Help .. Beentje Geven

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

HeavensDevil

Help .. Beentje Geven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-12 00:40

Mijn pony snapt het volgens mij niet ik tik op der been maar ze zet het juist naar achter wat kan ik hieraan doen??

thillie

Re: Help .. Beentje Geven

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-12 00:43

Mischien haar helpen door het been vast te pakken en op te tillen en dat steeds herhalen en daarbij goed commando geven voet.

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-12 08:33

Nooit voeten optillen, kan je in levensgevaarlijke situaties brengen.

Daarnaast, dit topic staat verkeerd, ik tem even :)

HeavensDevil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-12 09:12

Ohhh idd niet goed gekeken.. dankje

4catootje5

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-12 18:08

uum mischien aan de achtekant van der beentje tikken

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-12 18:11

Wat ik altijd heb geleerd, schouder in zijn schouder zetten. Duwen zodat hij of zei denkt om te vallen en dan het opgetilde been beet pakken.

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-12 18:12

VisibreTeam schreef:
Nooit voeten optillen, kan je in levensgevaarlijke situaties brengen.

Daarnaast, dit topic staat verkeerd, ik tem even :)

en het hoeven krabben dan :+

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-12 18:13

Optillen is toch heel normaal?

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-12 19:11

Voor het hoeven krabben hoeft een paard zijn been niet uit te slaat en krijgt hij geen beloning :)

Als je de jambette aan gaat leren door het been naar voren te geven krijg je een keer een hoef in je gezicht, en dat doet pijn.

naturalwayx

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 13:51

marleen_usar schreef:
Optillen is toch heel normaal?

Dat is het als je de hoeven uitkrabt, als je goed naar nikki der berichten leest snap je 't wel :j

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 00:55

GVL ITP >> GVL

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 16:36

Zelf het been optillen kan prima hoor, alleen moet je het wel op de goede manier doen.
Veel mensen doen het op de verkeerde manier waardoor het paard het voetje geven en jambette door elkaar gaat halen.

De manier voor de jambette doe je als volgt: Eerst geef je druk achter de elleboog zodat het paard zijn gewicht op het andere been zet. Vervolgens pak je met je andere hand de knie en breng je het been naar voren en maak je zelf de beweging van de jambette. Op het hoogste moment click je en laat je los.
Let op, eerst bij de elleboog druk geven, dan die knie en dan eventueel pas bij de koot.. Niet de koot eerder pakken want dan heb je dus de kans dat het paard de jambette gaat verwarren met het voetje geven.

Doe dit niet vaker dan 3x achter elkaar en probeer dan of je paard het zelf al een beetje snapt door alleen druk te geven achter de elleboog.

Werken vanuit het kriebelen met de zweep kan prima maar duurt veel en veel langer en veel paarden snappen het niet.

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 17:35

Je moet altijd uitkijken dat je een apart signaal ervoor geeft dat nooit met een ander signaal verward kan worden.
Als je het wil aanleren kan je werken met een touw rond 1 van de benen, en het touw dan ZACHTJES naar je toe te trekken. Ga nooit hard trekken want dit zal het paard bang maken. Heb gewoon wat geduld en beloon bij de minste beweging van het been in de gewenste richting door de druk onmiddelijk volledig te laten vallen.
Wil je het op stemcommando aanleren dan geef je consequent elke keer voordat je het touw begint aan te spannen het commando dat je wil waarop hij reageert.
Na een tijd zal hij het dan doen op het stemcommando.
En op deze manier kan je het aanleren op elk gewenst commando.

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 10:09

Captain schreef:
Zelf het been optillen kan prima hoor, alleen moet je het wel op de goede manier doen.
Veel mensen doen het op de verkeerde manier waardoor het paard het voetje geven en jambette door elkaar gaat halen.

De manier voor de jambette doe je als volgt: Eerst geef je druk achter de elleboog zodat het paard zijn gewicht op het andere been zet. Vervolgens pak je met je andere hand de knie en breng je het been naar voren en maak je zelf de beweging van de jambette. Op het hoogste moment click je en laat je los.
Let op, eerst bij de elleboog druk geven, dan die knie en dan eventueel pas bij de koot.. Niet de koot eerder pakken want dan heb je dus de kans dat het paard de jambette gaat verwarren met het voetje geven.

Doe dit niet vaker dan 3x achter elkaar en probeer dan of je paard het zelf al een beetje snapt door alleen druk te geven achter de elleboog.

Werken vanuit het kriebelen met de zweep kan prima maar duurt veel en veel langer en veel paarden snappen het niet.

Voor mij werkt dit altijd heel goed :)
Als je namelijk met de zweep op een been kleine tikjes geeft, lok je een reactie uit.
Het eerste wat een paard zal doen is reageren van hey wat doe je met die zweep en je hebt er al gelijk voetje geven uit.
Werkt makkelijk, veilig en het staat gelijk op zweepcommando.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 10:10

Dat ligt aan het paard, de paarden die ik het op die manier heb geleerd stonden allemaal schaapachtig te kijken. Plus dat ik een paard niet teveel wil irriteren om een kunstje aan te leren.

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 10:14

En ik wil een paard niet teveel voordoen en helpen, en vooral afstand houden.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 10:16

Ieder zo z'n ding. ;)

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 10:23

Ik heb zelf meerdere paardjes moeten leren met hoefjes geven. Die waren het nooit gewend of gebeurde gewoonweg amper tot niet. Wat ik deed is goed recht naast je pony staan schouder aan schouder. Toen met me hand van de schouder naar het been, en dan langzaam naar beneden en dan net boven de hoef zachtjes knijpen en dan tilde ze vaak het hoefje al op en dan goed belonen en dan steeds een stapje verder.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 17:03

Hoefjes geven is iets anders dan de jambette. :) Hoefjes geven is op deze manier prima aan te leren, voor de jambette zou die wel gevaarlijk zijn.

HeavensDevil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-12 11:11

Mijn vraag was meer voor het Jambette niet hoefje optillen voor het uitkrabben.. Sorry voor onduidelijkheid..

DohoShots

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-12 16:42

Veel geduld hebben, het paard helpen door zíjn been naar voren te doen helpt meestal ook wel, en goed op het juiste moment belonen