vragen over bijzetten tijdens longeren

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Linnie050

vragen over bijzetten tijdens longeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-12 21:01

Hoiii

Ik heb een paar vraagjes over het bijzetten tijdens het longeren met touwtjes aan mensen die er kennis over hebben.

Waarom zetten jullie je paard bij?
En laten jullie je paard eerst zonder bijzet lopen zodat het even los kan komen op warmen (linksom en rechtsom) en daarna laag inzetten of kan je paard daarna al wat hoger ingesteld worden?
Met laag inzitten hangt het touwtje dus best los nog en word onderaan de singel vast gemaakt.

Waarom kies je voor laag of wat hoger instellen?

gr

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Re: vragen over bijzetten tijdens longeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 21:20

Ik maak wel altijd de bijzet vast (maakt niet uit wat), maar wel zodanig los dat ze nog lekker vrij kunnen lopen (maar niet met de kop tussen de sterren). Beide kanten op in alle drie de gangen en dan bij zetten.

Paard afhankelijk hoe, paard wat zich makkelijk opdrukt gaat laat. Paard wat graag diep loopt gaat hoog. Ook het niveau van het paard telt mee, hoger opgeleid paard gaat aan het einde omhoog (ook niet elke keer).
Dus echt paard afhankelijk en wat voor training je met je paard doet aan de longe.

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 11:31

Paarden laat ik in het begin altijd zonder bijezet lopen tijdens de warming up en stap en draf.
Daarna zet ik mijn paard wat lager bij, waarom? Omdat hij nog niet sterk genoeg is om zijn achterhand te blijven gebruiken als ik hem hoger inzet.
Hoe hoog of laag je je paard/pony bij moet zetten is afhankelijk van zijn trainingsniveau. Hoe sterker het paard wordt, hoe hoger je hem in kan stellen. Maar: daar moet je dan alsnog niet aan het begin van je longesessie mee beginnen. Altijd een goede warming up én cooling down (na het hoog instellen weer wat lager instellen en dan aan de hand nog uitstappen) is natuurlijk ERG belangrijk.

DohoShots

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-12 16:43

Ik doe meestal eerst paar rondjes zonder bij zet, allebei de kanten om los te komen en dan laag bij zetten maar ligt ook aan het paard wat het paard prettiger vind

lhc

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-12 00:08

Hoi,
Persoonlijk ben ik niet zo van de touwtjes (maar ben er zeker ook niet op tegen!).
Het lijkt mij voor het paard wel fijner als hij/zij een aantal rondjes zonder kan stappen en draven voor en na het ''echte'' werk.
Gr.