nieuws erbij geleerd: de "turn" zoals ik het noem. Oftewel wijken met de achterhand terwijl voor blijft staan (en hoofd naar leider toe gedraaid).

http://www.youtube.com/watch?v=7oZI22_wm5Y

Vanuit stilstand netjes gaan volgen, Stefan mag nog wat meer voor zich uit kijken ipv naar het paard. Paard is ontspannen en volgt mooi.
(ik weet dat er ook mensen zijn die vinden dat het paard een meter achter je moet lopen, ikzelf vind dit echter prettiger en paard ook. Paard duwt niet en volgt mooi)

http://www.youtube.com/watch?v=a6JD9v9KYio

Paard volgt weer ontspannen, de STOP is wat abrupt. Daar mag Stefan nog aan werken. Maar feit is dat hij Jippe zo wel in 1 keer gestopt krijgt. We zijn de signalen van Stefan langzaam kleiner aan het maken (bij mij stopt Jippe op veel kleiner lichaamstaal). De turn gaat echt prima, en dat voor de tweede keer dat Stefan hem deed. Achteruit gaat ook goed, alleen mag Stefan eraan denken dat hij overeind blijft met hoofd en schouders. Dit is met zijn lichamelijke beperking wel wat lastig (te weinig spierspanning in romp). Jippe is mooi op hem gericht en zoekt af en toe bevestiging bij mij (zijn vragende blik mijn kant uit) De diepe zucht na de turn spreekt boekdelen. Het is geestelijk best inspannend zo op de kleine baas te letten.

Tips mogen, maar hou rekening met de leeftijd van de grondwerker en dat hij fysiek de nodige uitdagingen heeft.

Judass

Re: Stefan (10) grondwerk met Jippe (9) filmpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-12 11:41

Ziet er heel netjes uit!
Leuke combi is 't ook :), Jippe ziet er goed uit.

TiffanyJoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-12 11:45

Dat ziet er heerlijk ontspannen uit voor zowel het paard als het kleine baasje!
Heerlijk dat ze zo samen bezig zijn..

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-12 11:57

Het ziet er goed uit zeg! :) Ik sta ervan te kijken hoe rustig en beheerst Jippe met Stefan omgaat. Ik kan me nog wel de eerste filmpjes herinneren van Jippe en Stefan en dat was vanuit Stefan een stuk minder vertrouwd, ongelofelijk hoe hij gegroeid is.

Respect voor Stefan. :) Ik weet zeker dat dit hem veel goed doet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-12 12:09

Leuk om te zien zeg! Zo'n kleine man met zo'n groot paard. Hij doet het erg goed, fijn ook dat hij op deze manier ermee bezig is!

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-12 12:17

Ik ben gewoon nog steeds ondubbelzinnig fan van zowel Stefan als Jippe. Het ziet er leuk uit. :j