Furia (PRE) begin van het steigeren - filmpje

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

madelief88

Furia (PRE) begin van het steigeren - filmpje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-12 18:22

Mijn eerste topic dan op dit gedeelte van ITP :wave:

Furia is een 9-jarige PRE ruin, die ik heb gekocht als 3 jarige hengst.
Het is een ontzettend lief paard, die ook netjes opgevoed is (vanzelfsprekend ook op grondwerk niveau).

Qua vrijheidsdressuur kan hij kusje geven, rondje draaien, parkeren, volgen, jambette, spaanse pas en liggen (sommige onderdelen kunnen nog wat afwerking gebruiken, maar gelukkig komt e_nalanta binnenkort op stal een clinic geven, door mij georganiseerd).
Het is wel een paard dat vooral graag de kunstjes doet die hij leuk vindt, zoals liggen en rondje draaien zijn favoriet bij hem *D

Nu had ik al best lang de wens om hem het steigeren op commando aan te leren. Alleen probleempje, hij doet dat bijna nooit uit zichzelf... Sinds we naar onze oude stal terug zijn verhuisd, barst hij weer van het zelfvertrouwen en zodoende dacht ik gister, ik zal nog eens een begin van de steiger proberen (eerst alles gecheckt qua leiderschap, laten liggen, achteruit lopen, parkeren). En hij kwam warempel een stukje van de grond!! *\o/* Dus ik als een gek beloond :+ en nog een paar keer gevraagd. De tweede keer ging hij al meteen 30-50 cm hoger dus hij snapte het meteen. Vandaag weer geoefend, na alle basisoefeningen uiteraard, en hij was er enthousiast mee. Soms ook weer iets te slim, want dan wilde hij al net een fractie voor ik het commando gaf de oefening al uitvoeren. Daarop heb ik hem gewoon achterwaarts gezet en de laatste paar keer wachtte hij netjes op het commando (en als ie er wel te vroeg aan dacht, ging hij uit zichzelf al een paar passen achterwaarts, slim paard...) Op de eerste steiger zie je hem ook enkele passen achterwaarts omdat hij dus teveel aan het nadenken was.

Sorry voor het lange verhaal, ik ben hier gewoon heel happy mee!
Commentaar om de steiger beter te maken (verzamelder, hoger) hoor ik graag.

Het stelt nog niet veel voor, maar ik had de hoop eigenlijk opgegeven dat ik het ooit zou kunnen aanleren, dus ben al heel blij. *\o/*

Eerst even een still van het filmpje:

Afbeelding

Het filmpje zelf:

En dan nog een foto van het liggen en pas vorig jaar:

Afbeelding

Afbeelding

En heb het liggen op commando ook op film, vorig jaar zomer (gaat inmiddels al weer stuk soepeler!).
Vanaf 1.30 komt het liggen op commando in dit filmpje:
http://youtu.be/zg3XfLg1zMw

Groetjes Madelief en Furia

_TessJarig

Re: Furia (PRE) begin van het steigeren - filmpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 18:26

Leuk! :D
Ziet er rustig en beheerst uit :)

madelief88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-12 20:25

Dankje! Ik vond inderdaad dat hij het al mooi rustig deed zo voor de eerste paar keer, ben er blij mee :D

Nista_RX

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 22:04

Erg leuk :) Ik vind je commando eigenlijk vooral voor in het begin een beetje te klein. Ik heb het idee dat als je maar een kleine beweging maakt, als is het per ongeluk, dat het paard omhoog komt (sorry als ik het fout heb). Misschien kun je daar aan werken? :) Prachtig paard!

madelief88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-12 09:53

Nista_rx, bedankt voor je reactie! Qua commando heb ik nu, zweep tussen ziijn voorbenen aanleggen en HOOG zeggen. Als hij wel te vroeg gaat/ongevraagd zet ik hem achterui. Inmiddels na een paar dagen oefenen wacht hij al een stuk beter op het commando. Bij hem is een commando groot maken niet echt nodig, omdat hij heel gevoelig is (dan reageert hij te extreem). De moeilijkheidsgraad bij hem zit het juist in het feit dat hij zo slim is, en het commando al ziet aankomen en dan al gaat meedenken. Maar dat gaat nu alweer veel beter! Ik snap wel helemaal wat je bedoeld hoor :j Maar ik let er wel op dat hij het niet zomaar doet :j En bedankt voor je compliment natuurlijk :D

jessetjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-12 13:35

wauw wat n mooie combi!