Vrijheidsdressuur en voer...

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

NikkivanOlst

Vrijheidsdressuur en voer...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-12 23:39

:wave:

Onlangs kreeg ik een berichtje van iemand die liever niet uit de hand voerde om de volgende reden:

In een kudde zal een hoger paard in rang nooit zijn voedsel afstaan aan een paard in lagere rang ( of het paard in hogere rang moet het voedsel niet meer willen en het dus afdanken, door ervan weg te lopen ),
Geef je je paard dus voedsel uit je hand, geef je eigenlijk aan: Jij staat hoger in rang dan mij.....Omdat je jou voedsel afstaat.....
Leg je bv de snoepjes/ appels op de grond, dan geef je aan: ik dank het af, en jij mag/ kan het opeten..

Daar moest ik natuurlijk wél even over na denken, ergens zit er heel veel logica in.

Ik ben benieuwd naar jullie meningen :)

Mijn eigen antwoord
Daarvoor is de clickertraining, de trainer beslist wanneer een paard eten krijgt en dus 'afstaat'. Of dat nu uit de hand is of van de grond. Na de click mag een paard het pas aannemen waardoor hij niet op het voer gefocussed raakt maar op wanneer jij beslist dat het paard het mag aannemen. Voerweigeren is een stukje respect hebben voor de eigenaar. Dus geen gebedel om brokjes, geen oefeningen misbruiken om toch iets te kunnen verdienen maar keurig wachten op commando’s en pas ná de click het voer aan mogen nemen.
Als ik met een paard werk zal deze altijd lager in rang staan omdat ik beslis wanneer het dier eten mag aannemen.

Chaos

Re: Vrijheidsdressuur en voer...

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 00:29

Zolang je nog altijd zelf bepaald wanneer je het voer aan het paard geeft voorzie ik geen problemen.
Niet reageren op puppyogen en bedelen afstraffen dan is belonen met voer geen probleem.

rider

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 00:44

Met zo'n filosofie ga je er vanuit dat een paard te dom is om te snappen dat de trainer geen paard is. :P

Het feit dat je een paard een trucje kunt leren door hem een snoepje voor te houden, laat al zien dat de communicatie tussen mens en paard anders is dan tussen paard en paard. Ik heb nog nooit een paard een trucje zien doen voor een ander paard in ruil voor afgedankt voedsel. :D

Operante conditionering werkt, simplistisch gezegd alleen met bekrachtiger X in context Y. Voer is een positieve bekrachtiger. De vrijheidsdressuur is de context. Het hele punt van conditionering is het linken van de beloning aan een bepaalde handeling. Hoewel het feit dat conditionering werkt wel voortkomt uit een natuurlijk drang (de behoefte tot voedsel) is het eind proces geen natuurlijk gedrag meer maar aangeleerd gedrag. Het staat dus totaal los van de natuurlijke communicatie van het paard.

Uiteraard werkt dat wel alleen als het paard goed geconditioneerd is en dus snapt dat het voedsel alleen aangeboden wordt als gevolg van een handeling.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 07:51

Onzin, jij bepaalt wanneer je het voer geeft. Het paard bepaalt niet wanneer hij het krijgt.
Dat is toch zo'n dooddoener he.. :')

DohoShots

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-12 16:46

Als je paard respect voor je heeft zal die netjes wachten totdat jij het voer geeft neem ik aan, dus uit de hand voeren zal denk ik geen probleem zijn

ZONNEbrill13

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-12 11:55

Ja ik ben het eens met de reactie's. Als jij bepaald wanneer het paard de beloning krijgt zie ik geen probleem.

Hitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-12 17:36

Wanneer jij bepaald wanneer je het voer geeft, geen probleem. Of zie het zo: handel drijven met je paard! Hij doet iets wat jij van hem vraagt, nou DAARVOOR krijgt hij voer. Ruilmiddel voor diensten dus :)