[AR] Hoe je lederen leidsels onderhouden

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

stijnDC

Hoe je lederen leidsels onderhouden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-12 21:52

Hoi

Ik hoorde van iemand dat je leren leidsels beter niet kan invetten of met lederolie kan onderhouden.
Ze zouden te glad en glibberig worden om nog veilig te mennen.

Wat is hier nu van waar? En als het effectief zo is, hoe hou je ze dan in conditie?

S_zanne

Re: Hoe je lederen leidsels onderhouden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 22:57

Ik vet ongeveer 2/3 keer per jaar de hele leidsels en dan gewoon 3 dagen niet gebruiken zodat het goed droog is.
Je kunt ook het gedeelte waar je met je handen aan zit een keer overslaan.

Ania

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 23:14

Inderdaad niet te veel vetten, want dan worden ze zwaar. Je kunt ze beter een paar keer overslaan met vetten (2-3 x per jaar zoals S_zanne al zegt is ruim voldoende), maar wel even afnemen met zadelzeep, zeker op de zweetplekken. Overigens worden ze juist door glycerine gladder, en door de olie zwaarder.

Als je je leidstels voor het eerste gebruik goed invet (en even een dag of wat bovenop je tuig laten liggen om in te trekken) en vervolgens vooral de zweet wegpoetst met zadelzeep kunnen ze jaren mee.
Zweet is het meest funest voor leer, zweet vreet in het leer en droogt het uit. En het leer niet te lang laten liggen, juist door gebruik blijft het soepel.
Laatst bijgewerkt door Ania op 05-06-12 23:21, in het totaal 2 keer bewerkt

S_zanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 23:17

Ania schreef:
Inderdaad niet te veel vetten, want dan worden ze zwaar. Je kunt ze beter een paar keer overslaan met vetten (2-3 x per jaar zoals S_zanne al zegt is ruim voldoende), maar wel even afnemen met zadelzeep, zeker op de zweetplekken. Overigens worden ze juist door glycerine gladder, en door de olie zwaarder.

Inderdaad, schoonmaken met zadelzeep worden je leidsels ook mooi schoon en soepel van en minder zwaar :)

Tuihanti

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 00:49

S_zanne schreef:
Ik vet ongeveer 2/3 keer per jaar de hele leidsels en dan gewoon 3 dagen niet gebruiken zodat het goed droog is.
Je kunt ook het gedeelte waar je met je handen aan zit een keer overslaan.

en dan 1x in de regen rijden en je bent de pisang :P

S_zanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 06:58

Hoe bedoel je dat?
Heb serieus nog nooit ergens last van gehad. :)

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 09:43

Ik gebruik lederdressing om mijn leidsels te onderhouden.
Doe dat eigenlijk voor iedere wedstrijd en indien nodig tussendoor nog eens. Nooit last van gladde leidsels.

tisby

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 08:54

Wat is goed spul om de rest van het tuig goed te onderhouden? Ik heb gisteren mijn tuig (tweedehands) gekregen maar het kan wel een vetje gebruiken. Het hoofdstel moet ook soepeler worden, de leidsels vielen me mee. Normaal vet ik mijn zadel en hoofdstel in met ledervet met bijenwas, is dat ook voor tuig prima?

Ania

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 11:29

tisby schreef:
Wat is goed spul om de rest van het tuig goed te onderhouden? Ik heb gisteren mijn tuig (tweedehands) gekregen maar het kan wel een vetje gebruiken. Het hoofdstel moet ook soepeler worden, de leidsels vielen me mee. Normaal vet ik mijn zadel en hoofdstel in met ledervet met bijenwas, is dat ook voor tuig prima?

Ik zou het eerst een paar keer inolien met Rapide lederoile en vervolgens afwerken met vet+bijenwas. als je het tuig echt soepel wilt krijgen zou je waarschijnlijk een paar keer flink moeten olieen.

Sucves.

tisby

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 12:10

Bedankt! Ik ga mijn best doen :-)

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 13:49

Op mijn werk haal ik mijn leidsels elke avond door een sopje van groene zeep (10 liter warm water met een of 2 dopjes groene zeep), met een doekje het ergste vocht eraf en gewoon weghangen. Een keer in de zoveel tijd vet ik het gedeelte in dat aan het bit bevestigd zit, verder niet.
Mijn leidsels van thuis was ik om de paar keer met een sopje (zoals op mijn werk) en hooguit 2x per jaar met een zeer dun laagje ledervet (na het invetten met een doekje navegen om het ergste weg te halen). Een paar dagen laten intrekken en je kunt ze weer gebruiken. ;)

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 09:54

Ik haal er af en toe een spons met warm water over heen, dan laat ik ze drogen en doe ik ze met een doekje met Rapide lederdressing, daar blijven ze mooi en soepel van zonder glad of glibberig te worden.