Dvd of boek lange teugelwerk?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

xXxXsasxXxX

Dvd of boek lange teugelwerk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-12 13:52

Ik wil wat serieuzer met het lange teugelwerk aan de gang gaan met mijn pony en nu heb ik het volgende boek en dvd gevonden:

* De DVD van Piet Bakker (http://www.rijkunstzondergrenzen.nl/)
* en het boek 'Werk aan de hand' van Richard Hinrichs

wie kent dit boek en de dvd? Welke vinden jullie beter qua uitleg? Vinden jullie het fijner om het dus ook te kunnen zien wat ze bedoelen (dvd) of is het boek ook duidelijk genoeg?

NiKip

Re: Dvd of boek lange teugelwerk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 13:56

Ik heb dvd's van Piet Bakker. Wordt wel fijne en duidelijke uitleg gegeven :j
Hij werkt wel met voedselbeloning. Ik weet niet of je daar ook mee wilt gaan werken?

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 13:58

Ik vind ze allebei wel duidelijk, maar de dvd's van Piet Bakker vind ik het meest overzichtelijk, echt wel een soort stappenplan met duidelijke basisuitleg. :)
Ik vind dat wel een aanrader.

BRN

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 14:02

Ik heb ze allebei en ik heb ook het boek Horse training in-hand van Ellen Schuthof.
De dvd van Piet is erg leuk en daar kun je meteen mee aan de slag. Het is idd fijn om te kunnen zien wat ze ermee bedoelen en ook dat ze laten zien wat juist niet de bedoeling is.
Succes ermee, werken aan de lange teugel is erg leuk!

xXxXsasxXxX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-12 14:39

Ik ben al een tijd bezig met werken aan de lange teugel, maar dan echt de basis dingen, en dat was ook meer voorbereiding op het mennen.
Nu wil ik dus echt meer dressuurmatig aan de gang.

Ik wil zelf liever geen voedselbeloning geven (dit krijgt hij immers onder het zadel ook niet) maar gewoon belonen door middel van je stem.

Wat wordt er allemaal verteld in het boek en de dvd? Er wordt dus bij beide ook wel goed uitgekegd hoe je het moet doen? (bijvoorbeeld bij zijgangen?)

rider

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 11:33

De dvd ken ik niet, het boek wel. Het is een zeer interessant boek met duidelijke uitleg, maar er valt niet echt goed mee te werken als je al niet enige voorkennis hebt. Het niveau is namelijk vrij hoog en hoewel Hinrichs wel ook het een en ander over de basis uitlegt, is het toch wel moeilijk om dat verder zonder begeleiding op te pakken. Als je zelf een beetje handig hebt en vooral al veel inzicht in de oefeningen hebt, dan kun je het wel met alleen het boek proberen.

xXxXsasxXxX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-12 11:59

Wat bedoel je met enige voorkennis? Enige voorkennis met het werk aan de lange teugel of met de oefeningen zelf? (bijvoorbeeld onder het zadel?)

rider

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 12:16

Voorkennis van lange teugelen is wel handig, of je moet heel veel inzicht hebben in het rijden van de oefeningen ohz. Je moet in ieder geval het spelletje van geven, begrenzen, hele/halve ophoudingen en stelling goed doorhebben.

Voordat ik met lange lijnen begon werkte ik al veel aan de hand en dacht ik de achtergrond van bepaalde oefeningen wel door te hebben. Toch kon ik echt niets met bepaalde oefeningen die Hinrichs beschreef tot iemand me het echt in de praktijk liet zien. :)

andafries

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 20:54

Het ligt eraan wat je wilt bereiken met het werken aan de lange teugel. En wat daarbij het beste past want Piet Bakker en Hinrichs doen het werken aan de lange teugel heel verschillend. Ik zelf vindt het zoals Hinrichs het uitleg fijner maar er zijn ook mensen die voor de Piet Bakker manier kiezen. Uiteindelijk doe ik nu het werken aan de lange teugel zoals dat wordt gedaan in de Spaanse hofrijschool van Wenen helaas is daar op dit moment in het Nederlands nog geen goed boek van. Wel in het Duits dat heet " am langen zugel. Die kronung der ausbildung ". Vindt ik echt een aanrader, maarja wel duits.

regine

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 09:53

Ik denk dat het altijd fijner is om iemand te hebben die naar je kijkt en je aanwijzingen geeft die van jou van toepassing zijn (les dus) dan dat je met een boek aan de slag gaat. Je kunt nog zoveel theorie lezen, het leren doe je in mijn optiek toch echt in de praktijk. Ik ken zowel het boek als de dvd en het is een goede ondersteuning maar nogmaals ik zou eens rondkijken of er geen intructie in de buurt is die je 'op weg kan helpen'.

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 16:07

Ik denk dat Regine wel gelijk heeft. Het boek heb ik zelf niet, de dvd van Piet Bakker wel. Ter ondersteuning, en om het allemaal een keer gezien te hebben hoe bepaalde oefeningen werken en wat je ermee kunt bereiken, is het uiterst bruikbaar. Maar werken aan de lange teugel is meer dan 2 lijnen aan je paard knopen en wat zijgangen eruit gaan gooien. Wil je het correct leren, dan is een goede instructeur toch eigenlijk onmisbaar. Dressuurlessen volg je immers ook niet enkel vanaf een dvdtje. Daar heb je ook een instructeur voor nodig die kennis van zaken heeft en jou en je paard met de specifieke problemen waar jullie tegenaan lopen kan helpen.

andafries

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 18:43

Ja inderdaad instructie is zeer aan te bevelen. Ook het werken aan de lange teugel kan je niet zonder instructie. Want let wel als je echt goed wilt lange teugelen is dat veel moeilijker dan gewoon dressuur rijden. En zoek een instructeur die zelf ook ervaring heeft in dit werk want niet iedere instructeur kan hierin les geven. Een boek of een dvd is heel goed voor naslag werk maar ook in het lange teugelen zijn vele stromingen wat ik al eerder geschreven heb. En dat moet wel passen bij de instructie die je krijgt.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 20:58