[AR] Zelf kar veren

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Geaa05

Zelf kar veren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-12 21:48

Hallo,

Ik heb een tijdje terug een leuk vierwielertje gekocht voor mijn mini shet.
Het is een simpel ding op kruiwagen- skelterbandjes, dat ik voor een klein prijsje mocht ophalen.
In principe kon ik er zo mee weg rijden, maar de kleur stond me niet aan, dus ik besloot het helemaal van top tot teen te verven. Nu ik toch bezig was ben ik ook maar het bankje gaan bekleden, want het karretje is ongeveerd, dus zo'n plank zit niet echt lekker.

Nou erger ik me ook vreselijk aan de afstand tussen de banden en onderkant van de kar opzich. Die is behoorlijk groot, en eigenlijk vind ik het karretje te hoog vergeleken mijn shet. (85 cm tegenover 97cm).
Dus nu wil ik het karretje ook op de een of andere manier verlagen.

Nu zag ik hetzelfde karretje op MP staan, en wel geveerd! Dus ik vroeg me af, heeft hier iemand ervaring met een karretje zelf veren / te laren veren?

Dit is het MP geveerde karretje, zelfde type als ik heb dus, alleen staat dit karretje al meteen lager op zijn wielen als die van mij:
http://m.marktplaats.nl/a/dieren-en-toe ... b9c5b7a618

Dit is die van mij (wordt donkerbruin):
http://i40.tinypic.com/2ln760m.jpg

http://i47.tinypic.com/1675ws6.jpg

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 23:20

Eerlijk gezegd zou ik er het geld niet insteken............
Dergelijke wagentjes 'zijn gewoon niet echt wat'. 't is een hoopje hout op wieltjes, that's it. Geen vering, niets.
Dat is de keuze die je maakt als je voor zo'n wagen kiest.

Je hebt het over een mini-shet van 85 cm.
Dan zou ik eerder even wat doorsparen, en bijv. een HCA sulky kopen.
Met een 85 cm. pony gaat een 4wieler wel aardig lastig worden in enkelspan, niet alleen qua hoogte/grootte, maar ook met gewicht.

Bedenk je wel dat vering op een wagen ook wat weegt.

Persoonlijk zou ik dit wagentje weer in de verkoop doen, en op zoek gaan naar iets wat meer geschikt is. Dan wellicht maar even doorsparen, maar dan heb je wel goed (en comfortabel!) materiaal.

Ania

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 23:24

JoyCiej007 schreef:
Eerlijk gezegd zou ik er het geld niet insteken............
Dergelijke wagentjes 'zijn gewoon niet echt wat'. 't is een hoopje hout op wieltjes, that's it. Geen vering, niets.
Dat is de keuze die je maakt als je voor zo'n wagen kiest.

Je hebt het over een mini-shet van 85 cm.
Dan zou ik eerder even wat doorsparen, en bijv. een HCA sulky kopen.
Met een 85 cm. pony gaat een 4wieler wel aardig lastig worden in enkelspan, niet alleen qua hoogte/grootte, maar ook met gewicht.

Bedenk je wel dat vering op een wagen ook wat weegt.

Persoonlijk zou ik dit wagentje weer in de verkoop doen, en op zoek gaan naar iets wat meer geschikt is. Dan wellicht maar even doorsparen, maar dan heb je wel goed (en comfortabel!) materiaal.

Ik heb hier helaas voor jou weinig aan toe te voegen.. Behalve dat je niet perse een HCA hoeft te kopen, maar een goedkopere (of 2e handse) versie ook goed is. Niet dat JoyCiej beweert dat je dat perse moet :P

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 23:33

Daarom ook de toevoeging 'bijv. een HCA'. ;)

Ben niet zo'n fan van de sulky cavaletti etc. maar ach, ieders z'n ding.
Uiteraard zijn er ook andere merken. Cavalier heeft nu ook een aantal mooie nieuwe sulky's en 2wielers op de markt gebracht. Maar die vielen dacht ik allemaal aardig groot uit, en poown v/d TS is niet zo heel groot dus.

Geaa05

Re: Zelf kar veren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-12 00:33

Bedankt voor de reacties, maar ik ben niet voor niets voor deze wagen gegaan.
Ik wil absoluut geen sulky, ik vind het helemaal niks. Echt niet. Dus dat is mijn persoonlijke mening er over haha;)
Je hebt wel leuke lichte marathon/recreatie wagens voor mini's (bijv bij de Lemmerij), geveerd en al, maar niet onder de 1600 euro.
Ik had dus mijn droomkarretje gevonden, afgezien van de prijs..

En dus zal ik het met deze wagen moeten doen, en ik heb nog steeds geen spijt van de aankoop.
Er komt nog wel eens een keer iets mooiers/beters op mijn pad, maar voor nu en als beginners wagentje vind ik dit prima.
En als ik het beter kan maken, wil ik er best tijd en energie insteken.
Vandaar dat ik me afvroeg of je een kar nog kan laten veren, en dus moet laten ombouwen.
Ik wist alleen niet dat vering zo zwaar was? Het karretje zelf weegt eigenlijk niet zo veel. Mijn broertje van 12 kan 'm zelfs van de grond krijgen, ik met één hand.

Maar hier heeft dus niemand ervaring met het zo drastisch ombouwen?

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 01:28

Hoeveel vering precies weegt, weet ik ook niet. Maar het voegt wel extra gewicht toe, dus dat is zeker wel iets om over na te denken, helemaal in jou geval, want met kleine pony's zit je daaraan helaas gewoon gebonden.

Denk dat je dan voor bladveren wil gaan?

Wellicht kan je het beste even contact opnemen met een wagenbouwer, die zijn toch meer thuis in dit soort dingen en hebben er veel meer verstand van. Meestal geven ze ook graag advies voor de 'doe-het-zelvers'. Andries van HCA in Klarenbeek zou je bijv. kunnen mailen/bellen. Hij is erg creatief en weet voor alles meestal wel een oplossing te vinden. Maar ook hij zal je hoogstwaarschijnlijk vertellen dat je er zóveel geld in moet steken, dat deze wagen dat niet meer waard is.

Weet niet wat je er voor hebt betaald, maar stel dat je nog eens € 300,= zou moeten bijleggen om hem om te (laten) bouwen, ik noem maar wat, dan kan je naar mijn mening toch beter even verder sparen.
Volgens mij kan deze wagen namelijk ook niet onderdoor draaien. Zijn wel meer wagens die dat niet kunnen (o.a. meestal concourswagens) maar vind het voor recreatie niet echt ideaal.

En als je dan voor vering wil gaan (ik heb in het verleden een houten wagentje gereden die 'iets' vering had. Nou dat stelde niets voor en ik kreeg gigantische klappen in m'n rug en stuiterde er bijna vanaf) waarom heb je die geveerde versie van dit wagentje dan niet gekocht? Vraagprijs € 350,= nou daar kan je het zelf niet voor (laten) doen. Al zal die vering waarschijnlijk ook bar weinig voorstellen.

Overigens ben ik nou wel heel benieuwd waarom je sulky's (1 persoons) en/of 2wielers (met bankje) helemaal niets vind???

timokyana

Re: Zelf kar veren

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-12 18:17

@TS,hoe is je wagentje inmiddels geworden en hoe bevalt het?