Onlangs kreeg ik een berichtje van iemand die liever niet uit de hand voerde om de volgende reden:
In een kudde zal een hoger paard in rang nooit zijn voedsel afstaan aan een paard in lagere rang ( of het paard in hogere rang moet het voedsel niet meer willen en het dus afdanken, door ervan weg te lopen ),
Geef je je paard dus voedsel uit je hand, geef je eigenlijk aan: Jij staat hoger in rang dan mij.....Omdat je jou voedsel afstaat.....
Leg je bv de snoepjes/ appels op de grond, dan geef je aan: ik dank het af, en jij mag/ kan het opeten..
Daar moest ik natuurlijk wél even over na denken, ergens zit er heel veel logica in.
Ik ben benieuwd naar jullie meningen

Mijn eigen antwoord
Daarvoor is de clickertraining, de trainer beslist wanneer een paard eten krijgt en dus 'afstaat'. Of dat nu uit de hand is of van de grond. Na de click mag een paard het pas aannemen waardoor hij niet op het voer gefocussed raakt maar op wanneer jij beslist dat het paard het mag aannemen. Voerweigeren is een stukje respect hebben voor de eigenaar. Dus geen gebedel om brokjes, geen oefeningen misbruiken om toch iets te kunnen verdienen maar keurig wachten op commando’s en pas ná de click het voer aan mogen nemen.
Als ik met een paard werk zal deze altijd lager in rang staan omdat ik beslis wanneer het dier eten mag aannemen.