Pony +30 nog VD doen ?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

HeroLover98

Pony +30 nog VD doen ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-12 13:05

Heej allemaal ;)

Ik heb hier een pony van +30 jaar waar ik graag VD mee zou willen doen
Maar gaat dat nog of is hij te oud ?
(Ik wil alleen rustige truckjes doen en nie steigeren enz..)
Ps. Houd het a.u.b vriendelijk

Groetjes Ellen en Jack /3

kinel

Re: Pony +30 nog VD doen ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 13:07

ja waarom zou dat niet kunnen, als de pony verder goed in zijn/ haar vel zit waarom niet.
ook wat rijden betreft, als de pony fit genoeg is zie ik geen probleem.

Tammy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 13:12

ik vind dat kleine kunstjes, die fysiek niet veel vragen nog wel kunnen. Dingen als voer weigeren, nee schudden, iets vastpakken, flemen, gapen, kusje geven enzo zijn leuke, rustige kleine kunstjes :)

HeroLover98

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-12 13:38

Aah okee dankjullie ;D
(de pony is nog in goede conditie hoor)

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 13:42

ik zie het probleem niet?

ook jambette, spaanse pas, spagaat misschien.. zijn oefeningen die een gezond fit paard gewoon moeten kunnen doen. Leeftijd is maar een getal.

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 16:18

Inprincipe zou bijna alles nog kunnen :)
Heb inmiddels al aardig vaak met 25+ paardjes gewerkt en de meeste waren nog aardig soepel en fit.

Het is alleen HEEL belangrijk dat je dingen niet overvraagd omdat ze toch nét wat makkelijker blessures op kunnen lopen :) Dus bij een jambette het paard het zelf uit laten zoeken en niet aan benen gaan slingeren en te hard doorvragen, bij de spagaat heel heel langzaam de spieren oprekken, de buiging heel heel langzaam vragen. Spaanse pas voorzichtiger....

Gewoon goed in de gaten houden van wat je paardje nog kan :)
Als hij het liggen aanbied, kán het wel, maar je kunt een ouder paard niet elke keer gaan laten liggen, dat is gewoon niet lekker meer voor zijn lijf ;)

Alle kleine kunstjes zoals: voerweigeren, targetten, dingen van zijn rug halen, apporteren, kleuren herkennen, flehmen, gapen, ja knikken, nee schudden, achterwaarts, voetjes kruisen etc moet nog makkelijk kunnen :j

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 16:31

Als hij fit is zouden ook de iets grotere oefeningen geen probleem moeten zijn. Een paard stapt immers in zijn vrije tijd ook weleens in de spagaat. ;) Wel zal je wat langer bezig zijn met spieren trainen en moet je extra uitkijken dat je niet te ver/lang doorvraagt. :)

Steigeren zou ik niet meer doen maar de rest kan in principe nog wel, mits met beleid en de conditie van het paard het toe laat. :)

xisaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-12 13:29

Ik zou alleen wel heeel rustig aan don om de spieren er aan te latn wennn.

DohoShots

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-12 16:41

Als het paard het zelf leuk vind en je het rustig aan doet zou het geen probleem moeten zijn

lhc

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-12 00:12

Hoi,
Afhankelijk van de fitheid zou dit kunnen.
Het is natuurlijk wel aan te raden extra voorzichtig te zijn met oefeningen waarin ze de spieren rekken zoals bijv. spagaat, buigen en compliment en de grote oefeningen zoals stijgeren inderdaad achterwege te laten.
Verder kan je rustig je gang gaan, als je paard denkt het niet aan te kunnen zal hij/zij dit waarschijnlijk ook laten merken.
Gr.

ZONNEbrill13

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-12 19:42

Ik zou de grote oefeningen inderdaad niet doen, zoals : Steigeren enzovoort.
Maar de kleine kunsten kun je inderdaad wel doen zoals : Op het blok is makkelijk aan te leren.